عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی ترانزیتی، گفت: در مسیر اجرای ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه، سند جامع ترانزیت کشور در ستاد ترانزیت به تصویب رسیده و رایزنی‌های متعددی نیز از سوی دولت با کشورهای همسایه در کریدورهای مختلف انجام شده است که نشان‌دهنده اقدامات مثبت و رو به جلو در این حوزه است.

نقش آفرینی فعال ایران در کریدورهای منطقه‌ای با وجود تحریم‌ها

حسین محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به تلاش‌های دولت برای تقویت جایگاه ترانزیتی کشور، گفت: ترانزیت ماهیتی مبتنی بر رفتار متقابل میان کشورهای همسایه و کشورهای واقع در مسیر کریدورها دارد و همین موضوع نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یا عدم موفقیت فرآیند ترانزیت ایفا می‌کند.

وی افزود: در مسیر اجرای ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه، سند جامع ترانزیت کشور در ستاد ترانزیت به تصویب رسیده و رایزنی‌های متعددی نیز از سوی دولت با کشورهای همسایه در کریدورهای مختلف انجام شده است که نشان‌دهنده اقدامات مثبت و رو به جلو در این حوزه است.

این نماینده مردم در مجلس با تأکید بر واقعیت‌های موجود تصریح کرد: با این حال باید بپذیریم که تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که ریشه در نگاه‌های سیاسی حاکم بر برخی کشورها دارد، تأثیر قابل توجهی بر روند ترانزیت گذاشته و محدودیت‌های برروند توسعه ترانزیت کشور عمدتاً ناظر بر همین شرایط بیرونی است.

محمدزاده با اشاره به توجه ویژه رئیس‌جمهور به موضوع ترانزیت خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور در نشست‌های بین‌المللی از جمله اجلاس شانگهای و قرار گرفتن ترانزیت در اولویت سیاست‌های دولت، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهبود شرایط و کاهش موانع موجود باشیم.

وی در ادامه درباره برخی اظهارنظرها پیرامون فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل گفت: سهم فرسودگی کامیون‌ها یا زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای در محدودیت‌های ترانزیتی، کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد است و نمی‌توان آن را عامل اصلی دانست. به‌طور کلی مشکل جدی در پذیرش ناوگان ایران از سوی کشورهای همسایه وجود ندارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در حوزه ریلی، برخی ناهماهنگی‌ها در استاندارد واگن‌ها با کشورهای آسیای میانه وجود داشت که با عضویت ایران در کمیته‌ها و شوراهای فنی مربوطه، این مشکلات نیز در حال رفع شدن است.

محمدزاده در پایان تأکید کرد: ترانزیت صرفاً متکی به ناوگان جمهوری اسلامی ایران نیست و بخش قابل توجهی از آن مربوط به عبور بار خارجی از خاک کشور است. آنچه اهمیت دارد، تسهیل جریان عبور کالا از داخل کشور و بهره‌برداری حداکثری از منافع اقتصادی آن برای اقتصاد ملی است./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha