به گزارش خبرنگار خانه ملت، هیأتی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدرضا رضایی کوچی و با همراهی علی نیکزاد ثمرین، نایب رئیس مجلس، در جریان سفر نظارتی به آذربایجان شرقی، صبح امروز ( پنج شنبه ۲۷ شهریور ماه) از بخشهای مختلف پروژه راهبردی کلاله–جلفا و مسیر مرزی ارس بازدید کردند؛ مسیری که نقش حیاتی در تقویت ترانزیت، صادرات و ارتباط ایران با کشورهای همسایه دارد.
این بازدید در چارچوب مأموریت نظارتی کمیسیون عمران برای ارزیابی روند اجرای پروژههای ترانزیتی شمالغرب کشور انجام شده و در نخستین برنامه، اعضای کمیسیون در کیلومتر ۹ مسیر کلاله–جلفا حضور یافتند و در محل، گزارشی از سوی مسئولان و پیمانکار پروژه ارائه شد. بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی این مسیر از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و در همان سال برای این پروژه تنها ۴۹۰۰ مسلیارد تومان در نظر گرفته شده بود در حالی که امروز تکمیل آن به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. پیمانکار تأکید کرد در صورت تسریع تأمین منابع، پروژه میتواند ظرف کمتر از دو سال به بهرهبرداری برسد و طبق برنامهریزی، امسال ۵۰ کیلومتر از مجموع ۱۰۷ کیلومتر مسیر آسفالت خواهد شد.
محور جلفا–نوردوز و گرههای ایمنی
در ادامه، اعضای کمیسیون عمران در مسیر جلفا–نوردوز یکی از شریانهای مرزی اصلی برای تردد بار و مسافر میان ایران و کشورهای همسایه رفتند. در این بازدید، روند احداث تونل در گردنه خطرناک "ننموای"در منطقه سیهرود مورد بررسی قرار گرفت؛ نقطهای که به دلیل پیچهای تند و شیب زیاد، حادثهخیز بوده و پروژههای حذف پیچها و احداث تونل به منظور ایمنسازی آن در دست اجراست.
پایانه مرزی نوردوز؛ قلب تردد و تجارت مرزی
رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس در جریان این بازدیدها همچنین از پایانه مرزی نوردوز دیدن کردند. این پایانه روزانه میزبان حدود ۲ هزار مسافر و ۴۰۰ تا ۴۵۰ کامیون است. در ایام پرتردد و تعطیلات، تعداد مسافران ورودی و خروجی از این مرز به ۷ تا ۸ هزار نفر میرسد.
از منظر تجاری، سالانه حدود یک میلیون تن کالا از طریق این پایانه صادر میشود و بخش ترانزیتی آن نیز بار معادل ۵۰ هزار تن جابهجا میکند. کارشناسان حاضر در بازدید تأکید کردند که با توسعه زیرساختها، این ارقام قابلیت افزایش قابلتوجه دارند.
بازدید از پایانه کلاله با آق بند آخرین بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس بود که با همراهی مسئولان دولتی و پیمانکار پروژه انجام و نمایندگان مردم در مجلس در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفتند.
پل سهدهنه کلاله–آقبند بهعنوان بخش کلیدی محور جلفا–آقبند در کریدور ارس، طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری میرسد. این پروژه که بهصورت مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان اجرا میشود، پس از تکمیل، ظرفیت عبور کامیونها در مسیر اتصال آذربایجان به نخجوان از طریق ایران را بهطور چشمگیری افزایش خواهد داد. در این مسیر، جمهوری آذربایجان متعهد به ساخت پلی ۳۷۰ متری با ۱۱ دهانه ۳۴متری در بخش ترانزیتی شده است.
عملیات بهسازی جادههای دسترسی، محوطهسازی و تکمیل ساختمانهای گمرکی و اداری در حال انجام است تا این پایانه همزمان با افتتاح پل، آماده بهرهبرداری شود. این طرح، از سوی مقامهای رسمی بهعنوان «حلقه اتصال دوستی ایران و آذربایجان» و بخشی از دیپلماسی ترانزیتی کشور توصیف شده است.
در پایان این بازدیدها، اعضای کمیسیون عمران بر ضرورت تسریع در تأمین اعتبار، بهبود ایمنی مسیرهای مرزی و توسعه زیرساخت پایانه نوردوز تأکید کردند تا هم سرعت تردد کامیونها افزایش یابد، هم ظرفیت حمل بار و جابهجایی مسافر ارتقاء پیدا کند. /
پایان پیام
نظر شما