خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/23 - 11:38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شاکری با اشاره به فرونشست یک میلیمتری دشت تهران؛

بحرانی که زمین را می‌بلعد، نیاز به لایحه ندارد

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار منتشر شده دشت تهران روزانه حدود ۱ میلیمتر فرونشست دارد، حل بحران فرونشست نیازمند لایحه نیست، بلکه مراکز هواشناسی، زلزله نگاری، وزارت راه و شهرسازی باید میزان فرونشست زمین را دائما اندازه گرفته تا محوری از اطلاعات را جمع آوری و در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار دهند.

اقبال شاکری در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد نیاز لایحه‌ای برای مقابله با فرونشست زمین، گفت: فرونشست زمین امروز در کل ایران وسعت گرفته بگونه‌ای که اکثر استان‌ها درگیر آن هستند، زمانی که سطح آبهای زیر زمینی کاهش می‌یابد شاهد فرونشست زمین هستیم که متاسفانه طی خشکسالی‌های اخیر بیش از هر زمانی این پدیده در دو سطح گسترده و موضعی در کشور افزایش یافته است .



فرونشست زمین را می‌بلعد



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در فرونشست گسترده زمین، دامنه بحران وسیع و تبعات آن بیشتر خواهد بود اما در فرونشست موضعی، فضای خالی مابین خاک‌ها ناشی از آبرفتگی و آبشستگی، قنات‌های بی آب، لغزش سنگ‌های بزرگ زیر خاک و….. باعث ایجاد چاله‌های عمیق می‌شود که به مرور زمان همین چاه‌ها موجب ایجاد فرونشست موضعی می‌شود. در هر صورت فرونشست بحرانی که زمین را می‌بلعد و متاسفانه در شهرهایی نظیر تهران، اصفهان که با مشکل بی آبی مواجه هستند بیشتر در معرض آن قرار دارند.



طبق آمار منتشر شده دشت تهران روزانه حدود ۱ میلیمتر فرونشست دارد، حل بحران فرونشست نیازمند لایحه نیست، بلکه مراکز هواشناسی، زلزله نگاری، وزارت راه و شهرسازی باید میزان فرونشست زمین را دائما اندازه گرفته و محوری از اطلاعات را جمع آوری و در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار دهد



شاکری با اشاره به نشست میلیمتری پایتخت، تاکید کرد: طبق آمار منتشر شده دشت تهران روزانه حدود ۱ میلیمتر فرونشست دارد، حل بحران فرونشست نیازمند لایحه نیست، بلکه مراکز هواشناسی، زلزله نگاری، وزارت راه و شهرسازی باید میزان فرونشست زمین را دائما اندازه گرفته و محوری از اطلاعات را جمع آوری و در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار دهد؛ در این راستا اطلاعاتی هم در اختیار کمیسیون عمران قرار گرفته است.



فرونشست زمین چگونه تایید می‌شود



وی ادامه داد: فرونشست زمین گاهی به واسطه امواج راداری اعلام می‌شود و در برخی از مواقع به طریق چشم غیر مسلح به وضوح می‌توان آن را در دشت‌ها و بیابان‌ها با شکاف‌های ایجاد شده مشاهده کرد.



عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرونشست زمین آسیب جدی به تاسیسات درون زمینی نظیر آب، برق، گاز، سطح انتقال سوخت، حتی مترو که شبکه انتقال زیر زمینی هستند، وارد می‌کند.



شاکری در ادامه یادآور شد: معضل فرونشست زمین که امروز در ابعاد مختلف گسترش داشته است تاکنون مسئول و متولی برای مقابله با این بحران معرفی نشده است، از شهرداری گرفته تا سازمان محیط زیست و وزار ت نیرو هر یک تا اندازه‌ای نقشی در مقابله با این بحران دارند اما تاکنون سازمان و نهادی خود را متولی اصلی این مسئله ندانسته است.



عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون عمران جلسات متعددی را در راستای بحران فرونشست زمین برگزار کرده و این نشست‌ها ادامه‌دار خواهد بود اما با توجه به اقدامات در نظر گرفته شده، نیاز به ارائه لایحه برای فرو نشست زمین نیست. بحران فرو نشست از موضوعاتی است که باید روی آن کار کارشناسی صورت بگیرد؛ بی تریدی مصوبه‌ هیئت وزیران این مسئله را حل خواهد کرد.



بیشتر بخوانید:





به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ حجت السلام آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از بررسی پدیده "فرونشست" در شورایعالی استان‌ها خبر داد و گفت: در اواخر آبان ماه لایحه‌ای در مورد وضعیت فرونشست در کشور با راهکارهای مقابله‌ای تقدیم مجلس خواهد شد.



 



پایان پیام

  • کد خبر : 349034
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار