خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/03 - 09:18
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نامه‌ای صورت گرفت:

استمداد نماینده دورود و ازنا از سران سه قوه برای نجات جنگل‌های زاگرس

نماینده مردم دورود و ازنا در نامه‌ای به سران سه قوه ضمن بر شمردن ابعاد بحران زوال جنگل زاگرس خواستار رسیدگی عاجل برای نجات جنگل های زاگرس شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نامه حسین گودرزی  نامه نماینده مردم دورود و ازنا به سران سه قوه به شرح زیر است:



جنگل های زاگرس با 42 درصد پوشش جنگلی در 6 میلیون هکتار، بزرگترین پهنه جنگلی کشور و موهبتی الهی است که علاوه بر تأمین قریب 50 درصد آب شرب کشور و مزایای متعدد، همچون کمربندی حفاظتی از جنوب تا شمال غرب تعدیل آب و هوا و اقلیم کشور عزیز ایران را تضمین نموده و از آن به عنوان «ریه تنفسی» کشور یاد می‌شود.



گونه غالب این جنگل درخت  بلوط است که متاسفانه با بروز بیماری موسوم به زوال جنگل زاگرس و تشدید خشکسالی ها روز به روز بر شدت زوال آنها افزوده می شود. از سویی اهمیت درختان بلوط تا آنجاست که سازمان خوارو بار جهانی ارزش هر درخت بلوط را برابر با 200 هزار دلار برآورد کرده است.



 با این حال از سال 1389 این جنگل دچار عارضه بیماری زوال درختان بلوط شده و برابر آمارهای رسمی سازمان جنگل‌ها و مراتع قریب 1/5 میلیون هکتار آن،  برابر با 18 میلیون اصله درخت از 25 تا 100 درصد آفت زده و خشکیده است و با تشدید خشکسالی های اخیر هر روز بر دامنه این بیماری افزوده می شود.



در این راستا طی سؤال و تقاضای اینجانب به عنوان وظیفه نظارتی مجلس، مبنی بر تشکیل کمیته ملی نجات جنگل زاگرس در سال 1399 و پیگیری‌های صورت گرفته، ریاست محترم جمهور سابق دستور تشکیل کمیته ملی راهبری صیانت از جنگل زاگرس را با مسؤلیت معاون اول رئیس جمهوری صادر و با تشکیل دبیرخانه در وزارت جهاد کشاورزی و عضویت سازمانهای مختلف در نهایت در مردادماه سال 1400 سند ملی صیانت از جنگل زاگرس نهایی و در روزهای پایانی دولت دوازدهم به کمیته زیربنایی دولت ارجاع گردید؛ با این وصف جابجایی دولت و تغییر مسؤلان عضو کمیته ملی، بیم عدم پیگیری این مساله را افزایش می دهد.



بدین منظور و با نظر به اهمیت حیاتی جنگل زاگرس که برابر نظریه‌های کارشناسی تا حد زیادی، تداوم حیات اجتماعی اقتصادی و حفظ اقلیم کشور وابسته به آن است؛ تقاضامند است حسب صلاحدید رهنمود لازم برای قوای مسؤل صادر و ضرورت پیگیری سند ملی صیانت از جنگل زاگرس و اصلاح و روزآمدی آن و زمان بندی فرایند توقف زوال و اصلاح پهنه‌های آفت زده را امر به ابلاغ کنید./



پایان پیام

  • کد خبر : 342644
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار