خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/10 - 17:45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از احمد جباری

3 تدبیر در جهت مهار رخدادهای هوایی

**"احمد جباری" عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بررسی راهکارهایی که می‌توان برای مهار رخدادهای هوایی در پیش گرفت، پرداخته است.

متن یادداشت نماینده مردم بندرلنگه، پارسیان و بستک که در نشریه صبح ساحل منتشر شده، به این شرح است:

بروز سوانح مکرر هوایی در کشورمان که هر از چندگاهی موجب کشته یا زخمی شدن شماری از هموطنان می‌شود، حادثه‌ای تلخ و ناگوار است که دل هر ایرانی را به درد آورده و موجب می‌شود حساسیت‌ها در جهت به‌کارگیری سریع‌تر روش‌ها و راهکارها بر این موضوع را افزایش دهد.

در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی‌های متعدد و کارشناسی که در مواردی نیز با حضور وزیر راه‌وترابری صورت گرفت، 3 راهکار از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد که عمل توأمان به هر 3 می‌تواند زمینه جلوگیری از بروز بحران‌های هوایی را فراهم کند؛

1- تشدید نظارت بر فعالیت‌های فنی حوزه پرواز با اولویت جلوگیری از به پرواز در آمدن هواپیماهایی که عمر پروازی آنها بالا بوده و احتمال بروز سانحه در مورد آنها داده می‌شود

2- تدوین طرح یا لایحه‌ای با محوریت تخصیص اعتبار ویژه‌ای معادل یک میلیارد دلار جهت بازسازی فوری ناوگان هوایی کشور در طول 3 سال

3- جایگزینی برنامه‌‌ای وسایل سریع‌السیر زمینی جهت کاهش سفرهای هوایی

در مورد هر 3 راهکار فوق می‌توان به تفصیل به بحث و بررسی پرداخت اما راه‌حلی که می‌تواند بستر توسعه‌ای کشور را نیز تقویت کرده و در طولانی‌مدت اجرایی و عملیاتی‌ به نظر برسد 2 راه‌حل دوم و سوم است.

مجلس از طریق نمایندگان عضو در کمیسیون عمران بر این نکته تأکید دارد که ‌باید در بازه زمانی مشخصی، اعتبار معینی جهت نوسازی ناوگان صورت گیرد؛ چراکه تداوم شرایط فعلی که عمر ناوگان بار دیگر به بیش از 20 سال رسیده، ممکن است بار دیگر سوانحی نظیر ارومیه را خلق کند.

علت اساسی تأکید نمایندگان بر نوسازی ناوگان با بهره‌گیری از هواپیماهای جدید و جایگزین در قالب قراردادهای مشارکتی یا اجاره به شرط تملیک است تا هواپیماهایی در ناوگان هوایی کشورمان مورد بهره‌برداری قرار گیرند که اطمینان پروازی را افزایش داده و از بروز سوانح جلوگیری کنند. طبیعی است هواپیمایی که بیش از 35 سال از عمر موتور آن و تجهیزات ناوبری به‌کار گرفته شده در آن می‌گذرد، قادر نیست دیگر مطابق شرایط استاندارد، دستورات عملیاتی خلبان را اجرا کند پس منجر به سوانح می‌شود.

در مورد راهکار سوم نیز که البته در برنامه دولت نیز قرار دارد، ‌باید شتاب صورت گیرد. امروزه در جهان قطارهایی با سرعت 350 تا 400 کیلومتر عملیاتی شده و در حال ارائه سرویس به مردم هستند. در کشور ما نیز ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات حوزه راه‌آهن جدی به نظر می‌رسد به گونه‌ای که ‌باید لااقل سرعت متوسط حرکت قطارها را به دوبرابر سرعت فعلی افزایش داد.

در حال حاضر مسیر حدود 1350 کیلومتری بندرعباس _ تهران به طور متوسط در 18 تا 19 ساعت طی می‌شود که این میزان همواره با تأخیرهایی نیز همراه است. ارتقای سطوح استاندارد راه‌آهن کشورمان یک ضرورت انکارناپذیر است به نحوی که سرعت در جابه‌جایی کالا و مسافر ‌باید در دستور کار طرح‌های توسعه‌ای راه‌آهن قرار گیرد. حداقل انتظار از سطوح پیشرفت راه‌آهن، بهبود زیرساخت‌های حرکتی برای افزایش سرعت قطارها به میزان دوبرابر یعنی امکان سرعت‌گیری به میزان 150 تا 180 کیلومتر در ساعت و همین‌طور به‌کارگیری تجهیزات مدیریت ناوبری جهت هماهنگ‌سازی حرکت قطارها برای کاهش زمان سفر با این وسیله نقلیه است.

بدون شک اگر بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که طول زمان سفر به شهرهای جنوبی کشورمان به عنوان مثال تهران _ کرمان به 3 تا 4 ساعت و بندرعباس به 6 تا 7 ساعت برسد، آن‌گاه می‌توان به استقبال چشمگیر مردم از این خدمات امیدوار بود و براساس آن سرعت پیشرفت و توانمندسازی مراکز استان‌ها از طریق بهبود زیرساخت‌های ارتباطی را شاهد بود.

  • کد خبر : 36850
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار