خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/14 - 08:44
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در جلسه رئیس بنیاد شهید با اعضای فراکسیون ایثارگری مجلس چه گذشت؟

اتخاذ تصمیماتی برای معیشت جامعه بزرگ ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا

نشست فراکسیون ایثارگران مجلس با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور پیگیری مطالبات جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون ایثارگران مجلس صبح امروز (یکشنبه 14 آذرماه) با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونانش به منظور پیگیری مطالبات جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا برگزار شد.



در این نشست مطالبات جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا در حوزه اشتغال، تبدیل وضعیت فرزندان جامعه ایثارگران، مسکن، خودرو، بهبود وضعیت زندگی جانبازان و... مورد بررسی قرار گرفت.



احمد امیرآبادی فراهانی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در این نشست با بیان اینکه 128 نماینده مجلس در این فراکسیون عضویت دارند، افزود: ما در بودجه 1400 اقدامات خوبی برای جامعه ایثارگران پیگیری کردیم، ضمن اینکه بعد از تشکیل هیات رئیسه این فراکسیون سعی کردیم قوانینی که قابلیت اجرا ندارد، مصوب نکنیم.



وی تصریح کرد: احکامی که در بودجه 1400 برای جامعه ایثارگران تصویب شد، کاملا قابلیت اجرا دارند کما اینکه بند (د) تبصره 20 که به تبدیل وضعیت جامعه ایثارگران اشاره دارد، در برنامه های توسعه پنجم و ششم، ایرادات آن رفع شده بود، اما گزارشات حاکی از این است که برخی دستگاه‌ها به دنبال یافتن ایرادی در آن هستند! بنابراین در این رابطه نشستی در دیوان عدالت اداری با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بررسی کردیم که در آنجا دیوان عدالت اداری به صراحت اعلام کرد که هیچ ایرادی در این قانون وجود ندارد، بنابراین افراد مستنکف به انفصال از خدمت محکوم می شوند.



نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با اشاره به تجمع جمعی از جامعه ایثارگران در مقابل بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اجرای ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران یادآور شد: اجرای این ماده نیازمند اعتبارات سنگینی است، به همین دلیل نشستی در این رابطه با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نماینده تجمع‌کنندگان داشتیم که در پی آن اتفاقات خوبی افتاد.



امیرآبادی افزود: براساس بررسی‌هایی که انجام دادیم اجرای قوانین فعلی برای جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا به اعتبارات بسیار بالایی نیاز دارد که باید برای اجرای آنها در بودجه 1401 فکر اساسی کنیم. در این راستا کمیته ایثارگران در کمیسیون تلفیق ایجاد می شود که جمع بندی آن در کمیسیون تلفیق بودجه 1401 رأی گیری خواهد شد و  در خصوص احکام آن، کارشناسی‌های لازم با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت خواهد گرفت.



وی با اشاره به وضعیت رزمندگان معسر اظهار کرد: اقدام بسیار خوبی در این زمینه انجام شد و در این رابطه با مسئولان مربوطه رایزنی کردیم که آنها پیشنهاد دادند کلمه معسر باید تغییر داده شود، چرا که استفاده از این کلمه در شأن رزمندگان نیست، از سوی دیگر تلاش شد پرونده 37 هزار جانباز زیر 25 درصد جانبازی که معسر بودند به بنیاد شهید منتقل شد و در حکم 1400 زیر نظر وزارت دفاع، سازمان رزمندگان را تشکیل دادیم که لازم است با بنیاد شهید و امور ایثارگران ادغام شود.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سال گذشته دریافتی 110 هزار رزمنده معسر 950 هزار تومان بود که در سال 1400 این رقم به 2 میلیون و 250 هزار تومان ارتقا یافت، اما به دنبال این هستیم که این رقم برای سال آینده به 3 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یابد.



بنیاد شهید برای اولین بار به منظور پوشش رزمندگان معسر آزمون وسع برگزار می‌کند



سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست افزود: قوانین مصوب فعلی به 126 هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد، ضمن اینکه ما برای بررسی نیازمندی‌های این بنیاد، گزارش شناخت از امکانات و جامعه هدف تهیه کردیم که هم خدمت رهبر معظم انقلاب و هم مجلس تقدیم خواهیم کرد.



وی افزود: این بنیاد با کمبود شدید اعتبارات مواجه است، به طوری که پاداش پایان خدمت بازنشستگان ایثارگران که از سال 91 باید اجرا می شد به 36 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد، ضمن اینکه این حق روشن جامعه ایثارگران است که باید محقق شود، از سوی دیگر 4 هزار میلیارد برای بیمه تکمیلی این قشر در نظر گرفته شده که در سال 1400 باید اعتبارات این بخش به 6 هزار و 900 میلیارد افزایش یافته و در سال 1401 نیز باید 10 درصد به آن اضافه شود و این درحالی است که امسال به غیر از بیمه دی و آتیه‌سازان در مناقصه هیچکدام از شرکت‌های بیمه شرکت نکردند!



رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با یادآوری اینکه در دوره جدید مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران به دنبال اصلاح برنامه‌های اقتصادی خود و اتصال به دولت جامع الکترونیک هستند، افزود: ما برای اولین بار برای رزمندگان معسر آزمون وسع برگزار کردیم، و این در حالی است که به غیر از 100 هزار نفر افراد تحت پوشش و به غیر از موارد بند الف ماده 87 قانون برنامه که تاکنون اجرا نشده است 40 هزار نفر نیز پشت نوبتی داریم، از سوی دیگر با توجه به مصوبه‌ای که براساس آن دستگاه‌ها می‌توانند افراد را جانباز شناخته و به بنیاد شهید معرفی کنند، فقط یک میلیون پرونده در ارتش تشکیل شده است که اگر نیمی از آنها احراز شوند جامعه ایثارگران 1.5 برابر افزایش خواهند یافت.



وی از نمایندگان مجلس خواست تا قانون جدیدی در حوزه ایثارگری تصویب نکنند تا بنیاد شهید و امور ایثارگران بتواند قوانین فعلی را به طور کامل اجرا کند. همچنین خواستار حمایت مجلس برای تامین اعتبارات لازم جهت اعطای خودرو در قالب اقساطی به این قشر شد.



قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: برخی خدماتی که به جامعه ایثارگری ارائه می شود برای موارد خاص است که این امر می طلبد صندوق ویژه شهرستانی برای رسیدگی به این بخش تشکیل شود که افراد امین نظام صاحب اختیار آن باشند.



رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به اینکه مشکل مدافعین حرم برای پیوستن به جامعه ایثارگران باید از طریق وزارت خارج دنبال شود، در رابطه با ایجاد سازمان رزمندگان گفت: ایجاد یک سازمان در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران به نوعی موازی کاری است که مشکلاتی ایجاد می کند.



ضرورت اجرای کامل ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران



سلیمانی معاون امور فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست افزود: براساس ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دولت مکلف شده که حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه ای خود را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کند که 30 درصد از آن به طور مستقیم متوجه بنیاد شهید است که باید یک فرآیند تعریف شده ای برای آن دنبال شود.



هیچ محدودیتی برای برگزاری کمیسیون پزشکی نداریم



عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید نیز یادآور شد: ما برای برگزاری کمیسیون پزشکی هیچ محدودیتی چه به لحاظ زمانی و چه تعداد نداریم و در این زمینه با استان‌های مربوطه هماهنگ هستیم و بلافاصله بعد از دریافت تقاضا، تیم تخصصی اعزام می کنیم، اما منوط بر اینکه تعداد متقاضیان به حد نصاب رسیده باشد.



وی افزود: در حوزه درمان و بیمه با 8 هزار مرکز طرف قرارداد هستیم که 80 درصد مراجعات به آنها است، یعنی روزانه بین 55 تا 60 هزار نفر به این مراکز مراجعه می کنند، از سوی دیگر در حوزه درمان با مشکل کمبود دارو مواجهیم که می طلبد در بودجه 1401 توجه ویژه ای به اعتبارات این بخش از بنیاد شهید شود.



نحوه تایید ایثارگران توسط کمیسیون اشتغال



در ادامه پاکدل معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: کمیسیون اشتغال برای جانبازان 25 درصد هر زمان که مراجعه کنند به ارائه خدمات می پردازد، منوط به اینکه از شاخص های تعیین شده از سوی کمیسیون برخوردار باشند. از سوی دیگر 17 هزار نفر به این بخش مراجعه کرده اند که میانگین سن آنها 58 سال است که باید راهکاری برای خدمات دهی به آنها ارائه شود.



وی یادآور شد: برای تبدیل وضعیت جامعه ایثارگران، همه دستگاه‌های اجرایی اصرار به اجرای مصوبه مجلس دارند و فقط ما درخصوص شرکت های واگذار شده براساس اصل 44 و شرکت ها و نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای نظامی نگرانیم.



پاکدل بیان کرد: در مورد اعطای خودرو به رغم تفاهم نامه‌ای که با شرکت های ایران خودرو و سایپا داریم، برای اقساط این بخش اعتباراتی پیش بینی نشده است، همچنین برای دیپلم افتخار آیین نامه ای داریم که جانبازان و فرزندان شهدا می توانند براساس آن دریافت کنند، از سوی دیگر روند پرداخت کمک معیشت، هر 6 ماه یکبار پایش می‌شود.



لازم به ذکر است ابراهیم عزیزی عضو فراکسیون ایثارگران مجلس در رابطه با مشکلات موجود در مسیر اعطای خودرو به این قشر افزود: در این زمینه با وزیر صمت صحبت کردیم که در حال رفع مشکلات این بخش هستند، ضمن اینکه با ایجاد صندوق ویژه برای ارائه خدمات به جامعه ایثارگران کاملا موافقیم و در این زمینه از بنیاد شهید حمایت خواهیم کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 332728
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار