سیدمحمدرضا میرتاجالدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نوبخت در این نشست اعلام کرد، دولت بودجه را آماده و به مجلس پیشنهاد کرده و این مجلس است که باید این لایحه را تصویب کند. نمایندگان و دولت هم باید با توجه به وضعیت سخت کشور و مشکلات مردم تصمیماتی را برای ایجاد گشایش و کاهش سختیها اتخاذ کنند.
وی ادامه داد: نوبخت بعد از ارائه گزارشی از عملکرد بودجه در سال ۹۸ و هشت ماهه سال ۹۹ بیان کرد،کل بودجه سال ۹۹، ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بوده است که ۳۸۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ۸ ماهه نخست و عملکرد هشت ماهه ما ۳۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است و ۵۰ هزار میلیارد تومان کمبود درآمد داشتیم. در مصارف نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفهجویی کردهایم و از سوی دیگر ۱۹ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم که از تنخواه بانکمرکزی استفاده کردیم و تنخواه مجاز در سال ۹۹، ۳۹ هزار میلیارد تومان است.
میرتاجالدینی اظهار کرد: من در این نشست خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس تاکید کردم که مجلس انتظار داشت تا دولت در سال آخر، یکی از کاملترین بودجهها را ارائه میکرد چرا که معمولاً دولتها در سال آخر بهترین بودجه خود را می آورند و مشکلاتی را که در دوره خود نتوانستهاند، حل کنند را در بودجه نهایی قرار می دهند.
نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: نوبخت از من پرسید که آیا شما در سال ۹۲ هم این کار را کردید؟ که بنده پاسخ دادم بله، من نماینده دولت دهم در کمیسیون تلفیق هنگام بررسی بودجه سال ۹۲ بودم و در آن زمان خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق مجلس گفتم اجازه دهید گام دوم هدفمندسازی را اجرا کنیم، زیرا اگر موافقت نکنید دولت بعدی هر شخصی باشد آن را اجرا نخواهد کرد و همین طور هم شد و این دولت نه تنها سال اول که در طول ۸ سال هدفمندی یارانه ها را متوقف کرد و گامهای بعدی اجرا نشد.
میرتاج الدینی تاکید کرد: با ۷ میلیارد دلاری که دولت برای یارانه نهادههای دامی قرار داده اگر با دلار ۲۵ هزار تومان که نه بلکه با دلار ۲۰ هزار تومانی محاسبه شود، دولت نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته و می تواند، مبلغ یارانه نقدی هر فرد را به ۲۰۰ هزار تومان برساند و از آن طرف فسادی که در زنجیره توزیع نهادهها که با قیمت ارز دولتی وارد میشود، از بین خواهد رفت.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: ما انتظار داشتیم، دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ برخی از مشکلات اساسی را حل میکرد؛ مثلاً درباره حاملهای انرژی هیچ اقدامی در بودجه صورت نگرفته است؛ چرا در خصوص زیانده بودن شرکتهای آب، برق و گاز اقدامی نشده و اگر هدفمندسازی یارانهها متوقف نمی شد، این شرکتها هم از زیانده بودن خارج میشدند. چرا قراردادهای تهاتر نفتی که در بودجه سال ۹۹ بود و کمک خوبی برای پروژه های عمرانی است، در بودجه ۱۴۰۰ حذف شده است.
وی تصریح کرد: آقای نوبخت به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که در بودجه سال ۹۹ انعطاف داشتیم و تهاتر نفتی را آورده بودیم و بنده نیز با آوردن مجدد تهاتر نفتی در بودجه 1400 مخالف نیستم، بنابراین شما نمایندگان می توانید در بودجه سال آینده هم تهاتر نفتی را بیاورید و این که گفته شد برای دستگاهها مشوقهایی بگذاریم تا در واگذاری داراییهای دولت خوب عمل کنند، نیز موافقم.
نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا به جای اوراق با نرخ تسعیر آزاد ارز حساب نمیکنید که نیاز به اوراق هم نباشد، پاسخ داد که ما باید برای واقعی کردن قیمت ارز قدم برداریم و البته بانک مرکزی نرخ ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را به ما پیشنهاد کرده و این ارتباط به سیاست اقتصادی دارد که ما تابع آن هستیم.
وی اظهار کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، مهمترین بخش بودجه منابع آن است و اگر درآمدهای واقعبینانه پیشنهاد و تصویب شود ما هم استقبال میکنیم، مثلاً در مورد جلوگیری از فرار مالیاتی بعضی افراد در جامعه، حاضریم با شما نمایندگان مجلس همکاری کنیم و درباره اصلاح ساختار بودجه نیز به ۱۲ شاخص و مولفه مجلس اشاره کرده که همه آنها را قبول داریم و سعی کردیم در بودجه ۱۴۰۰ عملیاتی کنیم و هر تطبیق و اقدامی در مولفه های اصلاح ساختار صورت دهید، مورد قبول ما است./
پایان پیام