علی‌اصغر محکی برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای مانند جشنواره بهارستان را محل تعامل و گفت‌وگوی مفاهمه‌ای بین شبکه رسانه و کارگزاران به ویژه نمایندگان مجلس خواند و گفت: ایجاد زمینه برای آشنایی بیشتر مردم با کارکرد اصلی قوه مقننه و مجلس دیگر سود برگزاری جشنواره رسانه‌ای بهارستان است.

جشنواره بهارستان، فرصتی برای گفت‌وگوی مفاهمه‌ای بین نهاد قانونگذاری و رسانه

علی‌اصغر محکی، سردبیر و مدیرمسئول اسبق روزنامه همشهری و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، بر اهمیت تعامل دوسویه میان نهاد قانونگذاری و مجلس شورای اسلامی با نهاد رسانه اشاره کرد و گفت: مجلس محل حضور و تجمع نمایندگان مردم از سراسر کشور در یک مکان برای انجام امور تقنینی و نظارتی است و طبیعتاً امکان ارتباط مستقیم نمایندگان با تمام مردم در حوزه‌های انتخابیه وجود ندارد و به دلیل حجم بالای وظایف نمایندگانی هم نمی‌توان انتظار چنین امری را داشت، لذا در این میان رسانه به عنوان یک واسطه حضور می‌یابد و مجرای انتقال دیدگاه و نظرات مردم به نمایندگان از یک سو و انعکاس نظرات نمایندگان و مصوبات مجلس و نتایج بعد نظارتی قوه مقننه به مردم از سوی دیگر می‌شود.

سردبیر و مدیرمسئول اسبق روزنامه همشهری با بیان اینکه در عین حال نمی‌توان نقشی که رسانه در شکل‌دهی افکار عمومی در حمایت و پشتیبانی از مصوبات مجلس و عملکرد نهاد قانونگذاری دارد، را نادیده گرفت؛ اضافه کرد: رسانه با پشتیبانی از دیدگاه افکار عمومی در قبال مجلس، به آن‌ها قوت و قدرت بیشتری می‌بخشد و این حمایت نمایندگان در انجام وظایف نمایندگی می‌توانند کارکرد بهتری داشته باشند.

محکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن تجلیل از فعالیت خبرنگاران و عکاسان حوزه مجلس، عنوان کرد: در کنار دروس حرفه‌ای که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آموزش می‌بینند، برخی اصول اخلاقی هم تعلیم داده می‌شود و انتظار می‌رود اصحاب رسانه، مأموریت‌های خود را فراتر از یک شغل، تأمین منافع مردم ببینند و برای ایفای این نقش علاوه بر رعایت اصول اخلاقی مانند صداقت، امانتداری و حق‌طلبی، باید از حیث ویژگی‌ها و صفات شخصیتی هم صبر و پشتکار در پیگیری مطالبات مردم را در خود تقویت کنند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزاری دومین دوره جشنواره بهارستان را یک اقدام مناسب و بجا در همین راستا توصیف کرد و با اشاره به ۲ تأثیر و منفعت این رویداد، گفت: نکته نخست اینکه، به نظر می‌رسد هنوز بخشی از مسئولان و کارگزاران درک درستی از جایگاه رسانه به عنوان نماینده مردم از یک سو، و تسهیل‌گر فعالیت خود آن‌ها از سوی دیگر، ندارند و چه بسا با برگزاری این جشنواره‌ها نوعی مفاهمه بین کارگزاران و نمایندگان و اصحاب رسانه شکل بگیرد.

محکی تصریح کرد: به دلیل همین عدم درک متقابل، گاها می‌بینیم که مسئولان از رسانه‌ها گلایه می‌کنند که شرایط آن‌ها را درک نمی‌کنند و رسانه‌ها هم گلایه‌مندند که مسئولان همواره از جایگاه بالا و نوعی تکبر با رسانه‌ برخورد می‌کنند؛ از این منظر برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای مانند جشنواره بهارستان می‌تواند محل تعامل و گفت‌وگوی مفاهمه‌ای بین شبکه رسانه و کارگزاران به ویژه نمایندگان مجلس باشد.

مدیرکل اسبق دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ایجاد زمینه برای آشنایی بیشتر مردم با کارکرد اصلی قوه مقننه و مجلس را دیگر سود برگزاری جشنواره رسانه‌ای بهارستان خواند و افزود: مردم هنوز اطلاع دقیقی از آنچه در حوزه قانونگذاری و نظارت در کشور می‌گذرد، ندارند و توقعات بیشتر متوجه پیگیری امور حوزه‌های انتخابیه است و مأموریت اصلی مجلس در حوزه‌های کلان نظارتی و قانونگذاری از ذهن مردم پویشده مانده است؛ که انعکاس درست جشنواره می‌تواند در روشنگری نقش و رسالت واقعی نمایندگان مجلس اثر زیادی داشته باشد.

محکی در پایان جشنواره را فرصتی برای قدردانی از تلاش‌های فعالان رسانه‌ای حوزه مجلس ارزیابی و تأکید کرد: این تجلیل و توجه، انگیزه بیشتری در اصحاب رسانه برای توجه به نقش خود به عنوان واسطه مردم و کارگزاران و نمایندگان ایجاد می‌کند./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha