خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/23 - 13:51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بررسی شش ماده از لایحه پنجم در جلسه امروز کمیسیون تلفیق

کلیه اراضی کشاورزی صاحب سند می شوند

**سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا امروز متناظر با 120 ماده لایحه برنامه پنجم مورد بررسی قرار گرفته است، از فرصت دو هفته ای این کمیسیون برای بررسی 80 ماده باقیمانده خبر داد و گفت: جلسات کمیسیون از فردا از ساعت 6 صبح آغاز خواهد شد.

"محمدمهدی مفتح" در نشست خبری روز شنبه 23 مرداد ماه از بررسی مواد 130 تا 136 لایحه برنامه پنجم توسعه در جلسه امروز کمیسیون خبر داد و گفت: چون فرصت باقی مانده برای بررسی مواد دیگر لایحه کم است در زمان برگزاری جلسات علنی نیز سعی خواهیم کرد در صورت از حدنصاب نیفتادن تعداد نمایندگان جلسات کمیسیون تلفیق را تشکیل دهیم.

وی در مورد جلسه امروز این کمیسیون گفت: در جلسه امروز ادامه مواد لایحه برنامه پنجم توسعه که مربوط به حوزه کشاورزی، هستند مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، فعالیت‌های تصدی‌گری بخش کشاورزی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود و در این زمینه بر بکارگیری افراد تایید صلاحیت شده برای مشاوره مزارع تاکید شد، در مصوبه ای دیگر  مقرر شد راندمان آبیاری مزارع کشاورزی افزایش یابد و از 9/0 کیلوگرم ماده خشک حجم آب در حالت فعلی به 3/1 در پایان برنامه پنجم برسد.

مفتح افزود: در جلسه امروز همچنین مقرر شد، ماشین آلات کشاورزی با کمک دولت مکانیزه شود به گونه ای که در پایان برنامه پنجم 200 هزار دستگاه از ماشین آلات فرسوده از رده خارج شود و مکانیزاسیون کشاورزی به نحوی باشد که ضریب نفوذ مکانیزاسیون از 1 اسب بخار در هکتار به 5/1 اسب بخار در پایان برنامه پنجم برسد.

کلیه اراضی کشاورزی صاحب سند می شوند

وی همچنین اعطای سند مالکیت به کلیه اراضی کشاورزی تا پایان برنامه پنجم را یکی دیگر از مصوبات امروز کمیسیون تلفیق عنوان کرد.

مفتح از حذف ماده 131 لایحه برنامه پنجم در جلسه امروز کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: دلیل حذف این ماده تاکید و تکرار مواد قبلی بود.

وی در مورد ماده 132 برنامه لایحه پنجم گفت: یک جزء این ماده در رابطه با اقتصادی و رقابتی نمودن و افزایش تولید و صادرات کشاورزی با ارائه کمک های مالی توسط وزارت جهاد کشاورزی بود که به تصویب رسید و در جزء دیگر ماده 132 نیز مقرر شد تا حمایت دولت از عملیات توزیع و عرضه کالاهای نوپدید به نحو موثرتری صورت گیرد و افزایش یابد.

وی در مورد ماده 133 نیز گفت: در این ماده عین آنچه که دولت پیشنهاد داده بود در کمیسیون تصویب شد، موضوعات این ماده نیز در مورد سیاست‌های یکپارچه سازی و بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی است.

حذف ماده 134

مفتح همچنین از حذف کامل ماده 134 لایحه برنامه پنجم توسعه در جلسه امروز کمیسیون خبر داد و گفت: این ماده دو جزء داشت که هر دو جزء آن طبق بررسی های اعضای کمیسیون مورد تصویب قرار نگرفت و بدین ترتیب از برنامه توسعه پنجم حذف شد.

وی دلیل حذف این دو جزء را در مورد جزء اول، محروم کردن دولت از کمک به توسعه مناطق محروم به واسطه منع واگذاری منابع طبیعی و در مورد جزء دوم، معاف کردن سازمان جنگل ها و مراتع از هزینه دادرسی، عنوان کرد.

یکی دیگر از مواد تصویب شده در جلسه امروز کمیسیون تلفیق، ماده 135 لایحه برنامه پنجم است که مفتح در مورد آن گفت: این ماده در رابطه با اصلاح الگوی بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها است که عمدتاً به تصویب رسید و طبق آن دولت مکلف شد برای اصلاح الگوی بهره برداری از جنگل‌ها اقدام کند و برای این کار به سازماندهی ساخت و ساز در جنگل، مبارزه با قاچاق چوب، صفر کردن تعرفه واردات چوب و کمک به کاشت درختان و فراهم آوری چوب اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق از ناتمام ماندن ماده 136 لایحه برنامه پنجم در جلسه امروز خبر داد و گفت: بررسی چند جزء از این ماده به جلسه بعدازظهر کمیسیون تلفیق موکول شد و بخشهایی از این ماده که صبح به تصویب رسیده نیز در رابطه با تامین امنیت غذایی مردم بوده است که در این مواد به دولت اجازه داده شده از کشتارگاه های صنعتی حمایت بیشتری بکند و همچنین سطح حمایت از تولیدات اقلام دامی و کشاورزی را افزایش دهد.

  • کد خبر : 24874
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار