پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
کد مطلب: ۲۹۹۳۰۱

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی عوامل مؤثر بر سنجش و پذیرش دانشجو در ایران پرداخت.

بررسی عوامل مؤثر بر سنجش و پذیرش دانشجو در ایران

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت،  دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر سنجش و پذیرش دانشجو در ایران» این گزارش را مروری بر تاریخچه سنجش و پذیرش در کشور ایران دانسته که اهم تغییرات سنجش و پذیرش ازجمله برگزاری اولین آزمون سراسری، نقش دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو، ورود سهمیه ها به پذیرش و ورود مجلس شورای اسلامی به سنجش و پذیرش دانشجو را مورد توجه قرار داده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ باید اذعان داشت همه مشکلات مبتلا به سنجش و پذیرش در ایران صرفاً ناشی از ابزار سنجش(کنکور) و یا نظام سنجش و پذیرش نیست، بلکه این مسئله خود معلول عوامل و متغیرهای دیگری است. در یک دسته بندی کلی عوامل تأثیرگذار بر سنجش و پذیرش در ایران به دو دسته عوامل بیرونی و درونی نظام سنجش و پذیرش تقسیم بندی شده اند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد از جمله مهم ترین عوامل بیرونی تأثیرگذار بر نظام سنجش و پذیرش شامل نظام نامتوازن پرداخت حقوق و دستمزد رسته و رشته های مختلف شغلی، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در اغلب رشته ها (حدود 50 درصد از دانش آموختگان رشته های فنی و مهندسی، هنر، کشاورزی و دامپزشکی، علوم پایه و علوم انسانی بیکار هستند.) و فشار خانواده ها بر جوانان در توجه به رشته های خاص، مدرک گرایی مبتنی بر مدارک دانشگاهی به دلیل نظام استخدام بر محوریت مدرک دانشگاهی و نه مهارت محوری، نظام اشتغال و ارزشگذاری مشاغل(غالب بودن اشتغال دولتی و کارمند محوری)، فرهنگ کسب وکار در کشور و مکانیسم های بازار و اقتصاد کشور، ضعف نظام کارآفرینی و فرایندهای ناقص نظام بیمه و رفاه اجتماعی همه مشاغل و تبلیغات آموزشگاه ها، مؤسسات و انتشارات کنکوری هستند.

همچنین براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهم‌ترین عوامل درونی نظام سنجش و پذیرش می توان تنوع و چندگانگی نهادهای متولی سنجش و پذیرش، پایین بودن کیفیت ابزارهای سنجش (کنکور و سابقه تحصیلی) و وجود سهمیه های متنوع و متعدد در پذیرش دانشجو را نام برد.

متن کامل این گزارش و نتایج به دست آمده از آن را اینجا بخوانید./

پایان پیام

برچسب‌ها