حامد یزدیان در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در محور نطنز–اصفهان، گفت: یکی از مشکلات جدی کشور در حوزه حملونقل، فرسودگی ناوگان است. بخشی از این مسئله به تحریمها بازمیگردد، اما بخش قابل توجهی نیز ناشی از تصمیمات نادرست داخلی است.
وی افزود: برای چندین سال، قیمت بلیت سفرهای جادهای بهصورت دستوری و ثابت تعیین شد که همین موضوع باعث تضعیف شرکتهای حملونقلی شد. در نتیجه، امکان نوسازی ناوگان فراهم نشد و امروز شاهد بروز حوادث تلخ و ناگوار در جادهها هستیم.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اطلاعات اولیه درباره علت حادثه تصریح کرد: بر اساس گزارشهای اولیه، خوابآلودگی راننده یکی از دلایل این سانحه عنوان شده، اما لازم است ابعاد حادثه بهصورت دقیق بررسی و آسیبشناسی شود تا از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.
یزدیان با بیان اینکه تصادفات جادهای به یکی از معضلات جدی کشور تبدیل شده است، ادامه داد: متأسفانه تنها در هفته گذشته، در استان اصفهان دو حادثه جادهای با تلفات بالا رخ داد. این موضوع نشان میدهد که باید بهطور جدی به دنبال راهکارهای پایدار برای کاهش تصادفات باشیم.
وی توسعه حملونقل ریلی را یکی از مهمترین راهکارها دانست و گفت: اگر امروز بر راهاندازی خط قطار سریعالسیر اصفهان–تهران تأکید میکنیم، یکی از دلایل اصلی آن کاهش تصادفات جادهای است. این مسیر میتواند کریدور مهم شمال–جنوب کشور را به هم متصل کرده و نقش مؤثری در افزایش ایمنی حملونقل ایفا کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان با انتقاد از رویکرد برخی دستگاهها خاطرنشان کرد: متأسفانه در سازمان برنامه و بودجه نگاه واقعبینانهای نسبت به پروژههای زیربنایی از جمله توسعه حملونقل ریلی وجود ندارد و با ایجاد تأخیر و موانع اجرایی، این طرحها به تعویق میافتند. در حالی که با بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی و فراهم کردن بسترهای قانونی، میتوان بسیاری از این پروژهها را به سرانجام رساند و از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرد./
پایان پیام



نظر شما