رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایستادگی یکپارچه ملت ایران در زمان جنگ ۱۲ روزه در برابر رژیم صهیونیستی، گفت: ما توانستیم از این جنگ با پیروزی قاطعانه خارج شویم و اکنون باید با رسیدگی به مشکلات مردم، این کار آنها را جبران کنیم و حق مطلب را ادا کنیم.

ایستادگی ملت ایران در برابر رژیم صهیونیستی را با حل مشکلات مردم جبران می‌کنیم/ تصویب ۲۲ قانون کلیدی در مجلس یازدهم با هدف خیزش اقتصادی

به گزارش خبرنگار خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست خبری خود که به مناسبت روز مجلس، بعد از ظهر امروز (سه شنبه، ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۴) با حضور اهالی رسانه‌های داخلی و خارجی در بهارستان برگزار شد، ضمن خیر مقدم به خبرنگاران داخلی و خارجی که نماینده افکار عمومی هستند، گفت: این مراسم به مناسبت هفته مجلس برگزار شده است و جا دارد عرض تبریک، تهنیت و خداقوت به همه نمایندگان پرتلاش و دغدغه‌مند مجلس شورای اسلامی داشته باشم ضمن اینکه از شهدا به ویژه شهدای مجلس از جمله شهید مدرس(ره) یاد می‌کنم که این روز، به نام یاد این مجاهد فقیه، شجاع، صادق و مؤثر در مجلس نامگذاری شده است. همچنین یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه از جمله همکار نماینده شهید مجلس، شهید عباسی یاد می‌کنم که شجاع و مخلص بود.

مقابله ملت ایران در برابر رژیم صهیونیستی را با رسیدگی به مشکلات آنها جبران می‌کنیم

دکتر قالیباف با بیان اینکه قرار است این جلسه به دغدغه افکار عمومی بپردازد، گفت: قرار بود این جلسه در خرداد ماه سال جاری برگزار شود اما با تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شدیم. خداوند را شاکریم و سر تعظیم در مقابل ملت عزیز فرود می‌آوریم و از ملت ایران تشکر می‌کنم که وقتی با این تجاوز ظالمانه روبرو شدند، انصافا با محبت، گذشت و بزرگ‌منشی هرآنچه که باعث کوتاهی و نقص در ما مدیران و مسئولان در سطوح مختلف شده بود را کنار گذاشتند و بزرگوارانه از همه گلایه‌مندی‌های خود گذشتند. همه ملت ایران به صورت یکپارچه در مقابل این تجاوز ایستادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ملت بزرگوار ایران نشان دادند هسته سخت ایران، ۹۰ میلیون نفر است که در برابر دشمن متجاوز ایستاد و این ملت شایسته تقدیر هستند. ما توانستیم از این جنگ با یک پیروزی قاطعانه خارج شویم و اکنون باید با رسیدگی به مشکلات آنها، جبران کنیم و حق مطلب را به فضل الهی ادا کنیم.

قدرت ما تنها در توان نظامی نیست بلکه در قلب یکایک ملت ماست

وی با بیان اینکه ما در این جنگ غافلگیر نشدیم بلکه در نوع عملیات دشمن غافلگیر شدیم که یک تجاوز تروریستی و وقیحانه از سوی هیأت حاکمه تبهکار رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا بود، گفت: با درایت، شجاعت و تصمیمات دقیق و هوشمندانه مقام معظم رهبری از همان ساعات اولیه تجاوز، همه سرداران شهید جایگزین شدند، توجیه شدند و کار را آغاز کردند. تنها شاید یک تأخیر چندساعته داشتیم اما به سرعت مقابل دشمن ایستادیم و نزدیک ۵ روز بر آسمان و زمین دشمن صهیونیستی تسلط پیدا کردیم تا جایی که دشمن در روز ششم و هفتم به دنبال توقف آتش و آتش بس به هر قیمتی بود.

دکتر قالیباف بر همین اساس تصریح کرد: این درایت و شجاعت فرماندهی معظم کل قوا و محبت و گذشت زنان و مردان ایرانی و عملکرد نیروهای مسلح ما باعث شد دشمن به زانو دربیاید و امروز با همه وجود باور کردیم، قدرت ما تنها در توان نظامی و موشکی نیست بلکه قدرت ما بعد از خدا، قلب یکایک ملت ماست که نشان دادند صادقانه در خدمت ایران، اسلام و عزت کشورمان هستند و حتی این پیروزی با این انسجام، زیباتر و مؤثرتر برای ملت ما در دنیا بود.

بزرگ شدن کیک اقتصادی به معنای افزایش درآمد و تولید می‌تواند مسائل اقتصادی کشور را به صورت ریشه‌ای حل کند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به مهم‌ترین چالش کشور یعنی مسائل اقتصادی، عنوان کرد: چیزی که می‌تواند مسائل اقتصادی کشور را به صورت ریشه‌ای حل کند، این است که کیک اقتصادی را بزرگ تر از این کنیم یعنی GDP کشور را افزایش داده و درآمد و تولید کشور را بالا ببریم و برای این کار ۲ شاخص روشن و مشخص بهره وری و سرمایه گذاری را داریم که می‌توانند مشکلات اقتصادی ما را به صورت ریشه‌ای برطرف کنند.

وی با اشاره به تجارب خود در حوزه حکمرانی گفت: اگر قرار باشد به رشد ۸ درصدی بر اساس برنامه هفتم برسیم و ۲ عامل مهم بهره وری و سرمایه گذاری را برای رسیدن به این رشد اقتصادی داشته باشیم، باید به بهره وری توجه ویژه‌تری داشته باشیم که سهم آن از سهم سرمایه گذاری بیشتر است. در حال حاضر ۲.۸ سهم بهره وری و مابقی سهم سرمایه گذاری است.

ضرورت بسترسازی و تسهیل‌گری برای حضور مردم در حوزه بهره‌وری برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه باید جای سرمایه گذاری را با بهره‌وری عوض کنیم، عنوان کرد: ما باید ۲.۸ از رشد اقتصادی را به سرمایه گذاری و ۵.۲ را به حوزه بهره وری بدهیم. امروز ما در کشورمان به اندازه درآمد ارزی از محل بهره وری که آن هم در ۲ بخش اصلاح انرژی و اصلاح معادن است، می‌توانیم درآمدزایی کنیم که آن هم در دست ما، مسئولان و نخبگان است. ما امروز وظیفه داریم این بستر را برای مردم آماده کنیم و با حضور تمام و کمال مردم و تسهیل گری ماست که می توانیم به اهداف خود در این زمینه برسیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: منظور ما صرفا صرفه جویی در حوزه انرژی نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن انرژی است. ما اگر به میدان بیاییم می‌توانیم درآمدهای ارزی را به دو برابر در کشور برسانیم و از هدررفت انرژی جلوگیری کنیم. ما می توانیم در عرصه مسائل معیشتی به صورت ضربتی در کوتاه مدت و با تأکید بر ۳ عنصر کالاهای اساسی، کالابرگ الکترونیک و مسکن در کاهش قیمت و کمک به افزایش قدرت خرید کمک کنیم و همچنین با توجه به حوزه سلامت و درمان از طریق بهره وری و عملکرد درست، با همین ظرفیت مالی موجود که در عرصه سلامت و درمان داریم می‌توانیم پرداخت از جیب مردم را نسبت به امروز کاهش دهیم و درواقع درآمد را برای مردم ایجاد کنیم.

علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا باید به سمت پیشرفت حرکت کنیم

وی افزود: برنامه کوتاه مدت به معنای اقدام تا پایان سال و برنامه میان مدت برای تا پایان اجرای برنامه است. ما باید تا سال ۱۴۱۴ کشور را روی ریل پیشرفت قرار دهیم و در کنار آن نیز به همه مباحث داخلی و بین المللی نیز رسیدگی کنیم و در شرایطی که در تحریم های ظالمانه آمریکا قرار داریم، باید بتوانیم کشور را به سمت پیشرفت ببریم.

کالابرگ الکترونیکی قدرت خرید مردم را در برابر تورم حفظ می‌کند

دکتر قالیباف در جریان این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و تاثیر آن بر حمایت از اقشار جامعه و تزریق مابه التفاوت نرخ افزایش بنزین برای تقویت منابع مالی این برنامه حمایتی، گفت: سؤال مهمی که مطرح شد همین است که چه فرقی میان پرداخت‌های نقدی گذشته و کالابرگ الکترونیکی وجود دارد. وقتی ما وجهی را بر اساس دهک‌بندی به حساب مردم واریز می‌کردیم، درواقع یک کمک‌هزینه پرداخت می‌شد.

وی با اشاره به تفاوت ماده ۳۱ قانون برنامه هفتم توسعه و بند «چ» تبصره ۵ بودجه سال ۱۴۰۴ بیان کرد: ما در راستای حمایت معیشتی وجهی را به حساب مردم واریز می‌کنیم تا خرید انجام شود و در حقیقت کمک‌هزینه پرداخت می‌شود اما این موضوع مشکل مردم را حل نمی‌کند چون واقعا تورم به گونه‌ای دیگر است.

رئیس مجلس با بیان اینکه کالای اساسی نیاز واقعی مردم است، افزود: اگر بخواهیم مردم روزانه حداقل ۲۱۰۰ کالری مورد نیاز خود را با ترکیب صحیح غذایی - بهداشتی و پزشکی -  تأمین کنند، نمی‌توانیم کمک‌ها را صرفاً نقدی بدهیم. چراکه وقتی ریال بدهیم با بالارفتن تورم مردم با مشکل مواجه می‌شوند. ما زمانی ۴۵ هزار تومان پرداخت می‌کردیم که معادل ۴۵ دلار بود، اما امروز همان مبلغ کمتر از ۴۵ سنت ارزش دارد. بنابراین پرداخت ریالیِ صرف، قدرت خرید مردم را حفظ نمی‌کند.

دکتر قالیباف تصریح کرد: بنابراین در سال ۱۴۰۴ و با در نظر گرفتن کالابرگ، قیمت ۱۰ تا ۱۱ قلم کالای اساسی باید از ابتدای سال تا پایان همان سال ثابت بماند. در سال بعد نیز هر مقدار که حقوق کارگران و کارمندان افزایش پیدا کند، به همان نسبت قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و مابه‌التفاوت آن طبق قانون جبران می‌شود و ما برای آن نیز پیش بینی قانونی کردیم.

سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار یارانه ارزی؛ اما در مسیر اشتباه

وی همچنین گفت: فقط امسال بیش از ۸ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم. در حوزه سلامت نیز ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص داده می‌شود که اینها غیر از یارانه‌های ریالی است که دولت پرداخت می‌کند اما اشکال اساسی اینجاست که این ارز در ابتدای زنجیره پرداخت می‌شود، یعنی به واردکننده نهاده‌ها می‌رسد، لذا اگر ما همین منابع را در صندوق برای کالابرگ بگذاریم و اجازه دهیم واردات کالا در انحصار چهار و پنج نفر نباشد، مشکلات برطرف می شود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: وقتی واردات در انحصار ۴ یا ۵ یا حتی ۵۰ نفر قرار بگیرد و ما ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بدهیم، طبیعی است که رانت ایجاد می‌شود، آنهم رانت قانونی! باید اجازه بدهیم ۲۰۰ واردکننده وارد میدان شوند. اگر کسی تعهد ارزی دارد، باید ضوابط بانک مرکزی را رعایت کند؛ اگر ندارد و از منابع ارزی خود استفاده می‌کند، چه نیازی است که ما به منشأ ارز او کار داشته باشیم؟ برفرض حتی اگر با ارز ۱۰۰ هزار تومانی وارد کند، باز هم رقابت افزایش می‌یابد.

دکتر قالیباف برای توضیح روشن‌تر ساختار فعلی واردات نهاده‌ها گفت: به عنوان مثال حدود ۳۵ درصد تولید مرغ و تخم‌مرغ کشور در سه استان شمالی انجام می‌شود. ما می‌توانیم واردات نهاده‌های این بخش را از کشورهای حاشیه دریای خزر وارد کنیم که مسیر کوتاه‌تر، هزینه حمل‌ونقل کمتر و زمان رسیدن بار بسیار سریع‌تر است. در این صورت دیگر مجبور نیستیم نهاده را از مسیر بندرعباس به استان‌های شمالی منتقل کنیم. این تفاوت هزینه و زمان، در قیمت تمام‌شده تأثیر جدی دارد.

وی افزود: امروز ما کاری می‌کنیم که مرغی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می‌شود، با خدمات مختلف و زنجیره فعلی قیمت تمام‌شده‌ حدود ۱۱۰ هزار تومان فرض می‌شود، اما ما این ارز را می‌دهیم و مردم مرغ را با قیمت ۱۷۰ الی ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند. در واقع با کالابرگ الکترونیکی، در حقیقت تلاش داریم به مردم از داخل پلتفرم‌ها و بیش از ۱۲ هزار فروشگاه در کشور، کالا ارائه شود.

دکتر قالیباف با بیان اینکه مجلس در سال ۱۴۰۲ به دنبال تحقق این هدف بود، بیان کرد: بنابراین در کالابرگ، فرض کنید قیمت تمام‌شده مرغ ۱۰۰ یا ۱۱۰ هزار تومان است. اگر در بازار آزاد قیمت به ۱۸۰ هزار تومان رسید، فردی که سهم مشخص کالری و اعتبار کالابرگ دارد، هنگام خرید فقط ۱۰۰ هزار تومان از کارت کالابرگ پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت—یعنی آن ۸۰ هزار تومان—به‌طور سیستمی و از محل اعتباری که برای این طرح پیش‌بینی شده است، از سوی سیستم بانکی به فروشگاه پرداخت می‌شود. این‌گونه نیست که فرد مجبور باشد از جیب خودش آن اختلاف قیمت را بدهد. این تفاوت اساسی کالابرگ با سبد کالاست.

وی افزود: این موارد را از خودم نمی‌گویم؛ متن صریح قانون است. هم در بند مربوط به تبصره ۵ بودجه و هم در ماده ۳۱  برنامه هفتم تأکید شده است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون، وزارت رفاه موظف شد پنجره واحدی ایجاد کند که همه اطلاعات فردی، خانوار،  شهروندان در آن تجمیع شود تا بتوانیم دهک‌ها و حتی صدک‌ها را دقیق تعیین کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قانون تصریح دارد که فقر مطلق باید به صفر برسد و پنج دهک اول باید به‌طور ویژه حمایت شوند. حتی بنا نیست به همه یک میزان یارانه بدهیم. ممکن است فردی در فقر مطلق باشد و چند معلول در خانواده داشته باشد؛ مشخص است که باید بیش از فردی در دهک هفتم حمایت شود. افرادی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند یا حتی افراد نیازمندی که هنوز تحت پوشش نیستند، باید دیده شوند. این‌ها همه طبق قانون برنامه است.

دکتر قالیباف تأکید کرد: در همان ماده ۳۱ قانون بودجه امسال، ۱۰۲ همت برای اجرای کالابرگ و جبران تفاوت ارز ترجیحی با ارز آزاد پیش‌بینی شده است بنابراین همه چیز کاملاً روشن و قانونی است.

رئیس مجلس با اشاره به همراهی دولت با این سیاست گفت: این بحث بسیار روشن است؛و این مطالبه ماست و رییس جمهور هم به این موضوع  اعتقاد دارند. در جلسات مختلف، رئیس‌جمهور صراحتاً گفته‌اند هر درآمدی -چه از محل بنزین، چه از محل تعرفه واردات خودرو که بالای صد درصد است- باید اولویت اولش حفظ قدرت خرید مردم باشد. این مطالبه ما و خواست قانونی مجلس است.

فیلترینگ به شیوه کنونی هم اشتباه است هم پرهزینه

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک در خصوص وضعیت فیلترینگ و تلاش سران قوا برای رفع آن گفت: مواضع شخصی خودم، چه به‌عنوان خدمتگزار در مجلس و چه به‌عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی، این است که فیلترینگ به شکل موجود که الان هست، اشتباه است. فیلترینگ طبیعتاً در زمان بحران، حوادث و در زمان جنگ که اتفاق بیفتد ـ حتی تا جایی که قطع اینترنت هم در جنگ دوازده‌روزه پیش آمد ـ یک امر کاملاً طبیعی و مشخص است و در همه دنیا هم همین وضعیت وجود دارد.

وی افزود: اما واقعاً در زمانی که بحران و جنگ نیست، این شکل از فیلترینگ کار صحیحی نیست. حالا چرا اعمال می‌شود، بحث دیگری است؛ با شیوه فعلی درصد بالایی از مردم از طریق فیلترشکن استفاده می‌کنند و این مسئله آسیب ما را بیشتر می‌کند و فضای مجازی ما را ناامن‌تر می‌سازد و دسترسی هکرها و دشمنان را افزایش می‌دهد لذا این‌گونه که اکنون در حال رخ دادن است، وضعیت مطلوبی نیست.

دکتر قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر، اگر بگوییم فیلترینگ را به همین شکل لغو کنیم اما حکمرانی در فضای مجازی نداشته باشیم، این هم امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که فیلترینگ به این شکل را اشتباه می‌دانم، باز کردن کامل فضا بدون حکمرانی در فضای مجازی هم واقعاً شدنی نیست. شما یک کشور نام ببرید که حاکمیت یا دولت آن در فضای مجازی حکمرانی نداشته باشد.

وی تأکید کرد: حکمرانی در فضای مجازی تنها امنیتی نیست؛ بحث‌های بهداشتی، سلامت، اقتصاد، موضوعات مربوط به دزدی و دارایی افراد، مسائل تربیتی و بسیاری از شئون زندگی در این فضا مطرح است. فضای مجازی یک دنیا است و همه شئونات زندگی در آن وجود دارد. اگر در آن حضور نداشته باشیم، فردا ممکن است پول یا دارایی فردی دزدیده شود یا مسائل تربیتی دچار مشکل شود. به هر حال باید در آن حکمرانی وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درباره این موضوع در شورای عالی فضای مجازی بحث کردیم و نهایتاً طرحی با ۳۲ بند تدوین شد. این ۳۲ بند پس از چندین جلسه تخصصی و کارگروهی در شورای عالی فضای مجازی مطرح و در صحن شورای عالی فضای مجازی بررسی شد. این ۳۲ بند دو کار را همزمان انجام می‌دهد؛ نخست حکمرانی را در فضای مجازی قطعی می‌کند و همزمان به هر میزان که حکمرانی پیش برود، پلتفرم‌ها را باز می‌کند. این مسئله کاملاً روشن است و آن ۳۲ بند هم مطلب پنهانی نیست و احتمالا در رسانه‌ها منتشر شده است.

دکتر قالیباف افزود: این ۳۲ بند ترتیب و توالی دارد و دقیقاً یکی از علت‌هایی که واتساپ رفع فیلتر شد، بر اساس همین مصوبه ۳۲ بندی بود. اکنون بحث تلگرام نیز یکی از موضوعاتی است که دنبال می‌شود.

وی ادامه داد:  البته برخی پلتفرم‌های خارجی اساساً متعلق به دشمنانی هستند که از آنها با هدف جنگ و ترور استفاده می‌کنند و طبیعتاً جنایت‌های خود را متوقف نمی‌کنند و رویکرد ما در برابر این نوع پلتفورم‌ها مشخص است، اما پلتفرم‌های دیگری هم وجود دارند که امروز در سطح جهان با آنها رقابت می‌کنیم. وزارت ارتباطات نیز باید دنبال کند که آن پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز بتوانند داده و شبکه اطلاعات خود را به داخل کشور منتقل کنند.

تصویب ۲۲ قانون کلیدی در مجلس یازدهم با هدف خیزش اقتصادی

رئیس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره دغدغه نخبگان پیرامون تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در حوزه‌های مختلف و کاهش شکاف میان حاکمیت و مردم گفت: وقتی اعتماد جلب می‌شود که ما کارآمد باشیم. ما نباید ابتدا از مردم بخواهیم که وظایف خود را انجام دهند؛ به نظر این اشتباه است. ما، چه دولت و چه مجلس و همه حکمرانان، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که به مردم بگوییم حقوق شما چیست و مردم را به حقوقشان آشنا کنیم و حقوق آنها را به رسمیت بشناسیم تا بتوانند با صراحت و راحتی حقوق خود را از ما مطالبه کنند. به تبع آن، در حین همین فرآیند، وظایف خودشان را هم پیدا می‌کنند. بعد از آن، ما هم باید کارآمد و هم پاسخگو باشیم.

وی افزود: همچنین باید در حل مشکلات مردم با یکدیگر متحد باشیم و نهایتاً روش‌ها را بررسی می‌کنیم و قانون حرف آخر را می‌زند. این موضوع اعتماد را برقرار می‌کند و شکاف بین دولت و ملت را کاهش می‌دهد. مجلس نیز که نمایندگان مردم در آن حضور دارند، وظیفه‌اش همین است که حرف مردم را بزند؛ فلسفه وجودی مجلس همین است. به همین خاطر قانون باید خطاب قرار گیرد و کار انجام شود. یعنی حرف مردم به کرسی می‌نشیند و اعتماد برقرار می‌شود.

دکتر قالیباف ادامه داد: ما در مجلس یازدهم یک حرف زدیم؛ گفتیم برای رفتن به مجلس به‌دنبال یک خیزش اقتصادی هستیم. در مجلس یازدهم به خیزش اقتصادی ورود کردیم. هر دولتی، وقتی می‌خواهد اقدام اقتصادی انجام دهد، نباید مشکل قانونی داشته باشد لذا در صورتی خلا قانون باید قانونگذاری کنیم و در صورت نقص باید نسبت به اصلاح قوانین اقدام شود. ما در مجلس یازدهم برای اقدامات اقتصادی دولت، تمام موضوعاتی را که برای یک خیزش اقتصادی لازم بود را با تصویب و یا اصلاح قوانین دنبال کردیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: به عنوان مثال قانون نظام تأمین مالی فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری را فراهم کرد، قانون بانک مرکزی اقتدار بانک مرکزی را بالا برد و نتیجه‌ آن را هم در مورد بانک آینده و سایر موارد دیدیم. همین‌طور در حوزه قاچاق کالا و ارز نیز اصلاح قانون لازم بود. ما ۲۲ قانون کلیدی در حوزه درآمدها، هزینه‌ها و حل مشکلات تصویب کردیم و کار را پیش بردیم.

وی افزود: حقیقت این است که باید بدانیم منفعت سیاسی همه ما، با هر سلیقه سیاسی، در حل مشکلات مردم است. در این موضوع اتفاق‌نظر داشتیم. باید پاسخگو باشیم و کارآمد باشیم و معتقدم این کار شدنی است.

دکتر قالیباف ادامه داد: ما از طرف دیگر مسئول نظارت نیز هستیم. همان‌طور که در صحبت مقدماتی درباره برنامه هفتم عرض کردم، امروز برنامه هفتم را با خودم آوردم. با اینکه سال‌هاست با این برنامه زندگی کرده‌ام. این برنامه هفتم کاری است که در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم اتفاق افتاده است. تمام نکاتی که اشاره کردم از جمله اینکه می‌توانیم درآمدهای ارزی را دو برابر کنیم کاملاً شدنی است، فقط لازم است که همه ما، دولت، مجلس و مردم، متعهد شویم که این برنامه را اجرا کنیم و دنبال کنیم و بر آن نظارت کنیم.

رئیس مجلس در ادامه گفت: نظارتی که در مجلس انجام شد، برای اولین‌بار بود البته مطابق وظیفه‌مان در قالب ماده ۱۱۸ قانون به‌طور کامل اجرا شد. ما نگذاشتیم برنامه‌ها فقط در پایان دوره بررسی شوند. همیشه برنامه‌ها این‌گونه بود که بعد از اتمام، تازه به فکر ارزیابی می‌افتادند. اما اکنون ارزیابی انجام شد و شما دیدید که در این دو روز، برای الزامات بودجه، دو فوریتی ارائه شد تا بودجه حتماً منطبق با برنامه شود و دولت این کار را انجام دهد.

وی افزود: اکنون نیز از روز یکشنبه سه شیفت جلسه خواهیم داشت تا قبل از ارائه لایحه بودجه توسط دولت، لایحه بر اساس همین نظارت و توافقات اصلاح شود. یکی از شروط مهم هم این است که بودجه به سمتی برود که ساختار بودجه اصلاح شود و تراز عملیاتی درست شود. این کارهایی است که ما برای جلب اعتماد مردم انجام داده‌ایم.

۴ استیضاح به هیأت رئیسه تقدیم شده است

دکتر قالیباف درباره ضرورت اصلاح کابینه رئیس جمهور و تصمیم مجلس در این باره گفت: بحث مربوط به استیضاح و یا ترمیم که گفته می‌شود جزء وظایف دولت و شخص رئیس جمهور است و آن را دنبال می‌کنند؛ مجلس نیز کار نظارتی خود را از طریق تذکر شفاهی، کتبی، سوال و همچنین در آخرین مرحله از طریق استیضاح دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع مورد توجه دولت و مجلس مسئله کارآمدی است، ادامه داد: در این موضوعات نباید سیاسی رفتار کرد بلکه به گونه‌ای باید عمل شود تا گره‌ای از مشکلات مردم حل شود. در حال حاضر  ۴ استیضاح به هیأت رئیسه تقدیم شده است. در دولت سیزدهم روشی داشتیم و به عنوان یک نماینده معتقدم روشی که در مجلس یازدهم بود را دنبال کنیم. گفت و شنود باید شود تا اگر در کار وزیری اشکالی وجود دارد و اگر فرد بهتری برای وزارت سراغ داریم با توافق مجلس و دولت، دولت اقدام به اصلاح کار کند که این روش مناسب‌تری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استیضاح حق مجلس استو می‌خواهیم با برداشتن فرد غیرکارآمد مشکل را حل کنیم، توضیح داد: استیضاح وزیر ۱۵ روز زمان نیاز دارد، رئیس جمهور ظرف چند روز بعد از استیضاح، می تواند وزیر جدید را به مجلس معرفی می‌کند و مجلس نیز ظرف ۱۰ روز بررسی انجام می‌دهد، جلسه رأی گیری را برگزار می کند تا وزیر انتخاب شود و در صورتی که وزیر پیشنهادی رای نیاورد سه روز بعد مجدداً فرد بعدی باید به مجلس معرفی شود و همه این اتفاقات در دو هفته تمام می‌شود.

دکتر قالیباف بیان کرد: انتخاب وزیر بعد از پروسه استیضاح، مشکلات وزارتخانه را چند برابر می کند چرا که در این پروسه رئیس جمهور ۹۰ روز فرصت دارد تا وزیر جدید را معرفی کند. تجربه نشان داده که فرد مورد نظر همیشه در هفته آخر معرفی می‌شود و بعد از آن نیز پروسه جابه جایی وزیر جدید نیز حتما سه ماه زمانبر خواهد بود یعنی ما عملاً یک سال از چهار سال را در یک وزارتخانه در جریان یک استیضاح از  دست می‌دهیم.

دکتر قالیباف افزود: بنابراین معتقدم باید این هماهنگی وجود داشته باشد، همانطور که در دولت گذشته نیز این بحث ها مطرح بود و دیدید که چند وزیر و چند معاون رئیس جمهور جابجا شدند؛ از آنجایی که دغدغه دولت و مجلسحل مشکلات کشور بوده بنابراین بهتر است اینگونه مسیر را دنبال کنیم،لازم به ذکر است که مجلس اگر به جایی رسید که دیگر  راهی جز استیضاح نبود حتما این کار را انجام خواهیم داد.

آمریکایی‌ها به دنبال مذاکره نیستند به دنبال تحمیل خواسته‌های خود و تسلیم کردن ما هستند

دکتر قالیباف در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار المیادین در این خصوص که گره اصلی عدم از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا چیست، گفت: در بحث مربوط به آمریکا مشکل اصلی، زیاده خواهی آمریکاست. آمریکا قصد مذاکره ندارد بلکه هم می‌خواهد خواسته خود را تحمیل کند و هم می‌خواهد ما را تسلیم کند، این در حالی است که ما در جنگ ۱۲ روزه نشان دادیم نه تسلیم می‌شویم و نه تحمیل را می‌پذیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما در میانه میز مذاکره بودیم که آمریکایی ها در روز یکشنبه ۲۳ خرداد اقدام به بمباران ما کردند در حالی که ما در عمان در حال مذاکره بودیم، یادآور شد: این به این معنا است که آمریکایی ها به دنبال مذاکره نیستند. ما اهل تعامل و مذاکره هستیم اما باید در شرایط برابر و درست باشد و اصل بر گفتگو باشد اما آنها به دنبال تسلیم کردن هستند.

وی ادامه داد: آنها وقتی قدرت ما را دیدند بحث دیگری در حوزه مذاکرات دارند و می‌گویند باید بُرد موشک‌های ما ۳۰۰ کیلومتر باشد. آنها این را می‌خواهند که به سوریه و عراق تجاوز کنند و همه قوانین بین المللی را بر هم بزنند و ما را بمباران کنند و بُرد ما تنها ۳۰۰ کیلومتر باشد. ما اینگونه مذاکره نمی‌کنیم. ما در میدان نشان دادیم که با اقتدار ایستاده‌ایم و اگر اهل مذاکره هم باشیم در همان شرایط برابری که همواره گفته ایم، مذاکره می‌کنیم. آنها باید بپذیرند در مذاکره واقعی حضور یابند اما آنها نشان دادند که دروغ می‌گویند.

این خبر در حال تکمیل است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha