رمضان رحیمیدشتلویی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اهمیت اصلاح رتبهبندی معلمان گفت: فرایند رتبه بندی باید ادامهدار باشد، چرا که معلمان جدید در رتبههای پایین قرار میگیرند و نیازمند حمایت و ارتقاء مستمر هستند؛ افرادی که آموزشهای معلمی و رتبههای بعدی را دریافت کردهاند، پس از طی مراحل آموزشهای تخصصی و ارائه مدارک لازم برای ارتقای رتبه، باید مورد بررسی قرار گیرند.
نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای معلمانی که در گذشته نیز رتبهبندی شدهاند، باید اقدامات لازم انجام شود تا رتبه بالاتری دریافت کنند؛ این اقدام نه تنها باعث افزایش کیفیت بخشی معلمان میشود، بلکه زمینه ادامه کار بهتر در عدالت آموزشی و تحقق رسالت تعلیم و تربیت را فراهم میکند تا فرهنگیان بتوانند نقش خود را در آینده کشور بهخوبی ایفا کنند.
نظارت مجلس بر اجرای آییننامه رتبهبندی
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به وعده نهایی شدن آییننامه رتبه بندی در هیات دولت تا مهر ۱۴۰۴، ادامه داد: کمیسیون آموزش برنامه دقیقی برای رصد اجرای آییننامه جدید دارد تا از تاخیر یا کاهش کیفیت مفاد جلوگیری شود و ارتقای رتبه معلمان مطابق زمانبندی مقرر انجام پذیرد، اعضای کمیسیون تلاش میکنند با بررسی تمام مراحل، اجرای آییننامه همزمان با عدالت آموزشی و شفافیت کامل پیش رود.
آیین نامه جدید رتبه بندی معلمان باید مطابق با قانون مصوب مجلس باشد
وی با اشاره به اینکه آیین نامه رتبه بندی قطعا باید مطابق با قانون مصوب مجلس باشد، تصریح کرد: نسخه جدید آییننامه با قانون مصوب همخوانی دارد، اما احتمالاً برخی بندها نیاز به اصلاح قانونی داشته باشد که کمیسیون آموزش آنها را پیگیری خواهد کرد؛ هدف ما تضمین قانونی بودن و اجرایی شدن صحیح این آییننامه است.
رحیمیدشتلویی با تاکید بر اجرای منابع مالی علمیاتی شدن آییننامه جدید، یادآور شد: مجلس بر پیشبینی و تخصیص بهموقع بودجه نظارت خواهد کرد تا اجرای رتبهبندی بدون مشکل مالی انجام پذیرد و تعهدات دولت در حوزههای دیگر خدشهدار نشود؛ اگر دولت آییننامه را در موعد مقرر اجرا نکند یا کیفیت اجرای آن با انتظار فرهنگیان فاصله داشته باشد، مجلس از ابزارهای قانونی مانند تذکر و سؤال برای پاسخگویی استفاده خواهد کرد.
عدالت آموزشی و انگیزهبخشی به معلمان در سایه ارتقای رتبه بندی
رحیمی دشتلویی با بیان اینکه عدالت آموزشی و انگیزهبخشی در آیین نامه رتبهبندی لحاظ خواهد شد، ادامه داد: کمیسیون آموزش بررسی خواهد کرد که آییننامه جدید چگونه به بهبود کیفیت آموزش در مناطق محروم و ایجاد انگیزه در معلمان این مناطق منجر شود. ما به دنبال این هستیم که رتبهبندی نه تنها یک سازوکار اداری، بلکه ابزاری واقعی برای ارتقای کیفیت آموزش و کاهش نابرابریها باشد.
بیشتر بخوانیم:
وزیر آموزشوپرورش در گفت و گو با خانه ملت؛ آییننامه ارتقاء رتبهبندی معلمان تا اول مهرماه نهایی میشود
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر مشارکت فرهنگیان در جمع بندی آیین نامه رتبهبندی، خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات تخصصی با معلمان و تشکلهای صنفی، نقطهنظرات آنان پیش از اجرای کامل آییننامه جمعآوری و به دولت منتقل خواهد شد تا تصمیمگیریها با مشارکت فرهنگیان همراه باشد، این روند باعث میشود که تصمیمات اجرایی نزدیکتر به واقعیتهای میدانی و نیازهای فرهنگیان باشد و احتمال مقاومت یا نارضایتی کاهش یابد./
پایان پیام
نظر شما