خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/13 - 17:25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در صورت ارسال آمار و اطلاعات نظام پزشکی به کمیسیون بهداشت

آمادگی مجلس برای ورود به پرونده قصورات پزشکی

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نظام پزشکی و دادسراها اجازه رسیدگی به اشتباهات پزشکی را دارند، اظهار کرد: مجلس تا جایی اجازه رسیدگی و قانونگذاری خواهد داشت که آمار و اطلاعاتی ارسال شود اما تاکنون گزارشی مبنی بر خطاهای پزشکی به مجلس نداشته‌ایم .

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد جزئیات قصورات پزشکی در کشور گفت: نظام پزشکی و دادسراها اجازه رسیدگی به اشتباهات و قصورات پزشکی را دارند، دادسراها معمولا از طریق پزشکی قانونی اطلاعات و جزئیات خطاهای پزشکی را دریافت و بررسی می‌کنند.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان آمار اشتباهات پزشکی در کشور افزود: آمار دقیق را می‌توان از طریق نظام پزشکی و دادسراها به واسطه شکایت‌هایی صورت گرفته در خصوص خطاهای پزشکی دریافت کرد.



پزشکی حرفه حساسی است



شهریاری در مورد ارتباط قصورات پزشکی و کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها تاکید کرد: پزشکی حرفه حساسی محسوب می‌شود که نیازمند دقت و ظرافت بسیاری است، گاهی فقط یک اشتباه کوچک به قیمت جان بیماران تمام می‌شود؛ علاوه بر علاقه متقاضیان استعداد آنها هم در هنگام ورود به رشته پزشکی سنجیده می‌شود و همچنین فراموش نکنیم بسیاری از اساتید دانشگاه، پزشکان هستند، یعنی دانشجویان به واسطه علم و دانش همین اساتید باید تبدیل به پزشکی حاذق و کارآزموده شوند.



اتفاقاتی در دنیای پزشکی به حوداث تبدیل می‌شوند که احتمال وقوع آنها بدون اینکه پزشک معالج  کوتاهی کند؛ وجود دارد



رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اشتباهات پزشکی در دو حالت به تبع سهل انگاری و کوتاهی پزشکان یا به صورت ناخواسته به وقوع می‌پیوندند. اتفاقاتی در دنیای پزشکی به حوداث تبدیل می‌شوند که احتمال وقوع آنها بدون اینکه پزشک معالج  کوتاهی کند؛ وجود دارد. به فرض مثال در عمل‌های جراحی احتمال وقوع یک درصد حادثه وجود دارد بر همین اساس پزشکان همیشه قبل از شروع درمان تمام مراحل بیماری تا بهبود آن را برای بیماران تشریح می‌کنند. 



 شهریاری در خصوص ورود کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به میزان اشتباهات پزشکی خاطر نشان کرد: مجلس تا جایی اجازه رسیدگی و قانونگذاری خواهد داشت که آمار و اطلاعاتی ارسال شود، ولی تاکنون گزارشی از نظام پزشکی مبنی بر خطاهای پزشکی به مجلس نداشته‌ایم ما منکر اشتباهات و  قصورات پزشکی نیستیم؛ پزشکی شغل بسیار خطیر و حیاتی است متقاضیان باید قبل از تمام نکات مثبت این رشته به نتیجه کار که همان سلامتی بیماران است؛ بیندیشند.



بیشتر بخوانید:





به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ به تازگی بابک سلحشور مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور از ارجاع ۸ هزار و ۸۵۰ مورد پرونده قصور پزشکی به کمیسیون‌های پزشکی قانونی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه خبر می‌دهد و می‌گوید "این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ارجاعات ۷ هزار و ۹۱۹ مورد بود، افزایشی ۱۱.۸ درصدی داشته است" که این شرایط در میانه اوج گیری بیماری کرونا قابل توجیه نیست./



خبرنگار: هدی ریسمانچی



پایان پیام

  • کد خبر : 338117
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار