سیدحمایت میرزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح گزارش کمیسیون آموزش در مورد رد طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به صحن علنی مجلس، گفت: این طرح از سوی کمیسیون آموزش به دلایل مختلف رد شده است؛ از جمله بار مالی سنگین پیشبینی نشده برای آموزش و پروش.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: تا کنون حدود 8 بار طرحهای مختلف اعم از الحاق یا اصلاح به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مطرح شده است؛ به عبارت دیگر در دو دوره گذشته مجلس، هر چند ماه یکبار، طرحی در این باره به کمیسیون ارائه شده است اما در پی تصویب آنها، تنها بخشی از جامعه هدف تحت پوشش قرار داده شده و باز هم اکثریت بلاتکلیف ماندهاند.
وی به دیگر دلایل رد طرح اخیر از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره کرد و افزود: در مصوبات قبلی آمار دقیق حقالتدریسها از آموزش و پرورش درخواست نشده و علیرغم مخالفت دولت باز هم الحاقیهها و اصلاحیهها به این قانون به تصویب رسیدهاند و هیچگاه به نظرات کارشناسی توجه نشده است.
باید تا زمان تعیین تکلیف نیروهای سرگردان مانع از استخدامهای جدید شد
وی با بیان اینکه هیچگاه آمار دقیق معلمان حقالتدریسی به ویژه نهضتیها به تفکیک شهر، جنس، رشته تحصیل، مدرک و... در دست نبوده است، ادامه داد: چرا باید قانونی برای جامعه هدفی که از تعداد آن بیخبر هستیم وضع شود؛ و مسئله دیگر این است چرا با وجود نیروهای بلاتکلیف، آموزش و پرورش استخدامهای جدیدی را انجام میدهد به همین دلیل باید تا زمان تعیین تکلیف این نیروهای بلاتکلیف مانع از استخدامهای جدید شد.
تصویب این طرح در مجلس تنها مشکل 10 درصد حقالتدریسیها حل خواهد کرد
میرزاده با اعتقاد به اینکه بهتر است به جای طرحهای پی در پی نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش خود لایحه جامع بیاورد چراکه به یقین اشراف کاملتری به وضعیت آموزش و پرورش دارند، بیان کرد: تصویب این طرح در مجلس تنها مشکل 10 درصد حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را حل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش همیشه به نیروهای حقالتدریس نیاز خواهد داشت، اما به این به معنای استخدام تمام وقت نیروهای نیمه وقت نیست، اضافه کرد: معلمان دوره ابتدایی اکثر نیروهای مازاد آموزش و پرورش در کشور را به دلیل عدم توزیع متوازن تشکیل میدهند، این موارد سبب شد که استخدام جدید در آموزش و پرورش در مجلس رای نیاورد و لذا باید ابتدا در ردیفهای استخدامی تکلیف نیروهای مازاد مشخص شود و سپس در قالب لایحه علاوه بر تعیین و تکلیف معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، آمایش سرزمینی، توسعه متوازن، نیاز آموزش پرورش در رشتههای مختلف و... نیز لحاظ شود.
این نماینده ادامه داد: کمیسیون به دنبال این است که رای موافق مجلس را در مورد رد طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی دریافت کند، افزود: پس از موافقت مجلس با درخواست کمیسیون از دولت خواسته میشود که لایحه بیاورد.
کمیسیون از مجلس استمزاج نکرده است
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کمیسیون از مجلس استمزاج نکرده و نظر مجلس برای کمیسیون محترم است، اضافه کرد: اگر مسائل حاشیهای وارد این نوع تصمیمگیریها نشود به یقین رای کارشناسانهای از صحن علنی مجلس اخذ خواهد شد./
پایان پیام