سید مرتضی محمودی در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، در مورد ضرورت تقویت روابط دوجانبه با چین با اشاره به افزایش تحریمها و فشارهای اقتصادی و همچنین تهدیدهای امنیتی و نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: در سالهای اخیر این فشارها بهصورت مستمر افزایش یافته و راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این شرایط، توسعه روابط با کشورهایی است که بتوانند در خنثیسازی این موانع و فشارها نقشآفرینی کنند.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: در چنین شرایطی، چین و روسیه بهعنوان مهمترین شرکای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار داشتهاند و در کنار آن، توسعه مراودات با کشورهای همسایه نیز برای کاهش فشارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی دشمنان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
وی با تأکید بر واقعگرایی در روابط بینالملل، تصریح کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که همه کشورها، از جمله چین، روسیه و سایر شرکای اقتصادی و سیاسی ما، در وهله نخست منافع ملی خود را در نظر میگیرند؛ همانگونه که جمهوری اسلامی ایران نیز موظف است در روابط خارجی خود، منافع ملی و امنیتیاش را در اولویت قرار دهد.
محمودی ادامه داد: با درنظر گرفتن این واقعیت، ایجاد پیوندهای مشترک و تعریف فصلهای مشترک امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای مقابله با دشمن مشترک، امری اجتنابناپذیر است.
تحریم ها و فشارهای غرب؛ فصل مشترک ایران، روسیه و چین برای تعریف منافع مشترک
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط کنونی نظام بینالملل گفت: امروز روسیه تحت تحریمهای شدید آمریکا قرار دارد، چین در معرض تقابل جدی با آمریکا و غرب است و جمهوری اسلامی ایران نیز با فشارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی گستردهای از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب مواجه است. این شرایط، فصل مشترکی میان ما ایجاد کرده که باید بر اساس آن، منافع مشترک تعریف و از یکدیگر حمایت کنیم.
اختلافافکنی در روابط ایران با چین و روسیه به دلیل وادادگی برخی جریانهای داخلی در برابر غرب
وی با انتقاد از برخی جریانها و اظهارنظرها در داخل کشور، خاطرنشان کرد: وقتی به این باور رسیدهایم که تعریف منافع مشترک با قدرتهایی مانند چین و روسیه میتواند ما را در برابر دشمنیها و تحریمها مقاوم کند، نباید این فرصت راهبردی را نادیده بگیریم. متأسفانه برخی جریانها با نوعی وادادگی در برابر غرب، بهصورت مستمر به اختلافافکنی در روابط ایران با چین و روسیه دامن میزنند.
محمودی با اشاره به برخی اظهارات مطرحشده از تریبون مجلس و همچنین در سطح برخی مشاوران و مسئولان دولت چهاردهم، گفت: اینکه گفته شود چین و روسیه صرفاً به دنبال منافع خود هستند و در بزنگاهها ایران را تنها میگذارند، تحلیل قابل قبولی نیست و طرح چنین مباحثی، به تضعیف منافع راهبردی کشور منجر میشود.
استیصال آمریکا در برابر تأثیر چین بر نظم نوین جهانی
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تأکید بر جایگاه چین در نظم نوین جهانی، اظهار کرد: چین امروز در حال تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی مطلق در جهان است؛ بهگونهای که حتی آمریکا نیز در برابر قدرت اقتصادی و سیاسی چین دچار استیصال شده و شواهد نشان میدهد در سالهای آینده، برتری چین در عرصههای اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی بیش از پیش نمایان خواهد شد.
وی افزود: تغییر نظم جهانی به سمت قدرت گرفتن شرق کاملاً مشهود است و این موضوع نهتنها از سوی کارشناسان، بلکه از سوی اندیشکدهها و مراکز مطالعاتی غربی نیز مورد اذعان قرار گرفته است.
