خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/03 - 12:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رییس کمیته اشتغال مجلس با اشاره به آمار مهاجرت تحصیلکرده ها از کشور

باید تلاش شود کسانیکه نگاه تحولی به حل مشکلات دارند در کشور حفظ شوند

رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود آمار دقیق از مهاجرت ایرانیان، گفت: جهان در حال توسعه و پیشرفت است و ایران نیازمند حرکت در این مسیر؛ وجود افراد تحصیلکرده و نخبه لازم و ضروری برای توسعه یافتگی است، با تمام این تفاسیر باید شرایط برای ماندگاری نخبگان مهیا شود.

علی اصغر عنابستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد افزایش مهاجرت ایرانیان در تمام گروه‌ها سنی گفت: مهاجرت فی نفسه چندان فعل ناخوشایندی نیست به فرض مثال، بشر تلاش و کوشش می‌کند تا از فرصت‌های خوبی همچون کار، تحصیل و پیشرفت در تمام حوزه‌ها حداکثر استفاده را بکند تا بتواند تمام شرایط را به نفع خودرقم بزند.



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن افزود: مهاجرت در جایگاه نخبگی نیازمند تامل بیشتری است، باید هر کشوری توانایی بهره‌مندی از نیروی نخبه خود را داشته باشد؛ به اعتقاد بنده هر انسانی آزاد است و حق انتخاب دارد کجا زندگی کند اما مهاجرت نیروی انسانی نخبه در کشور نیازمند تدبیر ویژه‌ای است.



 رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه باید فرصت و شرایط ایجاد کار برای نخبگان فراهم شود، گفت: جهان در حال توسعه و پیشرفت است و ایران نیازمند حرکت در این مسیر؛ وجود افراد تحصیلکرده و نخبه لازم و ضروری برای توسعه یافتگی است، با تمام این تفاسیر باید شرایط برای ماندگاری نخبگان مهیا شود.



مجلس برای نگهداشت نخبگان از ظرفیت فرصت‌ها استفاده می‌کند



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، یادآور شد: مجلس یازدهم با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان درصدد حمایت از نخبگان شد و با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در تلاش برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی برآمد. در سایر موارد هم حداقل نمایندگان تلاش خود را می‌کنند تا قوانینی برای ماندگاری سرمایه‌های اجتماعی کشور تصویب کنند.



 نخبه کسی است که نگاه تحولی به حل مشکلات دارد



عنابستانی در ادامه با بیان اینکه فراهم کردن شرایط اشتغال نخبگان مهمترین اصل ماندگاری آنها در کشور است، تصریح کرد: زمانی دچار معضل فرار مغزها می‌شویم که نیروی متخصص احساس می‌کند، شرایط برای ادامه فعالیت او در کشور مهیا نیست و تنها راه حل جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی فراهم کردن وضعیت مناسب برای زندگی نخبگان است، مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که نخبگان از ما اشتغال می‌خواهند تا بتوانند ادامه فعالیت دهند.



نخبگان به معنای واقعی کسانی هستند که نگاه تحولی به مسائل دارند و کار آفرینی می‌کنند، امروز به صرف اینکه هر شخصی مدرک تحصیلی دارد، نخبه محسوب نمی‌شود



وی با اشاره به اینکه مدرک تحصیلی نخبگی نمی‌آورد، اظهار داشت: نخبگان به معنای واقعی کسانی هستند که نگاه تحولی به مسائل دارند و کار آفرینی می‌کنند، امروز به صرف اینکه هر شخصی مدرک تحصیلی دارد، نخبه محسوب نمی‌شود. باید تلاش شود کسانی که نگاه تحولی به حل مشکلات دارند را حفظ کنیم.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد میزان مهاجرت ایرانیان و آسیب شناسی آنها، گفت: آمار دقیقی از مهاجرت ایرانیان وجود ندارد و آمارهای مهاجرت صرفا در راستای خروج نیروهای تحصیلکرده است؛ اگر آماری از مهاجرت نیروی انسانی نخبه، نیروی فعال و سایر مهاجرت‌ها منتشر شود باید این آمار با کشورهای هم تراز مقایسه گردد تا به نتیجه برسیم که این میزان از مهاجرت در حد هشدار رسیده است یا خیر، اما عمده آمار که امروز از مهاجرت سرمایه اجتماعی منتشر می‌شود بر مبنای مهاجرت کلی و عمومی بر اساس شرایط اقتصادی کشور است که شامل دلایل اجتماعی و فرهنگی هم می‌شود./

  • کد خبر : 357623
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار