عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بابیان‌ اینکه قیمت‌ خودروهای وارداتی عرضه شده در بازار غیرواقعی است، گفت: حذف سهمیه بنزین خودروهای دارای موتور 1300سی‌سی سیگنال دولت است که بجای خرید خودروهای وارداتی، خودروهای بی‌کیفیت داخلی را خریداری کنند.

قیمت‌ خودروهای وارداتی در بازار غیرواقعی است

مصطفی پوردهقان در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، در واکنش به اظهارنظر سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد دلیل افزایش قیمت خودروها مبنی بر اینکه قیمت‌ها واقعی شده است، گفت: ما هم معتقدیم باید قیمت‌ها در حوزه اقتصادی کشور واقعی شوند و این به لحاظ علمی حرف درستی است اما نه به این معنا که یک بخش هزینه‌ها را واقعی کنیم و درآمدهای مردم واقعی‌سازی نشود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اجازه دهید درآمدهای مردم هم واقعی شوند و محدودیت‌هایی که برای حقوق و دستمزد کارکنان در نظر گرفتید، رفع شود سپس آزادسازی واردات خودرو را هم واقعی کنید بنابراین اگر قرار است به سمت واقعیت‌ها حرکت کنیم باید تصمیمات کشوری که ابعاد مختلفی دارد به سمت واقعی‌سازی شدن بروند.

لزوم اجرای قانون واردات خودرو

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون واردات خودرو تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت‌ خودروهای وارداتی عرضه شده در بازار غیرواقعی است چراکه چند برابر قیمت واقعی خود عرضه می‌شوند کمااینکه بطور مثال یک خودروی تویوتا را با قیمت ۳ میلیارد تومان وارد می‌کنند اما به قیمت ۱۰ میلیارد تومان عرضه می‌شود.

پوردهقان خاطرنشان کرد: اگر این سخنان از طرف شرکت‌های خصولتی و شرکت‌هایی که انحصار دارند مثل ایران خودرو و سایپا مطرح شود که در جهت تامین منافع شخصی سعی می‌کنند سود خود را بالا ببرند دور از انتظار نیست اما وقتی از زبان سیاستگذارانی که اختیارات را به آنها سپرده‌ایم که بهترین تصمیم را در جهت افزایش حداکثری منافع عمومی اتخاذ کنند، بیان شود جای تعجب دارد.

وی افزود: وزارت صمت نمی‌تواند ترک فعلی که در حوزه خودرو داشته است را با این گونه سخنان پنهان کند هرچند تغییرات محدودی در حوزه خودرو مشاهده می‌شود کما اینکه حدود ۴۰ هزار خودرو وارد شده است اما این آمار نسبت به سال قبل از آن که ۵۵ هزار خودرو وارد شد حاکی از یک عقب‌ماندگی است بنابراین بهتر است مسئولان بجای این گونه سخنان تلاش کنند که تعداد ۴۰ هزار خودرو را به ۴۰۰ هزار خودرو ارتقا دهند و وزارت صمت در موضع‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود تجدیدنظر کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، در مورد انتشار خبری مبنی‌بر حذف سهمیه بنزین خودروهای خارجی با موتور بالای ۱3۰۰ سی‌سی، یادآور شد: این تصمیم هم یکی از دست‌اندازهایی است که نشان می‌دهد وزارت صمت به دنبال واردات خودرو نیست ضمن‌اینکه اگر این مصوبه دولت برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بود که لوکس محسوب می‌شوند، پذیرفتنی بود اما برای خودروهای بالای ۱3۰۰ سی‌سی که خودروهای رده متوسط جهانی هستند، سیگنال دولت به مردم است که به سمت خرید خودروهای وارداتی نروند و خودروهای بی‌کیفیت داخلی را خریداری کنند.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز اراده‌ای در دولت ندیده‌ایم که به حوزه نظیم بازار خودرو ورود کند و به قول‌هایی که در این زمینه به مردم داده است، جامعه عمل بپوشاند.

پوردهقان گفت: هم‌اکنون آقای رئیس‌جمهور باید به طور مستقیم به این موضوع ورود کند چرا که اگر تنها در اتاق‌های دربسته بنشیند و به گزارش‌های تعدادی از وزرا و انحصارگران بازار مبنی بر اینکه تولید خودرو افتخاری برای کشور است و زمینه اشتغالزایی را فراهم می‌کند، اکتفا کند، همان روند گذشته تداوم می‌یابد و در این صورت نیازی نبود که دکتر پزشکیان به حوزه انتخابات ورود کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: انتظار می‌رود آقای رئیس‌جمهور و تیمش یک بسته حمایتی ویژه برای ساماندهی بازار خودرو ارائه دهند و منتظر هستیم ببینیم بعد از چند ماه از اولتیماتوم وی به خودروسازان چه اتفاقی برای بازار خودرو خواهد افتاد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha