به گزارش خانه ملت؛ نشست اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان این وزارتخانه با هدف بررسی همکاریها و پیگیری وضعیت پروژههای راه و شهرسازی برگزار شد.
در این نشست اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس به بررسی پروژههای وزارتخانه در حوزه حملونقل جادهای، ریلی و هوایی پرداختند و بر ضرورت تاکید بر اجرای پروژه های اولویت دار تأکید کردند.
اعضای فراکسیون زنان در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات وزارتخانه در زمینه گواهی سپرده خاص و اوراق مشارکت، خواستار استفاده مؤثر از این ابزارها برای توسعه ناوگان ریلی و هوایی شدند و اعلام کردند که تخصیص منابع به پروژههای مناطق محروم باید با سرعت بیشتری انجام شود.
آنها همچنین یادآور شدند که توزیع منابع به شکل عادلانه بین مناطق محروم انجام شود و بر اهمیت حمایت مجلس از پروژههای اولویتدار ملی، توسعه کریدورهای ریلی و زیرساختهای حملونقل عمومی تأکید کردند.
صادق: بانوان نماینده قوت قلب ما هستند/ نمایندگان مسیر سخت پیگیری مطالبات مردم را هموار میکنند
در ادامه این نشست فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش موثر بانوان نماینده، گفت: مردم مطالباتشان را به صورت مستقیم از نمایندگان مجلس پیگیری می کنند و شما مسیر سخت پیگیری مطالبات مردم را هموار میکنید.

وی با یادآوری اینکه نمایندگان زن مجلس مسیر سختی را برای نماینده شدن طی کردند و حضور آنان در مجلس قوت قلبی برای ما است، با تأکید بر کم بودن تعداد نمایندگان زن، افزود: چرا نباید در مجلس ۱۴۰ نماینده زن داشته باشیم تا بتوانند مطالبات ۵۰ درصد جامعه را پیگیری و رصد کنند در این رابطه بانوان کارآمد زیادی وجود دارند که میتوانند به مجلس راه یابند و مسائل مردم را پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: در جاهایی که برخی مردان موفق به رفع مشکلات نشدهاند، بانوان توانستهاند گرههایی را باز کنند و پای کار باشند.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به اعضای فراکسیون زنان یادآور شد که برای اجرای پروژههای راه و شهرسازی در بودجهریزی سال ۱۴۰۵ اقدامات مهمی با کمک شما انجام خواهیم داد.
صادق تاکید کرد که جدیت بانوان نسبت به گذشته افزایش یافته و حمایت و همکاری آنان در مجلس ارتقا یافته است و حضور بانوان در مجلس به طور قطع اثرگذار است و نقش کلیدی در پیگیری مطالبات مردم و اجرای پروژهها دارد.
این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به تصمیمات دولت در حوزه حملونقل و خدمات زیربنایی، گفت: با اعتمادی که دولت به مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشت، نرخگذاری دستوری آزادراهها برداشته شد و این تصمیم تنها به آزادراهها محدود نبود و نرخگذاری دستوری تمامی خدماتی که وزارت راه و شهرسازی عرضه میکند برداشته و این اختیار به خود وزارتخانه سپرده شد البته پیش از این نیز چنین اختیاری وجود داشت، اما عملاً اجرا نمیشد و ما آن را احیا کردیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به الزامات قانونی، تصریح کرد: این اقدام دقیقاً در راستای تکلیف مندرج در ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم پیشرفت انجام شد و ما همان چیزی را که قانون از ما خواسته بود، به مسیر اجرا بازگرداندیم.
صادق تأکید کرد: این تصمیمات موجب شد فضا برای سرمایهگذاری باز شود و آنچه امروز بهعنوان ورود حجم قابل توجهی از سرمایه به این حوزه مشاهده میشود، نتیجه همین 2 اقدام بزرگ است؛ یکی از این اقدامات، اصلاح نرخ سود بوده و آثار آن بهویژه در حوزه بنادر نیز بهزودی نمایان خواهد شد و شاهد اتفاقات روشنتر و بهتری در این بخش خواهیم بود.

این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به تأمین مالی پروژههای این وزارتخانه، گفت: ما توانستیم از مجموع ۲۰۰ همت گواهی سپرده خاص کشور، ۵۰ همت را به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهیم و این موضوع مجدداً در همان آییننامه شعار سال لحاظ شد یعنی اقدامی که شاید در ظاهر بار مالی نداشته باشد، اما در عمل آورده مالی ایجاد کرده است.
وی افزود: این ۵۰ همت گواهی سپرده خاص از منابع بانکی نیست، بلکه از منابع مردمی تأمین میشود یعنی مردم سرمایه خود را روی یک سکو قرار میدهند و ما با اطلاعرسانی و تبلیغ، هم نقدینگی را در کشور جمعآوری کردیم و هم آن را به سمت پروژههای زیرساختی هدایت کردیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با همین روش تأمین مالی، در حوزه ناوگان هوایی نیز هماکنون تا ۷۰ درصد قیمت هر هواپیما بهصورت تسهیلات پرداخت میشود و متقاضیان میتوانند با شرایط مشخص و تحت نظارت سازمان هواپیمایی اقدام به خرید کنند.
صادق تصریح کرد: در حوزه ناوگان ریلی نیز امکان استفاده از گواهی سپرده خاص برای تأمین ۷۰ درصد ناوگان ریلی فراهم شده و این طرحها به بانکها معرفی شدهاند و اینها برنامههای روی کاغذ نیست، بلکه اقداماتی است که هماکنون در حال اجراست.
این عضو کابینه دولت چهاردهم یکی از اقدامات مهم را اصلاح نظام تضامین دانست و افزود: در این حوزه، خود وزارتخانه وارد اخذ تضامین شده و هر کدام از این اقدامات حاصل ساعتها کار کارشناسی، پیگیری، جلسات متعدد با وزرا و هماهنگیهای مستمر در حاشیه هیات دولت بوده و این تصمیمات بهسادگی به دست نیامده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حوزه حملونقل جادهای اشاره کرد و گفت: در بخش ناوگان زمینی و اتوبوس نیز امکان تأمین ۷۰ درصدی از طریق گواهی سپرده خاص وجود دارد، هرچند به دلیل منفی بودن اقتصاد این بخش، تقاضای زیادی وجود ندارد و به همین دلیل، مسیر مکملی را طراحی کردیم.
صادق یادآور شد: هماهنگی های لازم انجام شده تا از محل ارز صادراتی هر فرد اجازه ورود اتوبوس تا سقف 2 هزار مصوبه اربعین داده شود و این پیشنهاد پس از طی مراحل قانونی به بانک مرکزی ارسال خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: اطمینان دارم که کمتر از یک سال، از این مسیر بتوانیم حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان کشور اضافه کنیم. /
پایان پیام


نظر شما