خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/05/04 - 18:49
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
انتظار برای ساماندهی امور رسانه‌ها هفته آینده به پایان می‌رسد

پیش‌نویس طرح جامع رسانه‌ها در آستانه صحن علنی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی از اتمام تدوین پیش‌نویس طرح جامع رسانه‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد و گفت: در صورت ارائه نشدن لایحه دولت در این زمینه تا هفته آینده، این طرح برای قرائت در صحن علنی به هیئت رییسه ارائه می‌شود.


"ستار هدایت خواه" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir)، در خصوص جلسه امروز- سه‌شنبه ۴ مرداد ماه - کمیسیون فرهنگی گفت: بیشتر زمان جلسه امروز به بحث پیرامون طرح جامع رسانه‌ها اختصاص یافت.



وی توضیح داد: در ابتدا گزارش فیاضی مشاور کمیسیون در خصوص روند تدوین پیش‌نویس طرح جامع رسانه‌ها قرائت و مهم‌ترین ویژگی‌های محورهای مختلف این طرح از سوی وی تشریح شد.



هدایت خواه نخستین محور طرح را رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای روزنامه نگاری و رسانه‌ای عنوان و تاکید کرد: رعایت این اصول زمینه تهیه منشور اخلاقی حرفه‌ای را نیز فراهم می‌نماید.



سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس محور دوم طرح جامع رسانه‌ها را پیش‌تشکیل نظام رسانه‌ای کشور، متشکل از نمایندگان حاکمیت و روزنامه‌نگاران ذکر کرد و و یادآور شد: این نظا م مشابه نظام پزشکی و نظام مهندسی تدوین شده است با این تفاوت که نظام پزشکی و نظام مهندسی یک نظام صنفی است ولی این نظام یک نظام صنفی – حاکمیتی است.



وی با بیان اینکه محور سوم اطرح ساماندهی ورود به عرصه رسانه‌نگاری است، اظهار کرد: در این محور بحث ضابطه‌مند نمودن ورود به عرصه رسانه‌نگاری و پیش‌بینی هیئت‌هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است.



هدایت خواه موضوع محور چهارم را تفکیک جرم مطبوعاتی از جرائم غیر مطبوعاتی عنوان و تاکید کرد: در این محور تخلفات صنفی دیده شده است و جرم با نگاه به مفهوم آن در دستورات اسلامی و سایر قوانین، تعریف و لحاظ شده است.



وی ادامه داد: در این راستا هیئتی برای رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی نیز در نظر گرفته شده است و جرم مطبوعاتی در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و با تفکیک این دو از هم از طولانی شدن روند رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی جلوگیری می‌شود چرا که در صورت رسیدگی دادگاه به تمامی تخلفات مطبوعاتی، زمان زیادی باید برای رسیدگی به تمامی آن‌ها صرف شود و روندی طولانی را در پی خواهد داشت.



هدایت خواه محور پنجم طرح جامع رسانه‌ها را تمرکززدایی در صدور مجوز و نظارت بر مطبوعات دانست و افزود: مطبوعات محلی در استان‌ها و فرا‌تر از محلی یعنی مطبوعات ملی در هیئت‌های نظارت مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد.



وی ماهیت محور ششم را فراگیری هیئت منصفه از اقشار مختلف و نحوه انتخاب آن‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: هیئت منصفه در دایره وسیع‌تری از بخش حاکمیت یعنی شامل اقشار مختلف جامعه در این محور در نظر گرفته شده است.



هدایت خواه تدوین حقوق و تکالیف متقابل رسانه نگاران؛ مردم و حاکمیت را محور هفتم طرح جامع رسانه‌ها معرفی کرد و ادامه داد: حمایت از رسانه‌نگاران با تشکیل صندوق حمایت از آن‌ها نیز محور هشتم این طرح را تشکیل می‌دهد.



وی خاطرنشان کرد: در این محور رسانه‌نگاران محدود به روزنامه‌نگاران و مطبوعاتی‌ها نیست بلکه تمامی فعالان فضای مجازی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد و تمام رسانه‌های جدید در فضاهای مجازی و چگونگی فعالیت و کسب مجوز آن‌ها محور هشتم این طرح است تاکید کرد: این هشت محور در طرح لحاظ شده و پیش نویس آن اماده ارائه به هیئت رییسه مجلس است.



هدایت خواه با بیان اینکه از ابتدا قرار بر این بود که برای ساماندهی‌ امور رسانه‌ها، لایحه‌ای از سوی دولت تهیه و ارائه شود که طبق آخرین گزارش‌های دریافتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت وزیران این لایحه را تهیه و به کمیسیون فرهنگی دولت ارسال کرده و در حال حاضر در دستور کار هیئت دولت است.



وی با بیان اینکه در حال حاضر این پیش‌نویس به کارگروه رسانه ارجاع شده تا بررسی‌های لازم در آنجا بر روی آن صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: ما تا هفته آینده منتظر می‌مانیم؛ اگردولت در بررسی این لایحه تسریع کرد و آن را به مجلس فرستاد، مبنی قرار می‌گیرد، در غیر این صورت همین پیش‌نویس طرح نمایندگان، به صحن علنی تقدیم خواهد شد.



سخنگوی کمیسیون فرهنگی درباره دیگر دستور کارهای امروز این کمیسیون گفت: در ابتدای جلسه پس از بررسی اخبار روز فرهنگی کشور، گزارش آقای "غلامعلی حداد عادل" از سفر به الجزیره و آقای "سیداحمدرضا دستغیب" (نام پدر علی‌اصغر) از سفر به آفریقای جنوبی قرائت شد.



وی افزود: طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی نیز در جلسه امروز کمیسیون مطرح و به تصویب اعضا رسید.

  • کد خبر : 54994
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار