به گزارش خبرنگار خانه ملت؛ صادق حسینزاده ملکی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزشوپرورش، در نشست خبری امروز (دوشنبه، ۲۶ مردادماه) ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای آموزشوپرورش و دانشآموزان شهید، با تشریح مجموعه فعالیتهای گسترده حوزه کتاب و کتابخوانی در مدارس، بر اهمیت جایگاه آموزشوپرورش در توسعه کشور تأکید کرد.
حسینزاده ملکی در این نشست در پاسخ به خبرنگار خانه ملت درباره اجرای برنامه هفتم توسعه و عملکرد حوزه پرورشی در چارچوب این برنامه، تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه به سهم خود برنامه مناسبی است و سنجههای کاربردی دارد، اما بهصورت آرمانگرایانه تدوین شده است. برخی از سنجههای در نظر گرفتهشده را به شرح ذیل قرائت میکنم تا وضعیت فعلی و مطلوب آنها روشن شود؛ نخستین سنجه نسبت دانشآموز به مربی پرورشی است. با وجود تمام آسیبهایی که دانشآموزان را تهدید میکند، در چند سال گذشته به ازای هر چند هزار دانشآموز یک مربی پرورشی داشتهایم، در حالی که این عدد با استاندارد فاصله زیادی دارد. در برنامه هفتم، پیشبینی شده است که به ازای هر ۱۵۰ دانشآموز یک مربی پرورشی در نظر گرفته شود. در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴، میزان مشارکت ۵۱۲ دانشآموز به ازای هر مربی پرورشی بود. با اقدامات انجامشده، این عدد در سال تحصیلی گذشته به ۳۳۶ و در سال تحصیلی جاری به ۲۹۵ دانشآموز رسیده است. هدف ما این است که تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۷–۱۴۰۸ به استاندارد برنامه هفتم، یعنی ۱۵۰ دانشآموز به ازای هر مربی، برسیم.
حسینزاده ملکی افزود: کمیت تنها بخشی از تحقق اهداف برنامه هفتم است؛ کیفیت برنامهها نیز شاخص مهمی است، شاخصهای کیفی شامل مشارکت دانشآموزان در برنامههای فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی است، در سال تحصیلی ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیون دانشآموز در برنامهها مشارکت داشتند و سال گذشته این تعداد به حدود ۷ میلیون نفر رسید.
وی در ادامه اظهار داشت: با اجرای طرحهای جدید، مانند طرح «نقشینه»، تلاش داریم زمینه حضور حداقل ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز را تا پایان برنامه هفتم فراهم کنیم، البته مشارکت آنان اختیاری است، اما وزارت آموزشوپرورش موظف است بستر کامل و دسترسی برابر برای همه فراهم کند.
حسینزاده با بیان اینکه در برنامه هفتم عنوان شده دانش آموزان باید حضور صددرصدی در اقدامات پرورشی داشته باشند، ادامه داد: معاونت تلاش دارد حضور صددرصدی دانشآموزان را در برنامههای پرورشی فراهم کند، اما گاهی آنان تمایلی برای حضور در این برنامهها را ندارند.
تمرکز طرح تحول پرورشی بر آیندهنگاری و مهارتهای خوشبختی
معاون پرورشی وزارت آموزشوپرورش در ادامه افزود: طرح تحول پرورشی بر چند بُعد اساسی از جمله آیندهنگاری ایران اسلامی در سال ۱۴۲۰، ایجاد فرصتهای فراگیر و عادلانه برای تمرین مهارتهای خوشبختی دانشآموزان و تقویت نقش دانشآموز به عنوان کنشگر فعال در برنامههای فرهنگی و اجتماعی متمرکز است.
وی با اشاره به محدودیتهای موجود یادآور شد: بسیاری از فعالیتهای فرهنگی، هنری، قرآنی و مذهبی دانشآموزان به خارج از مدرسه منتقل و فرصت تمرین مهارتهای زندگی محدود شده است، در حالی که این فعالیتها باید از طریق مدرسه و به صورت فراگیر در اختیار همه دانشآموزان قرار گیرد.
عدالت آموزشی و لزوم دسترسی برابر
حسین زاده ملکی با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی اظهار داشت: مهارتهای خوشبختی باید در همه مدارس و برای همه دانشآموزان فراهم شود و این امر نیازمند برنامهریزی دقیق، هماهنگی میان مدیران، مربیان، تشکلهای دانشآموزی و بهرهگیری از فناوریهای فرهنگی و پرورشی است.
برنامهریزی آیندهنگر و عبور از متون گذشتهنگر
معاون پرورشی وزارت آموزشوپرورش درباره برنامههای تحولی و آیندهنگاری گفت: بسیاری از اقدامات تحولی در متون گذشتهنگر بوده، اما ما بر تحقق آینده مطلوب ایران تمرکز کردهایم و با روشهای علمی در حال برنامهریزی برای آینده دانشآموزان و نظام آموزشی هستیم. یکی از اهداف اصلی، فراهمکردن فرصتهای کنشگری برای دانشآموزان است تا آنها نه تنها مخاطب، بلکه مدیر، برنامهریز و مجری بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی باشند.
فناوری فرهنگی و تولید بستههای تربیتی نوین
حسینزاده ملکی درباره نقش فناوری فرهنگی در پرورش دانشآموزان تصریح کرد: فناوری فرهنگی در اختیار مدارس است، اما به مرور و با انتخاب مربی و بستههای تحولی، بر فعالیتهای پرورشی تأثیرگذار است. چرخشهای راهبردی و تولید دستورات نوین فرهنگی و تربیتی برای مربیان، مشاوران، اولیا و دانشآموزان به شکل عملی پیادهسازی شده است.
وی ادامه داد: موضوعات فوری و ملی مانند درس ۱۲ روزه هویت ملی ایران با تولید پیامها و بستههای آموزشی متناسب با سطوح مختلف دانشآموزان، بهویژه مقطع ابتدایی، اجرا شده است، بیش از ۵۰ فعالیت گروهی متنوع و سرگرمکننده و بیش از ۲۰ بسته محصول کنشآفرین مدرسهای شامل نمایشگاهها، کتابنگارهها و محتوای گرافیکی آماده شده که در اختیار مربیان قرار دارد تا دانشآموزان با مضامین فرهنگی و تاریخی آشنا شوند. /
پایان پیام



نظر شما