خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/28 - 14:46
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : اجتماعی
قاسم پور در نشست فراکسیون زنان با دستگاه های اجرایی نایین:

باید بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل مناطق برای رفع مشکلات اقدام کرد/ ساماندهی کارکنان دولت در کمیته مشترک مجلس و دولت در حال پیگیری است

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه برای رفع مشکلات کشور نمی توان یک نسخه پیچید و باید بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل مناطق ورود کرد، گفت: در مورد ساماندهی کارکنان دولت کمیته مشترکی میان دولت و مجلس تشکیل شده و این موضوع در این کمیته در حال پیگیری و دغدغه رئیس جمهور و مجلس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دستگاه های اجرایی، امام جمعه، فرماندار، دانشگاه آزاد، شهرداران، اعضای شورای شهر و فعالان حوزه زنان صبح امروز (جمعه 28 آبان) در فرمانداری نائین برگزار شد.


 


الهام آزاد نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در این نشست گفت: نمایندگان علی رغم هفته پرکار و شلوغ در حوزه انتخابیه اینجانب حضور یافتند تا بتوانیم برای رفع مشکلات حوزه زنان گامی جدی برداریم، البته رویکرد مجلس یازدهم از آغاز تاکنون حضور رودررو و مواجه به مشکلات مردم به صورت حضوری و میدانی است و در این رابطه فراکسیون زنان نیز به دنبال این است که مطالبات بانوان فرهیخته منطقه را چهره به چهره شنوا باشند تا بتوانیم در مجلس برای رفع آنها با سازوکارهای ایجاد شده گام برداریم.


 


وی ادامه داد: معتقدیم برای رفع مشکلات کشور نمی توان یک نسخه پیچید و باید بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل مناطق ورود کرد؛ دغدغه های شما را در بعد ملی و شهرستانی در فراکسیون زنان و مجلس پیگیری خواهیم کرد. البته برخی مسائل ملی پیگیری شده و برخی نیز در حال پیگیری است و تلاش می کنیم از ظرفیت فراکسیون برای رفع دغدغه های استانی استفاده کنیم.


 


فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس در این نشست با بیان اینکه رویکرد مجلس به مسئله زنان مبتنی بر رویکرد الگوی سوم و نقش های مادری و همسری در کنار مسولیت اجتماعی است، گفت: در سیاست‌گذاری ها توجه به نقش های خانوادگی و اجتماعی زنان مدنظر است.  


 


وی ادامه داد: نگاه ما این است که حل مسئله زنان با ایجاد حلقه های میانی و تشکیل مطالبه گری و جریان سازی حلقه های میانی می تواند دنبال شود و با وجود درک و آگاهی بانوان نائین، پیگیری مسائل زنان می تواند با این رویکرد تقویت شود؛ در حکمرانی جدید نقش جریان های مردمی بسیار مهم است.


 


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس خطاب به بانوان حاضر در این نشست یادآور شد: بخشی از مطالبات شما مبتنی بر رویکرد میانجگری اجتماعی است و شما می توانید نقش مهمی در این رابطه ایفا کنید، البته به این معنا نیست که ما نقشی نداریم و می خواهیم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم، بلکه در جایگاه سیاستگذار مباحث را دنبال و به نتیجه می رسانیم، اما نقش خودتان در حل بسیاری از مسائل از نقش ما مهمتر است و نقش ما در جایگاه فعالان و موثران می تواند در راستای فرهنگسازی و کنش گری اجتماعی و حل مسائل موثر باشد.


 


وی تصریح کرد:  البته برخی مسائلی که مطرح کردید یا در مجلس به نتیجه رسیده و یا در حال رسیدگی و پیگیری است که در این رابطه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شده و همچنین قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار هم در مراحل پایانی است.


 


قاسم پور افزود: در مورد بحث ساماندهی کارکنان دولت هم کمیته مشترکی میان دولت و مجلس تشکیل شده و این موضوع در این کمیته در حال پیگیری است و دغدغه رئیس جمهور و مجلس است. نیازمند ایده های نو برای حل مسائل هستیم، با همراهی شورای عالی استان ها موضوع ایجاد مراکز تفریحی و فراغتی را در شهرستان ها پیگیری خواهیم کرد زیرا دغدغه اصلی بانوان تمامی استان هاست.


 


زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز در این نشست خطاب به بانوان حاضر در نشست با بیان اینکه مطالبات شما را پیگیری خواهیم کرد، گفت: ظرفیت های تاریخی مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته، در حالی که سایر کشورها از آنها برای خود هویت سازی می کنند. هر چند ما دارای هویت فرهنگی و تاریخی هستیم، اما جوانان ما احساس بی هویتی می کنند؛ باید در بحث گردشگری منطقه گام های جدی برداشته شود و همه مبلغ این ظرفیت ها باشیم.


 


وی ادامه داد: کویر مصر در عرصه جهانی شناخته شده است، اما در کشور توجه چندانی به گردشگری نشده، بنابراین نیاز است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جدی تر در این زمینه تلاش کند. در مورد اظهارات امام جمعه مبنی بر اختصاص زمین های اطراف شهرها برای تامین مسکن، در قانون جوانی جمعیت در شهرهای زیر 20 هزار نفر به جز کلانشهرها اختصاص زمین هایی به خانواده ها پیش بینی شده، همچنین در فراکسیون سازمان های مردم نهاد پیگیر مشکلات این سازمان هستیم و در این رابطه پیش نویسی در مجلس برای رفع مشکلات نهایی شده که به زودی آن را در مجلس مطرح خواهیم کرد و می طلبد نظرات شخصی خود را برای اعمال در این پیش نویس ارائه کنید.


 


فاطمه محمدبیگی نیز در این  نشست یادآور شد: پیشنهاد می شود جشنواره خوش نویسی با حضور بانوان نائینی در قزوین برگزار شود. ما در کنار همکارمان خانم آزاد مطالبات شما را پیگیری خواهیم کرد و باید به سبک زندگی ایرانی اسلامی توجه کرد و از ظرفیت مردمی بسیج که از ثمره های انقلاب است، استفاده کرد. وجود جمعیت 16 درصدی سالمندی در نائین جمعیت بالایی است و باید تدابیر مناسبی اتخاذ شود و حمایت شما از قانون حمایت از خانواده برای ما مایه دلگرمی است و باید از دولت تقاضا کنیم که در اسرع وقت اجرایی شود، همچنین کمبود امکانات بهداشتی و درمانی شما را پیگیری خواهیم کرد.


 


سمیه رفیعی در این نشست خطاب به بانوان حاضر با بیان اینکه نهایت اهتمام خود را برای همکاری با خانم آزاد به منظور رفع مشکلات شما خواهیم داشت، گفت: وظیفه خود می دانیم که دغدغه های ملی را پیگیری کنیم و همچنین می طلبد مطالبات خود را در حوزه کشاورزی با ما مطرح کنید، نائین به اندازه بسیاری از کشورها ظرفیت های گردشگری دارد و باید به آنها توجه شود.


 


حجت الاسلام سید علی سجادی امام جمعه نائین در این نشست بر ضرورت رفع مشکل تامین زمین به عنوان مشکل جدی کشور تاکید کرد و گفت: در رابطه با استفاده از زمین اطراف شهرها، قوانینی وجود دارد و به نوعی دچار خودتحریمی هستیم. فراکسیون زنان مجلس باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کند، زیرا زمین به اندازه کافی در شهرهای کوچک برای ساخت و ساز وجود دارد و نباید اجازه داد کشورهای اطراف سرمایه های هموطنان را جذب کنند.


 


 محمدحسین نصرتی فرماندار نائین در این نشست خطاب به نمایندگان گفت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت مجلس و این فراکسیون بتوان قوانین خوبی را برای رفع مشکلات حوزه زنان تصویب کرد.


