اکبر پولادی باغبادرانی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت درباره سهم ناچیز مدارس دولتی در میان برترینهای کنکور امسال، گفت: در یک نگاه کلی، آمارهای منتشر شده تمام واقعیت جامعه آماری آموزشی کشور را نشان نمیدهد؛ شاید مؤسسات غیردولتی کنکور همچون «قلمچی» در تلاش باشند تا کل خروجی آموزش کشور را به نام خود مصادره کرده و از آن بهرهبرداری اقتصادی یا تبلیغاتی کنند.
نماینده مردم لنجان در مجلس با تأکید بر اینکه تاریخ نشان داده استعدادهای برتر همواره موفقتر عمل کردهاند، افزود: طبیعی است که با هزینههای کلانی که در راستای حمایت از این استعدادها انجام میشود، خدمات ویژهتری دریافت کرده و در سطوح بالاتری قرار میگیرند؛ همین موضوع سبب میشود خانوادهها نیز تمایل بیشتری به سرمایهگذاری در این مسیر داشته باشند.
وی با بیان اینکه موفقیت برترینهای کنکور صرفاً حاصل شرکت در کلاسهای کنکور نبوده است، یادآور شد: امروز برخی مؤسسات شناختهشده تلاش دارند این موفقیتها را به نام خود ثبت و مصادره کنند، در حالی که واقعیت چنین نیست.
پولادی باغبادرانی ادامه داد: باید بپذیریم مدارس دولتی نیازمند تقویت آموزشی و زیرساختی هستند. آموزش و پرورش کشور نیازمند بازنگری اساسی است تا سیستم آموزشی به سمت مهارتمحوری حرکت کند؛ موضوعی که تاکنون بهطور جدی محقق نشده است. معلمان باید با روشهای نوین آموزشی آشنا شوند و خوشبختانه این مهم در دستور کار کمیسیون آموزش قرار گرفته است.
وی در ادامه تأکید کرد: کمیسیون آموزش تلاش میکند با تقویت سیستم سنجش و پذیرش، نقش مافیای کنکور در نظام آموزشی کشور را کمرنگ کند. در کنار آن، توزیع عادلانه معلمان کارآمد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که این معلمان هستند که میتوانند دانشآموزان را در حوزههای مختلف به سطوح بالای علمی برسانند و موفقیت آموزشی کشور را تضمین کنند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نیروی انسانی آموزشدیده مهمترین اصل در تقویت آموزش کشور است. در کنار آن، تقویت تجهیزات آموزشی نیز باید مدنظر قرار گیرد. امروز داوطلبان کنکور صرفاً بر اساس تستزنی سنجیده میشوند، در حالی که این روش تنها یکی از ابزارهای آموزشی است و شیوه مناسبی برای ارتقای کیفی آموزش محسوب نمیشود. آموزش واقعی باید بر مبنای مهارت شکل گیرد و نحوه ارزیابی نیز متحول شود.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس خاطرنشان کرد: تجهیزات آموزشی و کارگاهی از ملزومات اساسی است که باید در اختیار مدارس دولتی قرار گیرد. در شرایطی که ملاک اصلی سنجش، تستزنی در کنکور است، این روش بهتنهایی نمیتواند بیانگر سواد واقعی یا توانایی حل مسئله دانشآموزان باشد.
پولادی باغبادرانی با هشدار نسبت به سهم اندک دختران در رشتههای ریاضی و تجربی در ماراتن کنکور امسال گفت: این روند باعث بیانگیزگی در میان بانوان شده و مانع حضور آنان با علاقه و اشتیاق در این رشتهها میشود. چنین وضعیتی نهتنها عدالت آموزشی، بلکه عدالت جنسیتی را نیز با چالش جدی مواجه خواهد کرد. هرچند باید توجه داشت در سالهای گذشته نسبت حضور بانوان در چنین رشتههایی بیش از آقایان بوده است و این مسئله باید از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید شرایط برابر برای دسترسی همه دانشآموزان به امکانات آموزشی فراهم شود و مقابله با مافیای کنکور در اولویت کمیسیون آموزش قرار گیرد، چرا که ادامه این وضعیت میتواند حق گروهی از دانشآموزان را تضییع کند./
پایان پیام
نظر شما