عبدالجلال ایری در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در اجرای قانون برنامه هفتم در زمینه ترانزیت کالا از مسیر جاده گفت: در این نشست با که حضور رئیس سازمان راهداری، مسئولان دستگاههای وزارت امور خارجه، برنامه و بودجه و مرکز پژوهشها برگزار شد، گزارشهایی در چارچوب اجرای احکام و مصوبات برنامه هفتم ارائه و مورد بررسی قرار گرفت. طبق برنامهریزی و چشم انداز ۵ ساله برنامه هفتم، حمل کالا باید به ۴۰ میلیون تن در سال برسد، اما طی شش ماه اول، راهداری کشور حدود ۸ میلیون تن از ۱۸ میلیون تن برنامهریزیشده را جابهجا کرده است. البته برنامهریزی برای ادامه مسیر در حال انجام است و پیشبینی میکنیم به نتایج خوبی برسیم، اما نیازمند برنامهریزی و اقدامات دقیقتر هستیم.
وی با اشاره به زمان ماندگاری کالا در مرزها و گمرکات کشور گفت: زمان ماندگاری واردات و صادرات کالا در مرزها حدود ۱۴۱ ساعت است، در حالی که کشورهای پیشرو در این حوزه این زمان را به ۵ تا ۶ ساعت کاهش دادهاند. این اختلاف نشان میدهد که ستاد ملی گذر باید فعالتر عمل کند و اقدامات ویژهای برای کاهش زمان ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی در مبادی گمرکی انجام شود. انتظار میرود سازمان راهداری و گمرکات کشور تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.
ایری در ادامه به دومین موضوع نشست کمیسیون عمران پرداخت و افزود: موضوع دیگر بررسی نوسازی ناوگان حملونقل مسافری بود. تصمیمات خوبی در زمینه ارائه تسهیلات و اقدامات لازم برای نوسازی اتخاذ شده است، اما باید کار بیشتری انجام شود تا هم نوسازی ناوگان تسریع شده و هم میزان عوارض و خدمات مرتبط با حملونقل مسافری بهبود یابد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: قرار شد در جلسات آتی کمیسیون، گزارشهای مفصل و تفصیلی درباره پیشرفت برنامهها ارائه شود تا اقدامات مؤثرتر و دقیقتر برای توسعه ترانزیت کالا و نوسازی ناوگان مسافری انجام شود./
پایان پیام
نظر شما