 


مسئولان دستگاه های اجرایی و فعالان حوزه زنان در این نشست مسائلی مانند کمرنگ شدن نقش زنان در برنامه ریزی ها، توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، توجه به جامعه زنان بسیجی، آمادگی بسیج شهرستان برای پرداخت وام هایی در حوزه اقتصاد مقاومتی، کاهش سنوات زنان شاغل، تبدیل وضعیت استخدامی کارمندان شرکتی و قراردادی اداره بهزیستی، تبدیل وضعیت کارشناسان اورژانس اجتماعی، تامین اعتبار برای پژوهش های اجتماعی، تفویض اختیار بیشتر به اورژانس اجتماعی، ایجاد قانون معافیت از مالیات سازمان های مردم نهاد، ارتقای جایگاه ثمن ها و به رسمیت شناختن فعالیت آنها، پایین بودن مستمری زنان سرپرست خانوار و افزایش اعتبار بلاعوض برای کمک و تامین اجاره و ودیعه مسکن آنها، توسعه مراکز مشاوره ای، کاهش ساعت کاری بانوان باردار و دارای فرزند زیر 6 سال، بازنشستگی پیش از موعد زنان، ایجاد مقرری برای زنان خانه دار، تسهیل در امر انتقال پرسنل به تبعیت از همسر، تسهیل در امر ازدواج زنان با در نظر گیری وام های بدون بهره یا کم بهره، تامین مسکن و شغل با راه اندازی کارگاه های تولیدی، تبدیل وضعیت پرسنل شرکتی  به رسمی در شکه بهداشت و درمان، تامین دستگاه مانیتورینگ قلب بزرگسال ، ایجاد فرهنگسرا برای سالمندان، تامین دستگاه سنجش تراکم استخوان، ایجاد فضای تفریحی مناسب برای کودکان و باغ کتاب، لزوم تصویب قوانینی با ضمانت اجرایی بالا در مورد ترغیب کارخانجات در حمایت از بانوان ورزشکار، استفاده از ظرفیت خیرین برای بهبود وضعیت ورزش زنان ، کمبود نیرو در اداره ورزش نائین، نظارت بر اجرای قوانین حوزه اقتصاد، تصویب قوانین حمایتی از آمران به معروف و ناهیان از منکر، در نظر گرفتن مقرری خانه داری و افزایش حمایت از بانوان برای فرزندآوری، تامین مسکن دولتی و در اختیار دادن زمین رایگان برای جوانان، توجه به اشتغال فارغ التحصیلان، تامین حساب آینده برای فرزندان، نظارت بر اجرای دقیق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توجه ویژه به محله محروم محمدیه و پرداخت وام مراهبه فرهنگیان، تجهیز کارگاه های فنی و حرفه ای، تامین تجهیزات تراش سنگ، تبدیل وضعیت مربیان حق التدریسی فنی و حرفه ای، اختصاص بودجه به موسسات خصوصی برای آموزش، ارائه تسهیلات کم بهره به بخش خصوصی، ساماندهی مشاغل خانگی، معافیت مالیاتی تعاونی ها، ارائه تسیهلات بانکی با کارمزد پایین و اختصاص یارانه ویژه به زنان بدسرپرست و بی سرپرست، ایجاد امنیت شغلی برای خبرنگاران، بی بهره بودن از حقوق و مزایا و نبود قوانین محکم برای خبرنگاران، نبود ضابطه مشخص برای خبرنگاران به عرصه خبر، توجه ویژه به جایگاه خبرنگاران، توجه به بیمه قالیبافان، تامین پزشک متخصص به صورت دوره ای و احداث سالن ورزشی و بهبود وضعیت اینترنت روستای مهرآدران، عدم توسعه یافتگی شهرستان در حوزه فرهنگ، توجه به تکمیل مجتمع فرهنگی و اداری نائین، شناخت ماهیت وجودی زن، حمایت مادی و معنوی از بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر و استفاده از پتانسیل های بنیاد برکت و علوی و سوق دادن آنها به سمت مناطق محروم، عدم فرهنگ پذیرش نقش زنان به ویژه روستایی و تسریع در ساخت و تکمیل کتابخانه را از جمله مشکلات موجود در این شهرستان دانستند./


پایان پیام
  • کد خبر : 331602
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار