خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/18 - 17:38
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛

ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی، پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی (ماده (57) بند «ب»)» تصریح کرده است که حمل‌ونقل ریلی علاوه‌بر مزایای فراوان در سطح ملی مانند ایمنی، توان حمل انبوه و ارزان و کاهش مصرف سوخت، می‌تواند مزیت رقابتی در عرصه بین‌المللی ایجاد کند.

براساس این گزارش در قانون برنامه ششم توسعه (بند «ب» ماده (57)) مصوب 1395 مقرر گردید که در طول برنامه سهم حمل‌ونقل ریلی بار حداقل به سی‌درصد (30%) برسد. آمارهای موجود نشان می‌دهد که در پایان برنامه ششم، فاصله قابل‌توجهی با هدفگذاری 30% برای حمل بار ریلی وجود دارد. برمبنای محاسبه سهم از حمل‌ونقل زمینی و مبتنی‌بر شاخص تن-کیلومتر بار حمل شده، سهم شیوه ریلی از حمل بار زمینی کشور در پایان سال 1400 به 11/2 % رسید که نسبت به سال شروع برنامه (ابتدای سال 1396)، نه تنها افزایش نداشته، بلکه افت داشته است.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می دهد در این مسیر از یک سو دولت، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اهتمام لازم را برای تحقق هدف تعیین شده نداشته است و ازسوی دیگر، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های نظارتی نیز در مطالبه تحقق هدف مذکور و نظارت بر آن عمکلرد مناسبی نداشته‌اند. نبود طرح جامع حمل‌ونقل کشور، عدم توسعه و پوشش کافی خطوط فرعی و ضعف ارتباط ریلی بنادر، کندی افزایش ظرفیت در اغلب محورهای با ظرفیت اشباع شده به‌رغم وجود توجیه اقتصادی و اجتماعی به‌دلایلی ازجمله فشار مسئولان محلی برای ساخت محورهای جدید به‌جای تقویت محورهای موجود، نظام بهره‌برداری سنتی و با کارامدی پایین در راه‌آهن و کمبود منابع مالی از دلایل اصلی عدم تحقق اهداف تعیین شده شناسایی شد.



متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام 

  • کد خبر : 361328
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار