خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/24 - 13:43
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مصری در نخستین نشست هم‌اندیشی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها:

اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها حلقه اتصال نخبگان و نمایندگان مجلس هستند

نایب رئیس مجلس از اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها به عنوان حلقه اتصال نخبگان و نمایندگان مجلس و راهی برای استفاده از ذخایر علمی موجود در کشور در قالب صاحبنظران مختلف برای همراهی با مجلس در روند تصمیم‌گیری‌ها یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در نخستین نشست هم‌اندیشی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها با بیان اینکه حاصل ایجاد این اندیشکده‌ها به گشایش مشکلات مردم و بهبود وضعیت زیستی آنها منتهی می‌شود، افزود: ایجاد این اندیشه‌های نو برای استفاده از ذخایر و ظرفیت‌های علمی موجود در کشور در قالب صاحبنظران مختلف باعث همراهی متفکران با مجلس در روند تصمیم‌گیری‌ها می‌شود بنابراین در اینجا این نوید را می‌دهم که در آینده نزدیک تصمیمات خانه ملت متأثر از نظرات اندیشمندان کل کشور خواهد بود.



وی در ادامه ضمن قدردانی از رویکرد نوینی که رئیس مجلس شورای اسلامی برای اداره نهاد قانونگذاری کشور در پیش گرفته است، ادامه داد: آقای دکتر قالیباف در این دوره از مجلس اندیشه‌های نویی با چشم‌انداز و آینده‌نگری بسیار عمیق نسبت به دوره‌های قبل مجلس ایجاد کرده است کما اینکه در ماه ‌های آینده شاهد تحولات عظیمی در نحوه تصمیم‌گیری‌ها خواهیم بود که زیرساخت‌های آن در حال ایجاد است.



مصری با یادآوری اینکه بخش اعظمی از نمایندگان مجلس از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان و فرهیختگان جامعه هستند، یادآور شد: امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که از نظر برخورداری از ظرفیت نخبگان و متفکران در وضعیت خوبی قرار داریم اما نحوه استفاده از این ظرفیت هنر اصلی است.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن استناد به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت نخبگان در کشور تصریح کرد: ما در حل مسائل کشور اگر اتفاق نظر داشته باشیم راحت‌تر به ارائه راهکار خواهیم پرداخت اما مشکل اشتراک نظر در این زمینه است و اگر بتوانیم در این زمینه به فهم مشترکی برسیم در حل معادلات با مشکل مواجه نخواهیم شد.



وی با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند کشور در بخش‌های مخلتف یادآور شد: همه قبول داریم که یک درصد از جمعیت دنیا را تشکیل داده‌ایم و بر اساس منابع تعریف شده از 7 درصد ذخایر معدنی دنیا برخوردار هستیم ضمن اینکه 36 میلیون نفر از جمعیت کشور بین 13 تا  40 سال دارند که یک منبع ارزشمند محسوب می‌شود، از سوی دیگر با 15 کشور همسایه هستیم که 600 میلیون جمعیت را تشکیل می‌دهند و این به معنای یک بازار مطلوب است.



مصری اظهار کرد: ما دارای رتبه دوم دنیا در حوزه بهره‌مندی از دانش آموختگان علوم و مهندسی هستیم کما اینکه 14 میلیون نفر از جمعیت کشور دارای تحصیلات عالیه هستند. همچنین از موقعیت اجتماعی بی‌نظیر برخوردار هستیم و ایدئولوژی اعتقادی در حوزه علم و دانش برخورداریم که بهترین رتبه را برای ما ترسیم می‌کند تا جایی که بر مبنای همین ایدئولوژی توانسته‌ایم رتبه‌های اول تا دهم علوم مختلف دنیا را به دست آوریم و همه دنیا نیز به این توانمندی ایران در صنایع و علوم پیشرفته اذعان دارند بنابراین انتظار داریم خروجی کشور با این منابع تناسب داشته باشد کما اینکه وجود 5 میلیون نیروی بیکار با وجود این ظرفیت‌ها قابل قبول نیست.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اینها متغیرهای ثابت و قابل محاسبه هستند اما در کنار آن هیچ کشوری نیز به اندازه ما متغیر مزاحم غیرقابل محاسبه ندارد کما اینکه تحریم‌های ظالمانه یکی از این موارد است اما ما در این شرایط نیز از نظر علمی در وضعیت مطلوبی قرار داریم و تنها مشکل کشور در حوزه تأمین معیشت مردم است و اگر در این زمینه بر ما خورده بگیرند، حق دارند.



وی با اشاره به دلایل عدم تحقق اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه یادآور شد، اینکه تنها 30 درصد از برنامه‌های توسعه محقق شده‌اند به این دلیل است که ما این برنامه‌ها را بر اساس متغیرها و برداشت آمارها و زیرساخت‌های موجود تدوین می‌کنیم به همین دلیل عددی که ترسیم می‌کنیم در آینده قابل اجرا نیست و این در حالی است که تدوین این برنامه‌ها باید بر اساس راه ممکن قابل اندازه‌گیری و راه مطلوب قابل پیش بینی باشد نه اینکه تمام ایده‌آل‌های خود را در قالب این برنامه‌ها ترسیم کنیم.



مصری با اشاره به اینکه این اندیشکده‌ها می‌توانند نمایندگان را مجاب کنند که در تدوین برنامه توسعه و تصویب قوانین به راه‌های ممکن توجه کنند، ضمن اشاره به اینکه ما نظام تأمین اجتماعی بی‌نظری در دنیا داریم، به تشریح مشکلات موجود در حوزه پرداخت حقوق بازنشستگان و ضرورت اصلاح برخی قوانین پرداخت.  



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزو: اگر ما در تدوین قانون برنامه، راه مطلوب و ممکن را در پیش بگیریم در نظام حکمرانی خوب عمل می‌کنیم.



وی عنوان کرد: اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها حلقه اتصال نخبگان و نمایندگان مجلس هستند که باعث می‌شوند وکلای ملت به همه علوم اشراف پیدا کنند و این از این جهت اهمیت دارد که آراء هر کدام از نمایندگان در تصمیم‌گیری‌هایی که در مجلس گرفته می‌شود اهمیت داشته بنابراین باید عالمانه باشد بنابراین شما می‌توانید با این نگرش جدید شاهد اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها که برای همه ملت لازم‌الاجرا می‌شود، باشید./



پایان پیام

  • کد خبر : 347320
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار