به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 17 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در رابطه با روند اجرای پروژه های زیرساختی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: طرح توسعه سواحل مکران جزو مواردی است که برای اولین بار به صورت نگاه یکپارچه با پرهیز از بخشی نگری براساس مصوبه ستاد توسعه سواحل مکران در دستورکار قرار داشته و با مطالعات همه جانبه امروز سند راه توسعه سواحل که پسکرانه های آن در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، ملاک عمل است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از طرف دیگر در طرح جامع حمل و نقل، شهر چابهار به عنوان شهر لجستیکی تعریف شده از این رو جاده ها، خطوط ریلی، خطوط هوایی، خطوط کشتیرانی و بنادر آماده سازی خواهند شد.
وی افزود: قطعا اقتصاد جنوب شرق کشور باید مورد توجه قرار گیرد و در این میان ظرفیت بندر چابهار با توجه به مقتضیات مکانی، محیطی و محاسبات حداکثر 35 میلیون تن تعیین شده است که امروز در فاز یک آن ظرفیت بنادر شهید بهشتی و باهنر به حدود 11 میلیون تن می رسد.
تراز بندر چابهار در سال 97 به حدود 2 میلیون و 400 هزار تن رسیده است
اسلامی ادامه داد: عملکرد بندر چابهار در سال 96، 900 هزار تن بوده که با اصلاح سیاست ها و با هماهنگی با وزارت جهاد و جذب سرمایه و همکاری با کشورهای هند و افغانستان تراز این بندر در سال 97 به حدود 2 میلیون و 400 هزار تن رسیده است و پیش بینی می شود در سال جاری نیز همین میزان محقق شود.
وی با اشاره به اجرای پروژه خط آهن چابهار به زاهدان، گفت: در شرایط کنونی براساس آمارها این پروژه حدود 42 درصد پیشرفت داشته اما یکی از مشکلات عدم انطباق بودجه با اعتبارات مورد نیاز است از این رو در شرایط کنونی اعداد و ارقام مصوب و موردنیاز و اعداد تخصیص یافته تفاوت فاحشی دارد حال با عنایت رهبر معظم انقلاب اعتبارات قابل قبولی از صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده که با تخصیص آن سرعت اجرای خط آهن چابهار به زاهدان افزایش خواهد یافت.
احداث و توسعه راه های اصلی اولویت استان سیستان و بلوچستان
اسلامی ادامه داد: به طور حتم یکی از اولویت های استان سیستان و بلوچستان احداث و توسعه راه های اصلی است به طوری که در شرایط کنونی اجرای پروژه جاده زاهدان- خاش- نیکشهر- چابهار با اعتباری حدود 3 میلیارد و 700 میلیون تومان در دستورکار است حال با پیگیری های صورت گرفته توانستیم اعتبارات این پروژه را به 39 میلیارد تومان افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل حاشیه نشینی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: ما برای اولین بار به مسئله حاشیه نشینی به مانند معضلاتی مثل سیل و زلزله توجه کرده ایم از این رو برای ساماندهی این بخش بنیاد مسکن در این بخش مستقر شده و امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال 99 پدیده حاشیه نشینی در بند چابهار رفع شود.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر براساس آمارها حجم تردد جاده ای در محورهای مذکور به صورت روزانه حداکثر 200 کامیون است حال براساس آمارها تلفات جاده ای حدود 8 درصد افزایش یافته اما ترددها نسبت به سال 96 رشد 150 درصدی داشته است همچنین مسافرت های هوایی 14 درصد افزایش یافته که این نشان دهنده تحرک اقتصادی در بندر چابهار است و این مسئله و مسائلی همچون افزایش رفت و آمد، افزایش تخلیه و بارگیری در بندر نشان می دهد که بندر چابهار از محرومیت خارج خواهد شد.
اسلامی با بیان اینکه بهسازی و توسعه راه های استان سیستان و بلوچستان نیازمند اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان است، گفت: خوشبختانه در لایحه بودجه سال 99 پیش بینی های لازم صورت گرفته است. از طرف دیگر روند تخصیص اعتبارات برای اجرای پروژه های جاده ای نشان دهنده عزم و اعتقاد وزارت راه و شهرسازی برای توسعه جاده ای در استان است.
وی ادامه داد: در بحث توسعه جاده های استان سیستان و بلوچستان اولویت وزارت راه و شهرسازی اصلاح و توسعه جاده های پر تردد است از این رو در شرایط کنونی پروژه باند دوم جاده زاهدان به خاش در حال اجرا بوده و همچنین از 146 کیلومتر جاده خاش- ایرانشهر حدود 70 کیلومتر عملیاتی و اجرایی شده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما اطمینان داریم که منطقه چابهار قطعا به عنوان یکی از قطب های اقتصادی کشور خواهد بود و با توجه به رویکرد کشور نسبت به توسعه این منطقه از جمله انتقال گاز و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی، منطقه چابهار شاهد توسعه متوازن خواهد بود./
پایان پیام