جعفر قادری رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خانهملت، با بیان اینکه ورود خیرین به حوزه ایمنی جادهای و راهسازی در برخی مناطق کشور تجربه موفقی بوده است، گفت: در مناطق جنوبی استان فارس نمونههای روشنی وجود دارد که خیرین در بخش راهسازی ورود کردهاند و این الگو اگر در سطح ملی توسعه یابد، میتواند بسیاری از مشکلات زیرساختی را برطرف کند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: در برخی مسیرها، زیرساختهای جادهای یا ساخته نشده یا تکمیل نشده باقی مانده است؛ اگر سازوکاری مشخص برای مشارکت خیرین تعریف شود و این مشارکت در کنار اعتبارات دولتی قرار گیرد، میتوان بسیاری از این پروژهها را بهسرعت تکمیل کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به آمار تلفات جادهای گفت: «امروز سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند. از دست رفتن هر فرد، علاوه بر خسارتهای مادی، فشارهای روحی و اجتماعی بسیار سنگینی بر خانوادهها و جامعه تحمیل میکند؛ بنابراین ورود خیرین در ایمنسازی جادهها میتواند تأثیر چشمگیری در کاهش این خسارات داشته باشد.
قادری ادامه داد: در بسیاری از نقاط کشور، اجرای این مدل مشارکتی تجربه شده و نتایج خوبی داشته است. اگر ساختار مشخص و تعریفشدهای برای نحوه مشارکت خیرین ایجاد شود، میتوان بخش زیادی از مشکلات حوزه راه را حل کرد.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اثرات توسعه شبکه جادهای بر عمران مناطق افزود: احداث یک جاده ایمن میتواند روزنهای برای توسعه و رونق اقتصادی مناطق محروم باز کند. چه بهتر که خیرین وارد این حوزه شوند؛ چرا که گاهی نیاز واقعی منطقه جاده مناسب است نه احداث بیمارستان جدید.
قادری تأکید کرد: در برخی مناطق ضریب اشغال بیمارستانها پایین است و نیاز فوری به بیمارستان جدید وجود ندارد، اما با احداث یک جاده استاندارد میتوان از ظرفیت همان بیمارستانهای موجود بهره برد. بنابراین خیرین میتوانند هزینههای خود را به جای ساخت مراکز غیرضروری، در پروژههایی سرمایهگذاری کنند که بهصورت مستقیم جان مردم را نجات میدهد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ مجلس گفت: «مردم درست میگویند؛ کار اصلی برعهده دولت است و دولت نیز باید وظایف خود را انجام دهد. اما خیرین میپرسند: پول خود را کجا هزینه کنیم که بیشترین اثر را داشته باشد؟ یکی از بهترین حوزهها، رفع نقاط حادثهخیز است. حتی برخی طرحها این اجازه را میدهند که بخشی از مالیات اشخاص در راستای پروژههای ایمنی جادهای و رفع نقاط پرخطر هزینه شود./
پایان پیام



نظر شما