عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت راهبردی ترانزیت کالا در ایجاد درآمد پایدار و توسعه اقتصادی، گفت: موقعیت منحصربه‌فرد ایران می‌تواند کشور را به مسیر اصلی حمل‌ونقل کالاهای چین به اروپا تبدیل کند.

توسعه ترانزیت ایران از مسیر چین به اروپا نقطه‌عطف همکاری‌های اقتصادی است

مریم عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به نقش کلیدی ترانزیت کالا در اقتصاد ایران، گفت: ترانزیت نه‌تنها به‌عنوان منبعی برای کسب درآمدی پایدار عمل می‌کند، بلکه با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، موجب توسعه زیرساخت‌های حیاتی کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه‌های حمل‌ونقل، خدمات پشتیبانی و صنایع وابسته می‌شود. ایران با موقعیت ژئوپولیتیکی ممتاز خود، از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به کریدور اصلی حمل‌ونقل کالاهای صادراتی چین به اروپا برخوردار است.

نماینده مردم میانه و ترکمانچای در مجلس با اشاره به سفر اخیر خود به همراه وزیر راه و شهرسازی به پکن، هدف اصلی این مأموریت را توسعه ظرفیت‌های ترانزیت، گسترش تعاملات اقتصادی با چین و بهره‌گیری از فرصت‌های ناشی از تحولات تجارت جهانی عنوان کرد و توضیح داد:  چین درصدد یافتن مسیرهایی امن، کوتاه و مقرون‌به‌صرفه برای ارسال محصولات خود به بازارهای اروپایی است؛ مسیری که بتواند هزینه و زمان حمل را کاهش دهد و در برابر بحران‌های بین‌المللی مقاوم باشد. ایران، با بهره‌گیری از شبکه‌های جاده‌ای، ریلی و بندری خود، می‌تواند نقشی محوری در این مسیر ایفا کند.

وی با اشاره به جزئیات نشست‌ها و مذاکرات صورت گرفته در سفیر اخیر وزیر راه به چین عنوان کرد: افزایش سهم ایران در ترانزیت بین‌المللی، ایجاد سازوکارهای مشترک حمل‌ونقل، دیجیتالی‌سازی اسناد، تسهیل فرآیندهای گمرکی و کاهش معوقات زمانی و هزینه‌ای از جمله محورهای اساسی گفت‌وگوها بود. علاوه بر این، توسعه مسیر ریلی مرند – چشمه‌ثریا و بهبود اتصال شمال‌غرب ایران به شبکه‌های بین‌المللی ترانزیت مورد بحث قرار گرفت؛ پروژه‌ای که می‌تواند حلقه اتصال شرق آسیا به اروپا را از خاک ایران تکمیل کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین خاطرنشان کرد: توسعه مسیر چین–اروپا از طریق ایران علاوه بر مزایای اقتصادی، به معنای احیای جایگاه تاریخی کشور در مسیر جاده ابریشم است؛ جایگاهی که قرن‌ها ایران را به یکی از کانون‌های مهم تجارت جهانی بدل کرده بود. با تکمیل زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری در بنادر، خطوط ریلی و لجستیک پیشرفته، و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی، ایران قادر خواهد بود سهم قابل‌توجهی از مبادلات کالا در محور شرق–غرب را جذب کرده و به قطب ترانزیت منطقه تبدیل شود.

عبداللهی در پایان این سفر را نقطه آغاز مرحله‌ای نو از روابط اقتصادی و حمل‌ونقلی ایران با چین دانست و گفت: نتایج این مذاکرات می‌تواند جایگاه ایران را در شبکه کریدورهای ترانزیتی جهان، به‌ویژه در چارچوب جاده ابریشم جدید، ارتقا دهد و منافع اقتصادی گسترده‌ای را برای کشور به همراه داشته باشد. اما بی تردید برای بهره‌برداری کامل از این موقعیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی، لازم است در داخل کشور با رویکردی واحد، موانع و بوروکراسی‌های دست و پاگیر شناسایی و رفع شود و با مدیریت یکپارچه و توسعه هدفمند زیرساخت‌ها، بستری فراهم کنیم تا بتوانیم حداکثر بهره‌مندی را از این ظرفیت استراتژیک به دست آوریم./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار