خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/03/10 - 11:30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
در جلسه صبح امروز با حضور مسئولان مربوطه صورت گرفت؛

گزارش دستگاه‌ها از وضعیت مقابله با زمین‌خواری به کمیسیون اصل 90

نمایندگان قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان جنگل‌ها و مراتع ودیوان محاسبات در نشست امروز کمیسیون اصل 90 به نمایندگی از سازمان‌های مطبوع خود گزارشی از وضعیت مقابله با زمین‌خواری و حفاظت از منابع طبیعی به این کمیسیون ارائه دادند.


 به گزارش خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir)،  کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی امروز- سه شنبه 10 خردادماه-  میزبان جمعی از مسئولان قوای مجریه و قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیروی انتظامی و سازمان‌های مرتبط با حفاظت از منابع طبیعی کشور بود که برای ارائه گزارش از وضعیت مقابله با زمین‌خواری و بررسی راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی به این کمیسیون رفته بودند.



در این نشست "علی اکبر جلالی" که به نمایندگی از کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه حاضر شده بود، کمبود نیروی انسانی برای مقابله با پدیده زمین‌خواری و تهدیدکنندگان منابع طبیعی را یکی از مهمترین مشکلات مبارزه با زمین‌خواری خواند و گفت: 130 میلیون هکتار از منابع طبیعی تنها با حدود 2 هزار نفر نیرو محافظت می‌شوند که این به هیچ عنوان قابل قبول نیست.



"سلاجقه" رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز که در این جلسه حضور داشت، پس از سخنان نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه 85 درصد از کل کشور تحت نظر سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار دارد، تاکید کرد: زمان آن رسیده است که با همفکری میان قوای مختلف درباره مخاطراتی که دنیا و کشور ما را تهدید می‌کنند، چاره‌اندیشی کنیم.



وی وجود پدیده‌هایی مانند ریزگردها، سیلاب، خشکسالی و بلایای طبیعی را حاصل بی‌توجهی به محیط‌ زیست اعلام کرد و خواستار تخصیص اعتبارات کافی برای حفاظت از محیط ‌زیست کشور شد.



سلاجقه با بیان اینکه 125 میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور تا به امروز سنددار شده‌اند، از احتمال بروز برخی اشتباهات در ثبت این سندها به نام سازمان منابع طبیعی خبر داد و گفت: سازمان آماده است که اشتباهاتی را که تا امروز در تصرف زمین‌ها اتفاق افتاده اصلاح کند.



وی همچنین خواستار نهایی شدن هر چه سریع‌تر قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شد و تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع نیازمند کمک مجلس چه در بخش قانون‌گذاری و چه در بخش جذب نیروی انسانی است.



نماینده نیروی انتظامی نیز در این نشست تداوم پدیده زمین‌خواری در کشور را به دلیل برخورد نکردن با دانه‌درشت‌ها دانست و گفت: قانون و لوازم اجرایی قانون هر چه سریع‌تر باید برای مقابله با زمین‌خوارها اصلاح شود تا برخورد با پدیده زمین‌خواری قاطع و پیشگیرانه باشد.



وی با بیان اینکه در سال گذشته 100 درصد افزایش حریق در جنگل‌های کشور داشته‌ایم، تصریح کرد: تخریب در منابع طبیعی تنها به معنای زمین‌خواری نیست؛ بلکه آسیب زدن به جنگل‌ها و مراتع هم تخریب محسوب می‌شود.

  • کد خبر : 49478
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار