مهدی عرفاتی، از مدیران رسانهای کشور و مدیر خانه روزنامهنگاران به بهانه برپایی جشنواره رسانهای بهارستان در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، به اهمیت ارتباط رسانه و مجلس اشاره کرد و گفت: وجه اشتراک خبرنگاران و مجلس، ارتباط با مردم است؛ یعنی هر دو قشر خبرنگاران بهطور عام و خبرنگاران پارلمانی بهطور خاص، وظیفهشان پیگیری دغدغهها و مسائل مردم است. از طرف دیگر، مجلس هم شامل افرادی است که منتخب مردم هستند و وظیفهشان پیگیری مطالبات و مسائل مردم است و این وجه اشتراک این دو قشر است.
مدیر خانه روزنامهنگاران ادامه داد: از این جهت، بنده بهعنوان کسی که تقریباً نیمی از عمر خود را در رسانه گذراندهام، میتوانم ادعا کنم که خبرنگاران پارلمانی عمدتاً جزو خبرنگاران با ریشه، با سابقه و حرفهای هستند. به عبارتی، وقتی نگاهی اجمالی به خبرنگاران مجلس میاندازید، میبینید که اکثرشان صاحب سالها تجربه در حوزه خود هستند و یک برند محسوب میشوند و شاید در حوزههای دیگر، چنین کسوت و سابقهای وجود نداشته باشد. از این نظر، خبرنگاران پارلمانی، هم به لحاظ حرفهای به دلیل کاری که انجام میدهند و هم به لحاظ نقش و تأثیرشان در رسانهها و فضای رسانهای، نقش پررنگ و مهمی دارند.
دبیر بیستودومین جشنواره ملی رسانههای ایران با اشاره به شیوه روایتگری خبرنگاران و عکاسان در مجلس و برقراری توازن و مرز میان انتشار رخدادهای اصلی و حواشی صحن تصریح کرد: واقعیت این است که من به چنین مرزی قائل نیستم. یک عنصری در فضای رسانه و خبر وجود دارد و آن هم جذابیت است که متأسفانه در جامعه و رسانههای ما کمتر به آن توجه میشود. همین مسئله هم باعث میشود ضریب نفوذ رسانهها و پیامهایی که تولید میکنند پایینتر بیاید. درحالی که اگر جذابیت در خبر و پیام رسانهای تأمین شود، طبیعتاً توجه مردم جلب میشود و به سمت خبر میآیند. بخشی از این جذابیتها با همین حواشی و اتفاقات در حاشیه تأمین میشود.
عرفاتی اضافه کرد: البته این به آن معنا نیست که خبرنگار وظیفهاش فقط پرداختن به حواشی است؛ درواقع حواشی مثل نمک و مزه غذاست که آن را خوشمزهتر و جذابتر میکنند، اما جای غذا را نمیگیرد، بلکه فقط به آن رنگ و لعاب میدهد.
این مدیر رسانهای با تأکید بر اینکه از این جهت نمیتوان بین حواشی و متن موضوعات تفکیک قائل شد، تصریح کرد: این ۲ در هم تنیده و تلفیق شدهاند و نسبتشان را خود خبرنگار باید تعیین کند. اگر ذهن و روح خبرنگار درگیر دغدغه و مسائل مردم باشد، خودبهخود به سمت حواشی نمیرود و حواشی پررنگ نمیشوند. اما اگر دغدغه نداشته باشد و فقط دنبال دیده شدن مطلبش باشد، طبیعتاً در کوتاهمدت خبرش دیده میشود، ولی بعدها جای خود را خالی میبیند و مخاطب متوجه میشود که پیام دائماً در مسیر حاشیه حرکت میکند و دیگر به آن توجه نمیکند و این یعنی اصالتی وجود ندارد.
مدیرخانه روزنامهنگاران در ادامه درباره اهمیت برپایی جشنواره رسانهای بهارستان و ظرفیتهای آن در توسعه ارتباط بین مجلس و رسانهها اظهار کرد: در کشور ما و به ویژه در لایه سیاستگذاران رسانه، ۲ نگاه عمده وجود دارد. یک نگاه میگوید این جشنوارهها خاصیتی ندارند و فقط پول هدر دادن است؛ نگاه دیگر میگوید این جشنوارهها باعث رقابت، توجه به قشر زحمتکش خبرنگار و اصحاب رسانه میشوند. من معتقدم جشنوارهها از این منظر مهم هستند که خبرنگارانی که به حرفه خود احترام بیشتری میگذارند و تلاش بیشتری میکنند از سایر همکارانشان متمایز میشوند و در نتیجه نقششان پررنگتر شده و تأثیر کارشان بیشتر میشود. طبیعتاً کار خوب دیده میشود و برگزاری جشنواره با این رویکرد اتفاق خوبی است.
عرفاتی در پایان تصریح کرد: بنابراین، من کاملاً از برگزاری هر نوع جشنواره در حوزه رسانه دفاع میکنم، به شرطی که آداب و قواعد آن رعایت و از متخصصان حرفهای و پیشکسوت در این حوزه استفاده شود. این امر بهویژه در حوزه مجلس قابل توجه است، زیرا خبرنگاران مجلس عمدتاً زحمتکش و با سابقه هستند و کار سخت و پیچیدهای دارند؛ هر روز با مدیریت رسانهای و پوشش اخبار مجلس با حجم گسترده و کیفیت بالای کار سروکار دارند و توجه به زحمات این قشر قطعاً اتفاق پسندیده و خوبی است. /
پایان پیام
نظر شما