خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/27 - 13:33
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی

اعضای فراکسیون زنان از کانون اصلاح و تربیت دختران بازدید کردند

اعضای فراکسیون زنان مجلس ضمن بازدید از کانون اصلاح و تربیت دختران در نشست با مسئولان سازمان زندان‌های کشور و مجتمع قضایی شهید فهمیده به بررسی مسائل این کانون و نوجوانان در معرض آسیب پرداختند.











به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عصر روز گذشته(دوشنبه 26اردیبهشت ماه) اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی از کانون اصلاح و تربیت دختران بازدید و در نشستی که با حضور مسئولان سازمان زندان‌های کشور، کانون اصلاح و تربیت و مجتمع قضایی شهید فهمیده (اطفال) و... برگزار شد، به بررسی مسائل کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان در معرض آسیب پرداختند.



لزوم فعال‌سازی حلقه‌های میانجی‌گری اجتماعی برای کمک به نوجوانان پس از خروج از کانون



فاطمه قاسم پور گفت: یکی از موضوعاتی که در الگوی حکمرانی بایستی مورد توجه قرار دهیم، فعال‌سازی حلقه‌های میانی و استفاده از ظرفیت میانجی‌گری اجتماعی برای کمک به این‌ نوجوانان پس از خروج از کانون است. حمایت از افراد آسیب‌پذیر پس از دوران بازپروری باید با مداخله اجتماعی گروه‌های مردمی ادامه پیدا کند.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که این موضوع مورد توجه و تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری مشغول به فعالیت هستند و تمایل دارند در موضوعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی ورود کنند اما نمی‌دانند چطور و از چه طریقی باید اقدامات خود را صورت دهند.



رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: ارتباط میان سازمان زندان‌ها و به طور ویژه کانون اصلاح و تربیت با این گروه‌های میانی می‌تواند این ظرفیت‌ها را در مسیر بازپذیرسازی اجتماعی نوجوانان کانون و همچنین حمایت از  آن‌ها پس از آزادی فعال سازد و بخشی از بار کاری کانون را کاهش دهد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به اعتبارات و بودجه کانون اصلاح و تربیت گفت: در بودجه 1400 و 1401 در راستای حمایت از زندانیان و نوجوانان کانون پس از آزادی، بودجه قابل توجهی در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دادیم تا با همکاری و تعامل با این بخش این افراد تحت حمایت شغلی و مهارتی کمیته قرار گیرند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: در کنار افزایش بودجه، سازمان زندان‌ها بایستی به ایجاد این جریان اجتماعی توجه ویژه داشته باشد و سازمان بیش از گذشته درهای خود را به روی گروه‌های فعال اجتماعی باز کند و در تعامل با این حلقه‌های میانجی بخشی از بار فعالیت خود را کم کند.



ضرورت استفاده از ظرفیت مبلغان و روان‌شناسان دینی در کانون اصلاح و تربیت



در ادامه زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کانون اصلاح و تربیت برای این نوجوانان شرایط خوبی را برای مهارت‌آموزی و پرورش فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌آورد. البته پشتیبانی و حمایت از این نوجوانان پس از آزادی هم مهم است و باید به گونه‌ای باشد که شاهد کمترین آمار بازگشت به جرم هم نباشیم.



وی با تأکید بر این‌که هر اندازه برای حمایت از زندانی آزادشده هزینه شود، از آسیب‌های بعدی جلوگیری خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: کانون اصلاح و تربیت از ظرفیت مبلغان و روان‌شناسان دینی برای آموزش و پرورش این نوجوانان استفاده کند.



خانواده نقش بی‌بدیلی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد



همچنین شیوا قاسمی پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر مسائل نوجوانان حاضر در کانون، افراد درگیر با این نوجوانان هم بایستی مورد توجه قرار گیرند و شرایط و تسهیلات کاری‌ آنها به گونه‌ای باشد که این افراد بدون دغدغه تمام انرژی خود را برای این نوجوانان بگذارند.



وی افزود: خانواده یکی از ارکان مهم اجتماعی است که نقش بی‌بدیلی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد و بایستی در مداخلات صورت‌گرفته، به این نکته توجه داشت.



لازم به ذکر است در این نشست مسؤولان سازمان زندان‌ها و کانون اصلاح و تربیت ضمن ارائه آخرین آمارهای موجود از وضعیت نوجوانان دختر و پسر حاضر در کانون، درباره ضرورت تقویت مراقبت‌های پس از خروج از طریق سازمان بهزیستی، تقویت بخش مددکاری کانون، حق‌الزحمه مشاورین دادگاه‌های اطفال و مسائل خانواده زندانیان نکاتی را مطرح کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 342147
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار