خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/20 - 10:34
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
نقدعلی:

افراط در صدور دستورالعمل و بخشنامه موجبات دور زدن قوانین را فراهم می‌کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس افراط در صدور دستورالعمل، بخشنامه، نظام نامه و مرام نامه و موضوعاتی از این دست را از جمله آفات اداری دانست که موجبات دور زدن قوانین را فراهم می کند.

محمدتقی نقدعلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه صدور بی رویه بخشنامه توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی از مهمترین آسیب‌های حوزه اداری و افزایش ورودی پرونده به دیوان است، گفت: اگر چه مصوباتی که در هیات دولت، هیات وزیران، دستگاه های اداری و اجرایی صادر می شود باید در راستای اجرای قوانین مصوب باشد اما متاسفانه شاهد صدور دستورالعمل، شیوه نامه، نظام نامه و مرام نامه و سایر عناوینی که در قانون تعریف نشده و حدود و چارچوبی ندارند هستیم.



وی افزود: در برخی موارد هم با صدور آیین نامه قوانین مصوب دور زده می شود البته اخیرا طرح نظام قانون گذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات را در مجلس دنبال می کنیم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم است.



نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: تراکم و صدور بی رویه بخشنامه و دستورالعمل ها موضوع درستی است و قوانینی که در مجلس چکش کاری شده در برخی موارد با بی دقتی و صدور بخشنامه تحت شعاع قرار می گیرد و مقدمات تخلف فراهم می شود.



نقدعلی یادآور شد: به عنوان مثال در سازمان اوقاف ده ها و صدها دستورالعمل صادر می شود که عمده این دستورالعمل ها در شرح وظایف سازمان های مربوطه نیست و تکالیفی را برای دستگاه های زیرمجموعه ایجاد می کند که باعث تخطی از چارچوب های قانونی می شود و در واقع افراط در صدور دستورالعمل، بخشنامه، نظام نامه و مرام نامه و موضوعاتی از این دست از جمله آفات اداری است که متاسفانه موجبات دور زدن قوانین را فراهم می کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 362976
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار