خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/09 - 10:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمودزاده:

آبرسانی به عشایر زیر چتر حمایتی بودجه سال آتی قرار گرفت

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، گفت: طی مصوبه مجلس مقرر شد قیمت آبی که در اختیار عشایر قرار داده می‌شود و در حال حاضر حدودا ده برابر هزینه آب مصرفی روستاییان بوده با اضافه شدن بند الحاقی در بودجه سال آینده کاهش یابد.

جلال محمودزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آبرسانی سیار به ایلات و عشایر؛ گفت: عشایر و روستاییان حدود ۲۷.۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که با مشکلات و دغدغه‌های متعددی در حوزه بهداشت، آب شرب، سوخت، آرد و تامین امنیت مواجه هستند که چاره اندیشی برای حل هر کدام نیازمند حمایت‌ها و ورود دستگاه‌های مختلف است.



نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از ایلات و عشایر در استان‌هایی همچون آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان و بوشهر هستند، آبرسانی به عشایر از چالش جدی مسئولان استان‌های مذکور است که جمعیت عشایر نشین دارند.



وی در ادامه یاد آور شد: خشکسالی‌های اخیر دلیلی بر کاهش بارندگی‌ها و مراتع سرسبز کشور شده است، کمبود آب شرب و کشاورزی، زندگی عشایر و روستاییان را به چالش کشیده است.



کمبود سهمیه سوخت در برابر سرما زندگی را برای عشایر سخت کرده است



عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی تاکید کرد: سرمای هوای امسال عشایر را هم تحت فشار قرار داد، به گونه‌ای که نیاز به سهمیه سوخت زمستانه را به یکی از ضروری‌ترین خواسته‌های این قشر تبدیل شده است. درصد کمی از عشایر دارای پنل‌های خورشیدی هستند که می توانند از آن برای گرمایش یا روشنایی استفاده کنند، بر همین اساس رسیدگی به مسئله  سوخت عشایر از دیگر مباحثی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.



مصوبه‌ای برای کاهش هزینه آب مصرفی عشایر



محمودزاده آبرسانی را مهمترین دغدغه زندگی عشایر دانست و یادآور شد: طی مصوبه مجلس مقرر شد قیمت آبی که در اختیار عشایر قرار داده می‌شود و در حال حاضر حدودا ده برابر هزینه آب مصرفی روستاییان بوده با اضافه شدن بند الحاقی در بودجه سال آینده کاهش یابد.



طبق این بند الحاقی وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت نیرو، آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر را با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری، هر کدام که کمتر است



نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات الحاق یک جزء به بند (ی) تبصره 8 ماده واحده این لایحه، گفت: طبق این بند الحاقی وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت نیرو، آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر را با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری، هر کدام که کمتر است، برای جامعه عشایری تامین و به خانوارهای عشایری در محل اسکان آنها تحویل دهد، این مهم با تصویب بودجه از سال آینده اجرایی می‌شود.



عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان سایر دغدغه زندگی عشایر، تصریح کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای مردم در استان‌های عشایرنشین فراهم شود، در کنار تمام کمبودهای یاد شده دسترسی آسان به  جاده‌های ییلاقی و قشلاقی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد.



محمودزاده در پایان خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت آموزش عشایر باید در بخش ترویج کشاورزی دیده شود، ترویج کشاورزی در زیر مجموعه جهاد کشاورزی هر استان قرار دارد که برای آموزش عشایر هم در بخش‌های از بودجه ۱۴۰۲ اعتباراتی در نظر گرفته شده است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 357973
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار