خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/23 - 08:58
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
جهان آبادی با تاکید بر اینکه مرزبندی بتونی ترکیه تبعات زیست محیطی فراوانی خواهد داشت:

اقدام ترکیه چندان معقولانه نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احداث دیوار بتنی به عنوان مرز ایران و ترکیه، گفت: باید بپذیریم دستگاه دیپلماسی کشور ما در حوزه مرزها محکم عمل نکرده است، سد سازی‌های  بی مورد ترکیه روی اقلیم جغرافیایی کشورهای عراق، سوریه و ایران تاثیر گذاشته است و امروز شاهد مرزبندی به واسطه دیوار از طرف این کشور هستیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد احداث دیوار مرزی ایران و ترکیه گفت: ساخت دیوار مرزی ایران و ترکیه که به گفته وزیر این کشور قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد، اکنون تقریبا به پایان رسیده است. در این مرز دیوارهای بتنی، سیم خاردار و خندق ساخته شده است تا از ورود مهاجران جلوگیری شود؛ امروز احداث این دیوار به عنوان مرز تبعات سنگین‌تری را به دنبال دارد به فرض مثال انقطاع زیستگاهی نمونه بارز از تبعات سنگین احداث این مرز فیزیکی است.











جلیل رحیمی جهان آبادی


نماینده مردم تربت‌جام ، تایباد ، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از گذشته‌های دور مرزبندی کشورها در خاورمیانه به اشکال مختلف ساخته و به نوعی مسدود می‌شد، این مرزبندی تفاوت‌های اساسی با مرزبندی کشورهای اروپایی دارد؛ اگر یک نگاه اجمالی به  مرز کشورهای اروپایی داشته باشیم، پدیده‌ای به نام مرز فیزیکی مشاهده نمی‌کنیم و حتی اتباع به راحتی بین اعضای اتحادیه اروپا تردد می‌کنند.



وی در ادامه یادآور شد: در کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهای پیرامون ایران به دلایل مختلف مرز بندی‌ها روز به روز به روش‌های مختلف محکم‌تر می‌شود؛ در حال حاضر مسئولان کشور ترکیه با احداث دیواری بین ایران و ترکیه مرز زمینی را مسدود کردند، جدا از آسیب‌های محیط زیستی که به همراه دارد، ایجاد مرز به اشکال مختلف اقدام چندان معقولانه‌ای نیست.



سدسازی‌های کشور ترکیه تبعات گسترده‌ای داشته است



وی با اشاره به مسائل امنیتی مرزها بین کشورها، تصریح کرد: مرزبندی بین ایران با کشورهای همسایه از ترکیه و افغانستان گرفته تا عراق و پاکستان جدا از مسائل امنیتی و انقطاع محیط زیستی می‌طلبد که دستگاه دیپلماسی قوی وجود داشته باشد، از خشکی هیرمند گرفته تا خشکی هورالعظیم و اتفاقاتی که در بستر هلیل رود رخ می‌دهد؛ باید بپذیریم دستگاه دیپلماسی ما در حوزه مرزها محکم عمل نکرده است ، سد سازی‌های  بی مورد ترکیه روی اقلیم جغرافیایی کشورهای عراق، سوریه و ایران تاثیر گذاشته است و امروز شاهد مرزبندی به واسطه دیوار از طرف این کشور هستیم.



توجه به اقتصاد از جمله اقدامات موثری است که در دستگاه دیپلماسی به آن توجه ویژه‌ای شده و متاسفانه جای خالی دیپلماسی محیط زیست در دولت خالی است و باید وزیر امور خارجه،رییس جمهور و مجلس کمک کنند تا در حوزه زیست محیطی دستگاه دیپلماسی کشور ما فعال شود



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توجه به اقتصاد از جمله اقدامات موثری است که در دستگاه دیپلماسی به آن توجه ویژه‌ای شده و متاسفانه جای خالی دیپلماسی محیط زیست در دولت خالی است و باید وزیر امور خارجه، رییس جمهور و مجلس کمک کنند تا در حوزه زیست محیطی دستگاه دیپلماسی کشور ما فعال شود و بتواند با سایر کشورها ارتباط موثری داشته باشد، در مجمع پارلمانی آسیا از ۳ سال گذشته موضوعات زیست محیطی در قالب کمیته آب، قطعنامه‌های زیست محیطی و…مطرح شده است، ایران در حوزه مسائل محیط زیستی آمادگی همکاری پارلمانی با تمام کشورها را دارد.



عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همکاری بین بخشی برای درخواست زیست محیطی و… مطرح شده است، ایران در حوزه مسائل محیط زیستی آمادگی همکاری پارلمانی با تمام کشورها را دارد.



زندگی نسل‌های آینده تحت تاثیر دیپلماسی قرار می‌گیرد



عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید همکاری بین بخشی برای درخواست مطالبات زیست محیطی وجود داشته باشد تا مطالبات بین بخشی را طلب کند، مسائل محیط زیستی می‌تواند تبلیغات گسترده‌ای داشته باشد تا جایی که زندگی نسل‌های آینده را تحت الشعاع قرار دهد.



طالبان به حقابه مرزی ایران تاکید دارد



 جهان آبادی یادآور شد: برای حقابه هیرمند با دولت طالبان گفتگوهایی صورت گرفته است، دو مشکل اساسی در این راستا وجود دارد نخست خشکسالی گسترده که در منطقه وجود دارد و موضوع بعد شرایط ناخوشایند و نامطمئن در افغانستان است، در حال حاضر دولت طالبان دغدغه‌های مسائل امنیتی دارد و موضوعاتی دیگر همچون محیط زیست در اولویت امور آنها نیست، اما با مذاکراتی که صورت گرفته طالبان به حقابه مرزی تاکید کرده است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سرنوشت مشترک کشورهای همسایه در رودخانه‌های مرزی از طریق گفتگو و دیپلماسی باید حل شود کما اینکه رفتارهایی که ترکیه در قبال سوریه و عراق دارد، آثار مخربی را به دنبال دارد که اگر با گفتمان حل می‌شد بی تردید تبعات سنگینی که در حوزه ریزگردها و خشکسالی‌ها شاهد هستیم رخ نمی‌داد.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: برای حل مسائل محیط زیستی دیپلماسی معقول ترین راهکار است، منافع کشورها بگونه‌ای به یکدیگر گره خورده است که بهترین شکل برای حل مشکلات  و روابط ایران برای مطالبات خود در سطح بین المللی تنها از موضع گفتمان است و به مسیرهایی همچون گروکشی فکر نمی کند./



پایان پیام



 



احداث دیوار مرزی بین ایران و ترکیه انقطاع محیط زیستی را به دنبال دارد

  • کد خبر : 350211
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار