غلامرضا تاجگردون در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت درباره سخت گیری بانک ها در ارائه وام خرد گفت: مردم به نمایندگان در خصوص مشکلات و مسائل متعدد مراجعه می کنند و بدیهی است گلایه از مشکلات مالی و عملکرد بانک ها در ملاقات های مردمی، بیشتر مطرح می شود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: یکی از مسائل اقتصادی خانوار نیاز به دریافت وام است چراکه در شرایط تورمی برای اینکه بتوانند بطور مثال؛ لوازم خانگی، جهیزیه و یا ودیعه مسکن خانوار را تامین کنند نیاز به منابع دارند اما بانک ها حتی برای ارائه وام صرفا به سود اقتصادی بیشتر فکر می کنند و این باعث شده از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه طفره بروند یا با سخت گیری در پذیرش ضامن از ارائه وام، شانه خالی کنند.
میزان عدم وصول اقساط وام های کلان در مقایسه با وام های خرد بیشتر است
تاجگردون در ادامه افزود: بررسی عملکرد بانکها بیانگر این است اقساط وام های پرداختی به مددجویان کمیته امداد یا تسهیلات بابت وام ازدواج معمولا از سوی وام گیرنده تسویه شده این در حالی است که میزان عدم وصول اقساط وام های کلان در مقایسه با وام های خرد بیشتر است.
وی تصریح کرد: معمولا تکلیفی که به بانک ها در خصوص تسهیلات می شود بر این اساس است که معادل مانده قرض الحسنه یا مانده جاری در حساب بانکها، وام های قرض الحسنه ازدواج و اشتغال پرداخت شود، حال این سئوال مطرح بوده در نیمه اول سال سپرده گذاری قرض الحسنه از سوی مردم صورت گرفته اما براساس گزارشها، میزان پرداخت وام های خرد بسیار ضعیف و نزدیک به صفر بوده است بنابراین باید سیستم بانکی باید پاسخگو این وضعیت باشد.
تاجگردون گفت:تجربه بیانگر این است حتی در صورتی که بانک ها حاضر باشند بصورت محدود وام ازدواج یا اشتغال پرداخت کنند از متقاضی دریافت وام می خواهند کارمند رسمی با نامه کسر از حقوق جهت ضمانت معرفی کند که طبیعتا برای بسیاری از اقشار جامعه امکانپذیر نیست این در حالی است که در جهت مساعدت برای رفع مشکلات مردم، بانکها می توانند از ظرفیت حساب یارانه خانوار برای ضمانت استفاده کنند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: موارد مذکور به وزیر اقتصاد و مسئولان سیستم بانکی یادآوری شده است و باید در خصوص ارائه تسهیلات خرد مانند وام ازدواج و اشتغال رسیدگی موثری انجام شود./
پایان پیام
نظر شما