خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/01 - 09:50
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی انجام شد:

بررسی اقدامات دستگاه‌ها در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در مجلس

نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون ارزیابی عملکرد دستگاه ها در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با حضور معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس، پیرامون ارزیابی عملکرد دستگاه ها در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با حضور معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و رئیس سازمان بهزیستی کل کشور و نمایندگانی از کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارتخانه های کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.



فاطمه قاسم پور رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس در این نشست گفت: صحن مجلس با ظرفیت ماده ۱۰۷ قانون آیین نامه داخلی مجلس در هفته گرامیداشت مقام زن، اقدامات دستگاه ها برای حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را بررسی کرد و در انتهای جلسه صحن، رئیس مجلس با توجه به تکالیف برنامه ای که دستگاه ها داشتند و انجام نداده بودند را برای اجرا  ابلاغ کرد. بدین منظور در جلسه کمیته زنان و خانواده که در کمیسیون اجتماعی برگزار شد مصوبات جلسه صحن و اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه ها در این فاصله زمانی بررسی شد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اضافه کرد:  در  اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار هر دو باید مدنظر قرار گیرد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم یادآور شد: صندوق تضامین وام های اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار و  ودیعه مسکن این قشر را در دستور کار قرار می دهیم.



انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در ابتدا از طراحی برنامه جامع ساماندهی زنان سرپرست خانوار خبر داد و ضمن توضیح ابعاد این برنامه گفت این برنامه را به دولت ارسال می کنیم تا به صورت لایحه طبق تکلیف برنامه بند «ت» ماده ۸۰ به مجلس ارسال شود. البته ما کار توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را متوقف نمی کنیم   و در این فاصله هم مسائل این بانوان  را پیگیری خواهیم کرد.



وی تصریح کرد: ما برای موضوع مسکن قرارگاه ایجاد کردیم و در آن موضوع زنان سرپرست خانوار را نیز دنبال می کنیم، اما در این زمینه نیز نباید موازی کاری انجام شود، بلکه باید همه به صورت هماهنگ حرکت کنیم، کما اینکه در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی جلساتی برگزار کردیم.



خزعلی تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بودجه خود درخصوص کارآفرینی زنان در 12 استان برنامه ریزی کرده است.



زنان سرپرست خانوار با ضمانت خود می توانند از صندوق توسعه تعاون تسهیلات دریافت کنند



لیلا سادات زعفرانچی معاونت راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه ما وقتی برای ایجاد صندوق جدید در جهت ارائه تسهیلات بانکی به زنان سرپرست خانوار نداشته، ضمن اینکه این اقدام مشکل قانونی دارد، افزود: ما 30 درصد از ظرفیت صندوق توسعه تعاون را به این زنان اختصاص می دهیم، ضمن اینکه این صندوق می تواند صندوق مستقلی را برای این قشر ایجاد کند.



وی افزود: نکته مهم در این زمینه این است که زنان سرپرست خانوار تا چه اندازه قادر به بازپرداخت تسهیلات خود به این صندوق هستند، آن هم در شرایطی که خود به ارائه چک یا سفته پرداخته و قرار نیست فرد دیگری به عنوان ضامن این افراد به این صندوق معرفی شود.



علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه نکاتی پیرامون نحوه توانمندسازی 6 میلیون زن سرپرست خانوار مغفول مانده است، افزود: اغلب این زنان از دهک های یک تا سه هستند، ضمن اینکه اعتبارات زیادی باید به این بخش اختصاص یابد، بنابراین ما ساماندهی آن دسته از زنان سرپرست خانوار که دارای فرزند بوده و تجرد قطعی آنها تا پایان عمر به اثبات رسیده است را در اولویت قرار داده ایم، چرا که باید این موضوع به عنوان تکافل اجتماعی پیگیری شود.



وی تصریح کرد: تامین ودیعه مسکن برای این زنان به یکی از مسائل  اساسی سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) است که لازم است پیرامون آن مصوبه ای در صحن مجلس به منظور ارائه بسته های حمایتی تحت این عنوان تصویب شود.



قادری با اشاره به مشکلاتی که درخصوص ثبت نام زنان سرپرست خانوار طرح ملی مسکن وجود دارد، تصریح کرد: اگر تسهیلات این بخش از 18 درصد به 5 درصد نرسد قابل تحقق نیست، آنهم در شرایطی که حدود 600 هزار خانوار به عنوان زن سرپرست خانوار، خانواده های دارای معلول و افراد مستضعف جامعه در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.



خدرویسی معاونت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به مشکل تضامین بانکی وام های اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار به عنوان یکی از معضلات مهم این نهاد در حوزه توانمندسازی این قشر گفت: تاکنون کمیته امداد 8 هزار و 800 میلیارد جذب کرده که 50 هزار نفر از بودجه این بخش بهره مند شده اند، اما صندوق این کمیته دارای منابع محدودی است، بنابراین استان ها را برای ارائه تسهیلات این بخش اولویت بندی کردیم که در پی آن بتوانیم توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را دنبال کنیم.



اقدام وزارت کشور در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار



زینب اختری مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور  با اشاره به اقدامات این وزارتخانه پیرامون توانمندسازی زنان سرپرست خانوار افزود: ما ستاد راهبردی زنان را با هدف طراحی الگوی درست و هم افزایی دستگاه ها در جهت تحقق اهداف در این حوزه تشکیل دادیم و چالش های موجود در این حوزه را احصا کردیم و در نهایت به دو الگو رسیدیم که یکی با همکاری کمیته در 10 استان و دیگری نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد احسان و گروه های جهادی در 5 استان به صورت پایلوت اجرا شد. همچنین غربالگری در این حوزه از دو مسیر انجام شد و اطلاعات حاصل از آن در حال بارگذاری در سامانه است./



پایان پیام

  • کد خبر : 344460
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار