به گزارش خبرنگار خانه ملت، محمدرضا باهنر که بعد از ظهر امروز برای اهدای خون در واحد سازمان انتقال خون مستقر در مجلس حاضر شده بود، در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق بنزین آزاد هستید؟ تصریح کرد: خیر. من هنوز ضرورتی برای فروش بنزین آزاد احساس نمیکنم.
وی در ارتباط با مشکلات سهمیه بندی بنزین گفت: اشکالی وجود دارد و علت آن این است که پروژه بسیار عظیم و سنگین است. چند میلیون کارت وجود دارد و بیش از دو هزار دستگاه که باید این کارتها را بخوانند و به هر حال بعضی گلهها وجود دارد که باید آنها را در اجرا بسرعت برطرف کنند.
باهنر خاطرنشان کرد: اگر مردم خوب و بزرگ ایران به همین عدد بالای ده میلیون دلار صرفه جویی در روز دقت کنند مشخص میشود که کار، کار بسیار عظیمی در جهت حفظ منافع ملی است و البته ما اشکالاتی که وجود دارد را رد نمیکنیم. بعضی از ذائقهها باید عوض شود و بعضی از مشکلات هم واقعی است و باید به سرعت برطرف شود.
وی متذکر شد: مجلس شورای اسلامی همانطور که در جریان تصویب پروژه و جلو بردن آن با دولت همکاری کرد اخیرا نیز یک هیات هفت نفره از کمیسیونهای مختلف تعیین نمود و آنها را مامور کرد که با ستاد مرکزی کنترل مصرف انرژی همکاری دائم داشته باشند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شاید بینظیرترین نهادی باشد که روزانه با سراسر کشور ارتباط دارد و نمایندگان میتوانند مشکلات ناشی از اجرای این پروژه را خوب بفهمند و زود منتقل کنند.
باهنر گفت: به همین دلیل ما یک گروه هفت نفره را تعیین کردیم که در تماس دائم با ستاد مرکزی اجرای این کار باشند و امیدواریم همانطور که به تدریج جلو میرویم اشکالات کمتر شود.
وی در خصوص عرضه سوخت آزاد اظهار داشت: با توجه به اینکه خود مصرف کننده میتواند مصرف 6 ماه بنزین را مدیریت و کنترل کند، خیلی زود است که برای عرضه بنزین آزاد تصمیم گرفته شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما یک گردنه دیگری را پیش رو داریم و آن اول مهر و آغاز سال تحصیلی است که میلیونها دانش آموز باید در کشور جابجا شوند و تعداد زیادی سرویسهای شخصی وجود دارد. اینها از مواردی است که دولت باید از الان به فکر باشد تا اول مهر با مشکل خاصی روبرو نشویم.
وی افزود: ما همینطور جلو میرویم و اگر احساس نیاز شد که البته خیلی برای این احساس زود است، آنوقت یک فکری میکنیم.
باهنر در پاسخ به این سوال که براساس قانون بودجه دولت مکلف به عرضه بنزین آزاد است، حال چرا دولت به این کار اقدام نمیکند؟ گفت: برداشت ما این نیست. برداشت شخص بنده این است که ما که قانون را تصویب کردیم در قانون و تبصره 13 دولت مکلف به ارائه بنزین آزاد نیست ولی مجاز است. دولت مکلف به عرضه بنزین آزاد برای دستگاههای دولتی است که اینکار را هم انجام میدهد اما برای مردم مکلف نیست بلکه مجاز است.
وی افزود: بعضیها مدعی هستند که دولت مکلف است و بعضی دیگر معتقدند که عرضه بنزین آزاد ممنوع است اما ما هیچ کدام از دو نظر را قبول نداریم.
نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که نظر کل مجلس در این خصوص چیست؟ گفت: نظر مجلس را باید از کل مجلس پرسید. طرحی ارائه شده است که تفسیری است و مجلس هر نظری را که اعلام کند همان درست است.
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر آثار تورمی عرضه بنزین آزاد، تصریح کرد: ما هم نگران هستیم چون مضار عرضه بنزین آزاد حتما بیش از منافع آن است و یکی از این ضررها همان مساله تورم است و نکته دیگر هم این است که ما خوف آن داریم که قضیه خلط شود. یعنی یک سری از دستگاههای ناوگان عمومی که بنزین سهمیه بندی را دارند به محض اینکه بنزین آزاد مطرح شود میتوانند مدعی باشند که ما مسافر را با بنزین آزاد جابجا میکنیم. آن موقع دیگر قابل کنترل نیست. باید قطعا این مسایل کنترل شود و ما بیش از یک نوع بنزین در کشور نداشته باشیم اما اگر نهایتا یک یا دو درصد از جامعه مطالبه چیز دیگری را بکنند میشود با حساب و کتاب به آن فکر کرد و بعدا حساب شده مشکل را حل کرد.
وی گفت: قبل از اینکه سهمیه بندی اجرا شود خودروها در کشور به طور متوسط پنج و نیم لیتر در روز مصرف بنزین داشتند و این در حالی بود که تاکسیها سی لیتر مصرف روزانه داشتند ولی متوسط همه اینها پنج و نیم لیتر مصرف روزانه بوده است. مصرف بیش از 60 درصد خودروها قبل از اجرای سهمیه بندی زیر صد لیتر در ماه بوده است. البته خودروهایی هم در کشور بودهاند که در یک روز 20 لیتر مصرف داشتند اما آنها خیلی استثنا هستند و ما قوانین و مقررات را مبتنی بر استثنائات تصویب نمیکنیم.