آسیب جدی به منافع بلندمدت و راهبردی ایران در صورت سیاهنمایی و بداندیشی روابط با چین و روسیه
محمودی هشدار داد: اگر به واسطه سیاهنمایی و بداندیشی برخی افراد در داخل کشور، منافع بلندمدت و راهبردی ایران نادیده گرفته شود و روابط با چین و روسیه تضعیف شود، قطعاً در آینده با آسیبهای جدی مواجه خواهیم شد. کسانی که بهدنبال تخریب این روابط هستند، از روی غفلت عمل نمیکنند، بلکه با پشتوانه فکری مشخص از طریق تخریب روابط ایران با کشورهای همسو و شرکای اقتصادی، سیاسی و امنیتی، بهدنبال باز کردن مسیر نفوذ غرب و تحمیل الگوی سازش و تسلیم بر جمهوری اسلامی ایران هستند.
کندی در روند عملیاتی شدن توافق 25 ساله ایران و چین/ دستگاههای نظارتی و امنیتی موانع را بررسی کنند
وی در ادامه با اشاره به توافق ۲۵ ساله ایران و چین گفت: بنده رونداقدامات دولت در تقویت روابط با چین و بهرهگیری از این فرصت طلایی را اصلاً مثبت ارزیابی نمی کنم. این توافق میتوانست سکوی پرتاب روابط راهبردی ایران با کشوری باشد که در حال تبدیل شدن به قدرتی قابل اعتنا در جهان است، اما کندی در عملیاتی شدن آن، شائبههایی جدی ایجاد کرده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهان بهروشنی در حال تغییر رویکرد از غرب به شرق است، اظهار کرد: امروز بسیاری از کشورها از آمریکای جنوبی گرفته تا هند، عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، راهبرد خود را تغییر دادهاند و روابطشان را به سمت چین سوق دادهاند. این در حالی است که ما با وجود سابقه طولانیتر روابط، اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با چین، آنچنان که باید و شاید متناسب با شرایط روز و آینده نظم جهانی عمل نمیکنیم.
سفیر متخصص، تقویت ساختار دیپلماسی اقتصادی و تشکیل اتاقهای مشترک؛ الزامات تقویت روابط راهبردی با چین
محمودی افزود: در شرایط سخت اقتصادی و امنیتی کنونی، وقتی میدانیم یکی از راههای اصلی برونرفت از این وضعیت، تقویت روابط راهبردی با چین است، این سؤال جدی مطرح میشود که چرا تدابیر و رفتارهای ما متناسب با این نیاز نیست؛ چرا سفیری کارآمد، متخصص و مسلط به روابط با شرق آسیا در چین تعیین نکردیم و چرا ساختارهای دیپلماسی اقتصادی، رایزنیهای فرهنگی و اتاقهای مشترک آنچنان که باید فعال، پرتحرک و فرصتساز نیستند.
وی با بیان اینکه فرصتهای مهمی در چین در حال از دست رفتن است، گفت: جالب اینجاست که در بسیاری از موارد، طرف چینی پیگیرتر از ماست و نسبت به ضعف عملکرد ما تذکر میدهد. این نشاندهنده خلأ جدی در مدیریت و پیگیری منافع ملی در این حوزه است.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تأکید بر لزوم ورود نهادهای نظارتی، خاطرنشان کرد: کندی در اجرای توافق ۲۵ ساله میتواند ناشی از تعمد و شیطنتهایی باشد که نیازمند بررسی جدی دستگاههای نظارتی و امنیتی است. رئیسجمهور نیز باید با تشخیص درست منافع ملی، از دستگاههای زیر مجموعه بهویژه وزارت امور خارجه و نهادهای اقتصادی مطالبهگری جدی داشته باشد.
محمودی در پایان گفت: اصرار برخی بر تمرکز بر روابط با غرب، در حالی که نتیجه آن چیزی جز فشار، تحریم، حمله، شهادت دانشمندان و آسیب به زیرساختهای کشور نبوده، جای سؤال دارد. در مقابل، کشورهای شرق از جمله چین و روسیه نهتنها منافع مشترک قابل تعریف با ایران دارند، بلکه در بزنگاهها نیز از کشورمان حمایت کردهاند و القای اینکه این کشورها ایران را تنها میگذارند، چیزی جز سیاهنمایی و توهم نیست./
پایان پیام


نظر شما