یاسر عربی در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی بهعنوان یک روش ایمن و مقرونبهصرفه برای جابجایی مسافر و بار، از اولویتهای کشور است گفت: توسعه خطوط ریلی همانند اتوبانی که پس از احداث میتوان ظرفیت تردد خودروها را افزایش داد، این امکان را فراهم می کند تا ظرفیت حمل بار و مسافر را افزایش داد.
وی با بیان اینکه هماکنون خطوط راهآهن کشور نیازمند توسعه و نوسازی ناوگان مسافری است عنوان کرد: خوشبختانه در آیین سرمایهگذاری ناوگان ریلی مسافری که روز گذشته برگزار شد، دو شرکت داخلی خصوصی برای سرمایه گذاری در ساخت و بازسازی واگنهای قدیمی و تبدیل آنها به واگنهای لوکس حضور یافتند. این اقدام گامی مثبت در جذب سرمایهگذاران خصوصی و حمایت از بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف حمل و نقل ریلی است.
عربی، با اشاره به عملکرد وزارت راه و راهآهن در ماههای اخیر، گفت: انعقاد قراردادهای متعدد با بخش خصوصی نشاندهنده برنامهریزی صحیح و تمایل به جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در این حوزه است.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس همواره از وزارت راه و شهرسازی حمایت کرده و حضور ما در مراسم انعقاد این قرارداد نیز نشاندهنده تأیید و همراهی ما با این طرحهاست.
رئیس کمیته حمل و نقل ریلی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت راهآهن در ترانزیت بار و مسافر، گفت: هرچه در این حوزه توسعه ایجاد کنیم، امنیت حمل و نقل افزایش یافته و هزینهها کاهش مییابد. در شرایطی مانند جنگ ۱۲ روزه اخیر که حمل و نقل هوایی مختل شد، اهمیت راهآهن بیش از پیش آشکار شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر ناوگان ریلی بار را توسعه دهیم، علاوه بر افزایش ایمنی، هزینههای حمل و نقل نیز کاهش مییابد. هرچند وضعیت راهآهن ایران در مقایسه با کشورهای همسایه نامناسب نیست، اما باید توسعه شبکه ریلی به تمام نقاط کشور را با جدیت بیشتری پیگیری کرده و از ظرفیتهای موجود بهطور کامل بهرهبرداری کنیم./
پایان پیام
نظر شما