سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی راه‌آهن چابهار – زاهدان گفت: این پروژه راهبردی تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود؛ مسیری که با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، مسیر ترانزیت شرق ایران را متحول کرده و دسترسی کشورهای منطقه به آب‌های آزاد را تسهیل خواهد کرد.

راه‌آهن چابهار – زاهدان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد / گره بزرگ ترانزیت شرق کشور در آستانه باز شدن

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به بازدید نظارتی اعضای کمیسیون از پروژه‌های عمرانی چابهار گفت: در سفر یک‌روزه‌ای که به همراه جمعی از اعضای کمیسیون عمران به چابهار داشتیم، از روند اجرای پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان بازدید کردیم و در جریان آخرین وضعیت پیشرفت و موانع اجرای این طرح ملی قرار گرفتیم.

این نماینده مردم در مجلس افزود: پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان به عنوان محور اصلی اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی سراسری کشور، امروز به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۴ درصد رسیده است. این خط ریلی به طول حدود ۶۳۰ کیلومتر، بندر چابهار را از جنوب شرق به زاهدان و از آنجا به استان خراسان جنوبی متصل می‌کند و با پیوند به شبکه ریلی شرق کشور، حلقه مفقوده ترانزیتی این منطقه را تکمیل خواهد کرد.

تقویت جایگاه ایران در کریدورهای شرق–غرب و شمال–جنوب با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار – زاهدان

وی تصریح کرد: ارزش روز این پروژه حدود یک‌ونیم میلیارد دلار برآورد می‌شود و تنها در دولت چهاردهم، بیش از ۱۸۶ کیلومتر از مسیر ریل‌گذاری شده است. در ماه‌های اخیر نیز سرعت عملیات عمرانی در تمام قطعات افزایش یافته و تکمیل مسیر تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار – زاهدان، گامی تعیین‌کننده در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی شرق کشور است؛ زیرا این مسیر نه‌تنها هزینه و زمان حمل‌ونقل کالا را کاهش می‌دهد، بلکه با تسهیل ترانزیت مواد معدنی و محصولات کشاورزی، مسیر دسترسی کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به آب‌های آزاد را از طریق بندر چابهار فراهم می‌کند. این پروژه همچنین جایگاه ایران را در کریدورهای بین‌المللی شرق–غرب و شمال–جنوب تقویت کرده و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی جنوب شرق کشور را فعال می‌سازد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر آثار اقتصادی و اجتماعی این پروژه گفت: تکمیل این محور ریلی، زیرساختی پایدار برای رشد تجارت، توسعه صنعتی و اشتغال‌زایی برای ١٥٠ هزار نفر در مقیاس ملی ایجاد می‌کند و می‌تواند چهره استان سیستان و بلوچستان را به عنوان دروازه نوین تجارت منطقه‌ای دگرگون سازد.

تیس، سرمایه‌گذاری ملی برای آینده ایران

ایری در ادامه به بخش دوم بازدید کمیسیون اشاره کرد و گفت در ادامه سفر، از پروژه شهر جدید تیس نیز بازدید کردیم. شهر جدید تیس از حدود سال ۱۳۹۷–۱۳۹۸ کلید خورده؛ مساحت طرح حدود ۴۰۰۰–۴۳۰۰ هکتار گزارش شده و موقعیت آن بین کنارک و چابهار است. زیرساخت‌های اساسی از جمله شبکه آب، برق و گاز در این شهر آماده و عملیاتی شده و عملیات احداث واحدهای مسکونی در حال اجراست.

وی افزود: شهر جدید تیس به عنوان نخستین شهر گردشگری برنامه‌ریزی‌شده کشور در سواحل مکران، موقعیتی منحصربه‌فرد در نزدیکی بندر چابهار و مسیرهای بین‌المللی اقیانوس هند دارد. تکمیل این پروژه می‌تواند ضمن جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و زیرساختی پایدار برای سکونت، گردشگری و تجارت در جنوب شرق کشور فراهم آورد.

ایری خاطرنشان کرد: تیس تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری ملی برای آینده است که با تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان و توسعه شهر جدید تیس، سواحل مکران به یکی از کانون‌های مهم رشد اقتصادی و ژئوپلیتیکی کشور تبدیل خواهد شد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha