خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/28 - 09:38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
یوسفی:

650هزار نفر در حاشیه‌های شهر اهواز در انتظار حمایت مسئولان هستند/ وزارت نفت و پتروشیمی‌ها حق آلایندگی خود را به این مردم پرداخت کنند

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس، ضمن تشریح مشکلات 650 نفر حاشیه‌نشین اهواز از وزارت نفت، پتروشیمی‌ها و بخش‌های صنعتی فعال در این منطقه خواست تا حق آلایندگی خود را در جهت اصلاح زیرساخت‌های لازم در این شهر پرداخت کنند.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مشکلات موجود در حاشیه‌های شهر اهواز به عنوان دومین کلانشهر کشور که با این معضل مواجه است، گفت: پایه و اساس حاشیه‌نشینی در این شهر جنگ بوده که باعث شد بسیاری از ساکنان جنوب استان که زمین کشاورزی و شغلی داشتند، مجبور شوند آنها را رها کرده و به حاشیه شهرهای بزرگ همچون اهواز پناه ببرند.



اهواز بعد از مشهد دومین رتبه حاشیه‌نشینی در کشور را دارد



نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95 حدود 550 هزار نفر حاشیه نشین در این شهر وجود دارد که بعد از گذشت 5 سال جمعیت این بخش به حدود 650هزار نفر رسیده است و در پی آن اهواز بعد از مشهد دومین رتبه حاشیه‌نشینی در کشور را دارد.



وی تصریح کرد: متاسفانه مردم حاشیه شهر اهواز حتی از حداقل‌های زندگی هم محروم هستند یعنی در حوزه زیرساخت، آب شرب پایدار و با کیفیت، آسفالت و رفع فاضلاب و پسماند هم بی‌بهره بوده و مردم ساکن در این مناطق حتی از سند مالکیت نیز برخوردار نیستند.



این نماینده مردم مجلس در مجلس یازدهم، با بیان اینکه با تخصیص این اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان انتظار داشت که دستگاه‌های محلی همچون شهرداری و سازمان آب و فاضلاب با استفاده از منابع داخلی خود بتوانند مشکلات این منطقه را حل کنند. خاطرنشان کرد: شهر اهواز نیز تنها از 40 درصد شبکه فاصلاب برخوردار بود و اگر سایر شهرها هم در دو دهه گذشته شبکه فاضلاب خود را اصلاح کرده‌اند با استفاده از منابع دولتی توانسته‌اند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.



وی افزود: البته باید به این نکته هم توجه شود که خاک و نوع اقلیم خوزستان و حتی در اهواز به علت نوع توپوگرافی و اقلیم و خاکی که دارد، آب سطحی بالا بوده و خاک شور است بنابراین اگر در شهری دیگر با هزینه یک دهم اهواز بتوان یک پروژه عمرانی یا فاضلاب را اجرا کرد اما در اهواز به دلیل عدم تثبیت خاک مورد نیاز و وجود خاک سست باید با هزینه‌ای ده برابر بیشتر شبکه فاضلاب ایجاد کرد.



تخصیص مبلغ یک میلیارد تومان تنها برای ایجاد یک کیلومتر فاضلاب در اهواز کافی است



یوسفی با تاکید بر اینکه در اهواز با مبلغ یک میلیارد تومان تنها می‌توان برای یک کیلومتر فاضلاب ایجاد کرد از عدم پرداخت حق آلایندگی که قانون مصرح مجلس است توسط وزارت نفت و برخی صنایع همچون پتروشیمی‌ها که باید در ازای به خطر انداختن سلامت مردم برای اصلاح زیرساخت‌های لازم در این شهر هزینه شود، انتقاد کرد.



این نماینده مردم مجلس در مجلس یازدهم، یادآور شد: بر اساس محاسبه سازمان امور مالیاتی کشور از سال 98 بدهی وزارت نفت به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خوزستان در حوزه پرداخت حق آلایندگی مبلغ 30 هزار میلیارد تومان است که انتظار داریم به دنبال سفر رییس جمهور به این منطقه شاهد اقدام عملی در این زمینه هم باشیم.



عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در یکسال گذشته به دنبال تلاشی که در مجلس داشتیم با تخصیص اعتبارات لازم، توسعه شبکه فاضلاب در این منطقه آغاز شد کمااینکه الان در 150 نقطه از شهر اهواز در حال اجرا است اما تنها امروز به بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبارات برای این بخش نیاز داریم و این در حالی است که به دنبال پیگیری که انجام دادیم برای این بخش مبلغ 800 میلیارد تومان اعتبارات تعیین شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 335852
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار