خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/08/12 - 11:14
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
پیشنهاد کواکبیان برای نجات دانشگاه‌های غیرانتفاعی از خطر ورشکستگی

کارگروه تعیین شهریه تشکیل شود

**رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد پایین بودن میزان شهریه در دانشگاه های غیر انتفاعی را دلیل اصلی ورشکستگی دانشگاه های غیر انتفاعی دانست و پیشنهاد داد برای نجات این دانشگاهها کارگروه تعیین شهریه تشکیل شود.

 "مصطفی کواکبیان"، نماینده مردم سمنان در گفت وگو با هفته نامه کویر به تشریح طرحی یک فوریتی پرداخت که چندی پیش با عنوان حمایت از دانشگاههای غیرانتفاعی در صحن مطرح کرد

چندی پیش طرحی یک فوریتی را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی مطرح کردید. آیا طرح این موضوع از سوی شما به عنوان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی را می‌توان پاسخ مجلس به نامه‌ای تلقی کرد که چندی پیش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور به لاریجانی نوشته بود؟

تا حدودی. آنها دغدغه جدی درباره ورشکستگی دانشگاه‌ها دارند که ما به عنوان فراکسیون دانشگاهیان مجلس سعی کردیم به این دغدغه جواب بدهیم. من لازم می‌دانم چند نکته را در این‌باره عرض کنم. یکی اینکه حدوداً 4،3 سال است که دولت بخشنامه می‌کند که مراکز دانشگاهی غیردولتی حق ندارند شهریه را بالا ببرند و همان شهریه قبلی باید از دانشجویان گرفته شود. اجازه دهید با یک مثال موضوع را روشن‌تر کنیم. هر بچه‌ای را الان برای ثبت نام در دبیرستان‌های غیرانتفاعی ببرید نزدیک به 4میلیون تومان شهریه از شما خواهند گرفت، ولی برای یک دانشگاه غیردولتی و از یک دانشجوی دانشگاه غیردولتی شهریه‌ای معادل 300 تا 350 هزار تومان شهریه می‌خواهند و این در حالی است که یک دانشجو در دانشگاه دولتی 4 برابر این شهریه هزینه دارد که دولت متقبل می‌شود. ما تمام بحثمان در آن طرح این است که این 220 مؤسسه که در کشور است و حدود 250 هزار دانشجو را در دانشگاه پرورش می‌دهند و 8 درصد مجموعه آموزش عالی را شکل می‌دهد در حال ورشکستگی است و باید نجاتشان داد.

برای کمک به این دانشگاهها چه پیشنهادی دارید؟

ما می‌گوییم که کارگروهی برای تعیین شهریه تشکیل شود و در آن کارگروه نمایندگانی از این دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و میزان متعارف شهریه‌ها تعیین شود.

 در نامهای که رئیس اتحادیه دانشگاههای غیرانتفاعی کشور به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته بود 2 راهکار اساسی به عنوان راهکار نجات این دانشگاهها آمده بود. اول اینکه شهریهها بالا برود و دیگر اینکه تکمیل ظرفیت برای این دانشگاهها اعلام شود. این 2 راهکار را برای نجات این دانشگاهها عملی میدانید؟

بحث شهریه را که اشاره کردیم؛ ما هم بر افزایش شهریه‌های این دانشگاه‌ها تأکید داریم اما با تکمیل ظرفیت‌ها در شرایط فعلی زیاد موافق نیستیم. طبیعی است که دانشجوی بیشتر هزینه بیشتری برای دانشگاه دارد. ما معتقدیم همان بحث کارگروه تعیین شهریه را شکل بدهیم که مشکلات به صورت کلی حل شود.

 طرحی که شما مطرح کردید با طرحی که پیش از این در صحن علنی با عنوان حمایت از مؤسسات غیردولتی مطرح شده بود و در میان افکار عمومی به طرح وقف اموال دانشگاه آزاد مشهور شد چه فرقی دارد؟

تا حدودی فرق دارد. نظر هیأت رئیسه هم بر این بود که بخش‌هایی از آن طرحی که قبلاً در مجلس مطرح شده و شورای نگهبان برگردانده است حذف شود- بخش‌هایی که مربوط به دانشگاه آزاد است- این طرح ما هم در دل آن طرح قبلی در صحن مطرح شود. چون ملتفت هستید آن طرح قبلی هم بیشتر مربوط به مؤسسات غیردولتی بود که منحرف شد.

 چهارشنبه گذشته فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی دیداری با رئیس قوه قضاییه داشت که ظاهراً در این دیدار علاوه بر مسائل دانشگاهی بر مسائلی از قبیل تعریف جرم سیاسی و یا پیگیری قضایی پرونده استاد فیزیک دانشگاه تهران، شهید علی محمدی تأکید شده بود. به طور کلی در این جلسه درباره چه موضوعات دیگری بحث شد؟

کلاً مجلس و قوه قضاییه به خصوص در ابعاد علمی و دانشگاهی ارتباطات زیادی دارند. مباحث مهمی که درباره طرح‌های علمی باید به قانون تبدیل شود؛ مسئله تعریف جرم سیاسی، حفظ حرمت اساتید حقوق و استفاده از تجربه آنها در امور قضایی کشور از مهمترین مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد. جلسه بسیار مفید و مطلوبی بود که در پایان جلسه هم رئیس قوه قضاییه به بخشی از سؤالات اعضای فراکسیون پاسخ داد و قرار شد دستگاه قضایی هر چه زودترلایحه تعریف جرم سیاسی را برای تصویب در اختیار دستگاه قانونگذاری کشور قرار دهد. همچنین موضوع بازنشسته کردن اساتید دانشگاه‌های کشور هم در این جلسه به عنوان یکی از دغدغه‌های اعضای فراکسیون مطرح شد.

 به بحث بازنشسته کردن اساتید اشاره کردید. در ابتدای سال تحصیلی جدید و کمی قبلتر از آن موضوعاتی از قبیل اسلامی کردن دانشگاهها و یا بازنشسته کردن اساتید باعث شده است فضای دانشگاهی کشور با حاشیههایی همراه شود. درباره این 2 موضوع نظرتان چیست؟

بالاخره ما باید طرح عفاف و حجاب را هم در سطح کشور و هم در سطح دانشگاه‌ها جدی بگیریم اما ما با بحث تحمیل این موضوع مخالفیم چون ممکن است نتیجه عکس بدهد. درباره اخراج یا همان بازنشسته کردن اساتید هم نمی‌توان کلی نظر داد. باید در این زمینه موردی بحث شود. نمی شودکلی گفت اساتید حذف شده‌اند و کار درستی صورت نگرفته است و مواردی بوده است که ما گلایه داشتیم و این موارد را در فراکسیون دانشگاهیان بحث می‌کنیم.

  • کد خبر : 30670
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار