خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/28 - 17:12
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
فلسفی:

آتش دامن ۸۰ درصد از پوشش گیاهی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را سوزاند/ حفاظت از جنگل‌ها تنها به واسطه آگاهی ممکن است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این‌که حدود ۸۰ درصد از پوشش گیاهی جنگل‌های خائیز در کهگیلویه و بویراحمد در آتش‌سوزی اخیر از بین رفت گفت: به اعتقاد بنده جنگل‌نشینان، دامداران و کشاورزانی که در مناطق جنگلی سکونت دارند باید آموزش‌های لازم را ببینند و به هشدارها در خصوص خطرات احتمالی از بین رفتن جنگل‌ها آگاهی داشته باشند تا منجر به ایجاد خسارات جبران ناپذیری نشود.

پیمان فلسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: طی آتش سوزی چند روز اخیر که در جنگل‌های زاگرس رخ داد؛ حجم وسیعی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در حریق سوخت؛ جنگل‌هایی که میراث بین نسلی و ثروت ملی هستند که باید به هر شکل ممکن حفاظت شوند و توانمندی لازم برای آنها فراهم گردد.

 نماینده مردم اسلامشهر، پردیس، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر ساکن مناطق زاگرس نشین هستند، افزود: در مجموع ۷۰درصد جمعیت عشایر کشور در مراتع سبز زاگرس زندگی می‌کنند، حدود ۵۰ درصد بام سبز ایران در زاگرس قرار دارد و ۴۰ درصد نزولات جوی را در این منطقه شاهد هستیم؛ چنین ظرفیت‌هایی در دل طبیعت می‌تواند فرصت استثنائی و بی بدیل باشد‌.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق زاگرس دارای تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و کمیاب هستند، یادآور شد: حدود ۱۱۰۰ گونه گیاه خوراکی و دارویی در نواحی مختلف زاگرس وجود دارد که این منطقه را جزو مناطق ارزشمند کرده است.

فلسفی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد آب‌های شیرین کشور در مناطق جنگل‌های زاگرس قرار دارند، اظهار داشت: جنگل‌ها به عنوان ارزشمندترین مناطق ارزشمند در کشور باید با برنامه‌ریزی درست و دقیق‌تری حفاظت و نگهداری شوند؛ طی اتفاق اخیری که در چند روز گذشته در جنگل‌های خائیز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد احیای آن به سختی ممکن خواهد بود که متاسفانه بسیاری از اینگونه حوادث به دلایل عوامل انسانی رخ می‌دهد.

 نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل‌ها به دفعات رخ داده است، یادآور شد: به اعتقاد بنده جنگل نشینان، دامداران و کشاورزانی که در مناطق جنگلی سکونت دارند باید آموزش‌های لازم را ببینند و به هشدارها در خصوص خطرات احتمالی از بین رفتن جنگل‌ها آگاهی داشته باشند تا منجر به ایجاد خسارات جبران ناپذیر نشود.

فلسفی با بیان اینکه ساکنان اطراف جنگل‌ها باید آموزش‌های لازم در خصوص حفاظت از مراتع سبز و جنگل‌ها را ببینند؛ اظهار داشت: ساکنان اطراف جنگل‌های زاگرس باید آگاهی لازم در مورد حفاظت از نواحی سبز زاگرس داشته باشند؛ به دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که در این مناطق حاکم است بی تردید  آتش‌سوزی‌های مکرری را  شاهد هستیم که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه حفاظت از جنگل‌ها برای جنگل‌نشینان یک امر ذاتی تلقی می‌شود؛ یادآور شد: نگهداری از مراتع سبز و جنگل‌ها در کنار آگاهی نیازمند امکانات و تجهیزات است؛ دستگاه‌های متولی از جمله وزارتخانه‌های مربوطه همچون وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان محیط زیست و وزارت دفاع باید تلاش کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم و در صورت وقوع چنین حوادثی در کمترین زمان ممکن اطفای حریق امکانپذیر باشد.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تجهیزاتی وجود دارد که در حداقل زمان ممکن اطفای حریق صورت می‌گیرد، افزود: از بین رفتن ۴۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به واسطه آتش سوزی اخیر خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است، باید آموزش‌های لازم برای اطفای حریق در جنگل‌ها علی الخصوص برای ساکنان اطراف آن صورت گیرد؛ در حادثه آتش سوزی اخیر علاوه بر نیروهای مسلح مردم نیز نقش بسیار موثری در مهار آتش داشتند اما متاسفانه حدود ۸۰ درصد از پوشش گیاهی جنگل‌های خائیز در دل  زاگرس از بین رفت.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه احیای جنگل‌های آتش گرفته به سختی ممکن است، اظهار داشت: سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی باید به گونه‌ای حفظ و حراست شوند که آسیبی به آنها وارد نشود، بازگشت سرمایه‌های از بین رفته منابع طبیعی گاهاً غیر قابل جبران است.

فلسفی با بیان اینکه در مجلس می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا تجهیزات و امکانات لازم برای حفاظت از جنگل‌ها مهیا شود، اظهار داشت: مجلس در سرفصل بودجه‌بندی و حتی در هنگام تنظیم برنامه‌ ریزی‌های مختلف توسعه می‌تواند حفاظت از منابع طبیعی را بخشی از وظایف تمام سازمان‌ها در نظر بگیرد و مناطق جنگلی باید به اندازه کافی مجهز به بالگرد و آب‌پاش‌های هوایی در هنگام آتش سوزی باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه باید سیستم آتش نشانی و اطفای حریق مخصوص جنگل‌ها را در غرب و شمال کشور فراهم کنند تا با این سیستم‌ها و تجهیزات اطفای حریق در حداقل زمان مناسب ممکن شود و از وقوع حوادث جلوگیری کنیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 380628
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار