خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/24 - 19:25
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده مردم بجنورد تاکید کرد:

وزارت ‌آموزش و پرورش زیر ذره‌بین مجلس

**جمعیت زیاد دانش‌آموزان ایران سبب شده تا وزارت آموزش و پرورش کشور یکی از پرمخاطب‌ترین وزارتخانه‌ها باشد. از سوی دیگر نقش مهمی که این وزارتخانه در رشد و ارتقای سطح دانش و فرهنگ در کشور دارد کارکرد آن را به شدت زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. در حالی‌که گفته می‌شود لقب‌ حجیم‌ترین وزارتخانه را یدک می‌کشد امسال بار دیگر با بحث استخدام 40 هزار نیرو موضوع بحث و گفت‌وگوی داغ مردم و مسئولین بود.

 آنچه موضوع را داغ‌تر کرد، طرح استیضاح نمایندگان از این وزارتخانه بود؛ استیضاحی که از وقتی زمزمه‌اش به گوش می‌رسیدگروهی حدس می‌زدند که پس گرفته می‌شود و این پیش‌بینی وقتی درست از آب درآمد که وزیر تلاش کرد نظر نمایندگان را نسبت به استیضاح تغییر دهد و البته در این کار موفق هم بود.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد در مجلس یکی از فعالان طرح سؤال و استیضاح وزیر بود که تمامی مراحل استخدام نیرو در آموزش و پرورش را با دقت زیر نظر داشت. او معتقد است که حاجی‌بابایی در مقام وزیر آموزش و پرورش عملکرد خوب و قابل قبولی داشته اما در بحث استخدام نیرو در این وزارتخانه مشکلاتی به وجود آمده که بهتر است هرچه سریع‌تر حل شود. با این نماینده مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم:

چه شد که کار به استیضاح وزیر آموزش و پرورش کشید؟

در مورد وزارت آموزش و پرورش می‌شود گفت که چون به نوعی تمام خانواده‌ها و در واقع تمام مردم با این وزارتخانه در ارتباط هستند موقعیت و جایگاهش بیش از دیگر موقعیت‌ها مهم و تأثیر‌گذار و از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. آقای حاجی بابایی، ‌وزیر آموزش و پرورش به دلیل این‌که سه دوره سابقه حضور در مجلس را داشته‌اند و از طرفی از خانواده‌ آموزش و پرورش هم هستند فرد بسیار شایسته و مناسبی برای تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس هم در زمان رأی اعتماد از ایشان به خوبی استقبال کردند و رأی خوبی هم به ایشان دادند.

آقای حاجی بابایی هم بعد از رأی اعتماد مجلس در جهت رشد و توسعه آموزش و پرورش و ارتقای سطح آموزش و پرورش در کشور حرکت‌های خوبی را انجام دادند. درارتباط با خدمات‌رسانی به فرهنگیان و طرح‌های بنیادی برای تحول در آموزش و پرورش و همچنین بهبود وضعیت مدارس و به‌کار‌گیری نیروهای متخصص اقدامات خوبی را انجام دادند اما یک اقدامات دیگری هم ایشان انجام دادندکه از سوی برخی خانواده‌‌ها به ویژه نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای خرید خدمت و نیروهای شرکتی مورد اعتراض قرار گرفت.

معضل هم از اینجا آغاز شد که وقتی مجلس استخدام 60 هزار نیرو را تصویب کرده بود، در زمانی بود که آقای حاجی‌بابایی هم در مجلس بودند و به عنوان یکی از دنبال‌کنندگان این طرح بودند، اما زمانی که به عنوان وزیر فعالیت داشتند یعنی در سال 1388 قانون استخدام 60 هزار نفر تصویب شد می‌بایستی این استخدام‌ها در همان سال انجام می‌شد و یک گروه از حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران نهضت استخدام می‌شدند ولی این کار انجام نشد و در سال 1389 وزارت آموزش و پرورش 26 هزار نفر از حق‌التدریس‌ها و 3هزار نفر از آموزشیاران نهضت را استخدام کرد و پیش از این موضوع استخدام 40 هزار نفر هم از سوی دولت مجوز گرفته‌بود که این 40 هزار نفر از طریق امتحان قرار بود جذب شوند. این آزمون مورد اعتراض شرکت‌ کنندگان قرار گرفت مخصوصا وقتی که نتایج انتخابات در چند استان اشتباه اعلام شده بود.

 یعنی اعتراض‌ها از برگزاری همین آزمون 40 هزار نفری شروع شد؟

بله اعتراض از همان زمان آغاز شد که برخی شکایت‌ها مربوط به نوع آزمون انجام شده‌بود و برخی دیگر از افرادی که انتخاب شده‌بودند شکایت‌های زیادی به نمایندگان و کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات رسید که هنوز هم این روند ادامه دارد. تعداد زیادی در این امتحان شرکت کرده بودند و آموزش و پرورش سه برابر قبولی اعلام کرده بود یعنی120 هزار نفر قبولی اعلام کرده بود که قرار بود تنها40هزار نفر استخدام شوند. خب طبیعی است که 80هزار نفری که قرار نبود جزو استخدامی‌ها باشند معترض شوند ولی دلایلی می‌آورند مبنی بر این که هم در امتحان یک سری مشکلاتی بوده و هم افرادی که در مصاحبه و آزمون پذیرفته شدند نامشان در لیست قبولی‌ها نبوده به همین منظور کمیته‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات تشکیل شد که به این شکایات و اعتراضات رسیدگی کند.

 اما به نظر می‌رسد اعتراض‌ها دلایل دیگری هم داشتند؟

چند مشکل دیگر هم وجود داشت که موجب ایجاد سؤال از آقای حاجی‌بابایی شد از جمله این که لیسانس‌ها چهار سال و فوق دیپلم‌ها پنج سال مستمر می‌بایست سابقه تدریس داشته باشند تا بتوانند استخدام شوند ولی تعدادی از این حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران به طور طبیعی در ابتدای هر سال تحصیلی تا پایان زمان نقل و انتقال فرهنگیان بیکار بودند و بعضی‌ها هم برای مرخصی زایمان غیبت داشتند و بعضی‌ها به دلیل این که در آن شهرستان کار نبود و کلاس خالی وجود نداشت یک سال بیکار مانده بودند. وزارتخانه ابتدا کسانی را که کسر خدمتی در حد دو تا سه ماه هم داشتند نمی‌پذیرفت و همین موضوع سبب بروز اعتراضات زیادی شد و مکاتبات و تماس‌های تلفنی فراوانی با نمایندگان گرفته شد که نمایندگان سؤال از وزیر را مطرح کردند که در نهایت وزارتخانه غیبت‌ها را تا سه ماه پذیرفت اما طی کردن این مسیر حدود سه ماه وقت برد و همین باعث شدت‌یافتن اعتراضات حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران را فراهم کرد ضمن این‌که هنوز هم بخشی از مشکل باقی است و افرادی هستند که هفت یا هشت سال سابقه دارند اما این وسط یک سال غیبت دارند.

نکته دیگر این که بعضی از این متقاضیان مدارک تحصیلی‌شان را در سال 89 دریافت کرده بودند که وزارتخانه به دلیل این که قانون در سال 88 تصویب شده و اینها می‌بایست تا سال 88 فارغ‌التحصیل می‌شدند از دریافت تقاضای این گروه امتناع می‌کرد و همین باعث اعتراض گروه دیگری شد. یک موضوع دیگر هم این که ما در ماده 14 قانون تصویب کرده بودیم که اولویت استخدام در رشته‌های مورد نیاز و محل‌های مورد نیاز با آموزشیاران و حق‌التدریس‌ها باشد که این موضوع را هنوز هم وزارتخانه انجام نداده. نکته دیگر این که وزارت آموزش و پرورش برای رفع کمبود نیروی آموزشی خودش از بازنشستگان و شیفت دوم استفاده کرده و چون به‌کار‌گیری بازنشسته یا دوشغله بودن ممنوع است این موضوع شدیدا مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت.

 ما افرادی را داشتیم در بین آموزشیاران و حق‌التدریس‌ها در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش که از محل استخدام 40هزار نفر و بدون آزمون باید پذیرفته می‌شدند که این موضوع را هنوز هم آموزش و پروش نپذیرفته است. نکته آخر این که آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در بهمن سال 88 حاضر به ثبت‌نام اینها نبود که با اعتصاب‌های دانشجویان روبه‌رو شدند و بهمن‌ماه شروع ثبت نام کردند اما برای امسال علیرغم این که مجلس قانون تصویب کرده که آموزشکده‌ها و دانشگاه جامع علمی کاربردی باید کماکان به فعالیت خودشان ادامه بدهند ولی دولت آمد سازمان ملی مهارت را تصویب کرد و آموزشکده‌ها را از وزارت آموزش و پرورش گرفت و به وزارت کار داد که این موضوع هم شدیدا مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت تا جایی که گزارش کمیسیون آموزش تحقیقات طبق ماده 233 آیین‌نامه داخلی مجلس به عنوان تخلف وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم به قوه قضائیه داده شد و اینها باید رسیدگی شود و مجلس رأی داد که دو وزیر تخلف کرده‌اند.

یک گروه هم نیروهای شرکتی بودند که توسط وزیر سابقه به کار گرفته شده‌بودند اما در سال جدید آقای حاجی بابایی همه این‌ها را از کار بیکار کرد، این چند موضوع سبب طرح اسیتضاح شد.

 اما این استیضاح پس گرفته شد؟

در واقع نمایندگان استیضاح‌کننده 2 ماه مهلت دادند که آموزش پرورش نسبت به اصلاح رفتارهای خودش و اجرای قانون اقدام کند.

 در مدتی که از این مهلت گذشته‌ وزات آموزش و پرورش اقدامی انجام داده؟

نه هنوز گزارشی داده نشده البته از لحاظ آیین‌نامه داخلی مجلس مهلتی در کار نیست و انصراف از استیضاح اعلام شده‌است به این معنی که مطرح‌کنندگان استیضاح درخواستشان را پس گرفته‌اند و هر زمانی که نمایندگان بخواهند موضوع را دنبال کنند که باید برگه استیضاح را مجددا پر کنند.

 با وجود این‌همه دلیلی که برای استیضاح وجود داشت چرا نمایندگان استیضاح را پس گرفتند؟

بنا به فشارهایی که هیأت رئیسه وارد کردند و با توجه به اقدامات خوبی که آقای حاجی بابای در وزارت‌خانه انجام داده بود از جمله کارت طلایی فرهنگیان، توجه به افزایش حقوق، ‌تبدیل دفترداران به معاون آموزشی و پرداخت معوقات و با مذاکرات و صحبت‌ةایی که انجام شد تعدادی از افراد امضای خودشان را پس گرفتند که تعداد امضاءها به زیر 10 نفر رسید، ضمن این که وزیر قول داده که بسیاری از نقائص را جبران کند.

 ولی هنگامی که خبر‌های استیضاح در جریان بود به نظر می‌رسید آقای حاجی‌بابایی کاملاً به این استیضاح بی‌اعتناست تا جایی که حرف‌های ایشان شبیه شاخ و شانه کشیدن بود؟

 نه اصلاً این طور نبود و اصلاً این استنباط در مجلس وجود نداشت. ایشان اعلام کرده بودند که کسانی که استیضاح را امضا کردند از دوستان من هستند و ما مذاکره می‌کنیم و در هیأت‌رئیسه جلسه‌ای تشکیل شد و اینها حضور پیدا کردند و قول‌هایی که آقای حاجی‌بابایی داد قانع شدند که مدتی مسکوت بگذارند و آقای حاجی‌بابایی هم اقداماتشان را انجام بدهند.

 فکر می‌کنید اگر وزیر آموزش و پرورش اقدامات گفته شده را انجام ندهد نمایندگان بار دیگر در پی استیضاح خواهند بود؟

بستگی به نمایندگان دارد؛ بسته به این که آیا دوباره این موارد را پیگیری بکنند یا نه.

 وضعیت مجلس هنگام پیگیری استیضاح چگونه بود؟

در زمان استیضاح فشار فراوانی بر نمایندگان وارد شد، ‌تقاضاها، درخواست‌ها و پیگیری‌های زیادی صورت گرفت و ایشان گروه‌های فراوانی را فرستاده بود دنبال نمایندگان که امضایشان را پس بگیرند و قول‌های فراوانی هم داده‌بود.

 با توجه به این‌که آقای حاجی‌بابایی در زمان نمایندگی‌شان یکی از منتقدان جدی حوزه آموزش و پرورش بودند تا آنجا که به نظر می‌رسیدبه دلیل همین جایگاه هم به راحتی رأی اعتماد از نمایندگان مجلس گرفتند، اما بعد از این که بر صندلی وزارت نشستند به نظر می‌رسیدکه یک چرخش ناگهانی در مواضع‌شان پیش آمد. فکر می‌کنید این چرخش ناگهانی از کجا ناشی می‌شود؟

جایگاه مجلس و جایگاه دولت متفاوت است. وقتی کسی به عنوان نماینده است آزاد است ولی وقتی به عنوان وزیر رفته به دولت بایستی در چارچوب دولت کار کند و همین یک محدودیت را به وجود می‌آورد و عملاً نمی‌توانند آزادی عمل هنگام نمایندگی را داشته باشند به همین دلیل وقتی افراد به عنوان وزیر انتخاب می‌شوند باید در چارچوب روش‌ها و سیاست‌های رئیس‌جمهور کار کنند و طبیعی است که تغییر رویه می‌دهند و اگر نماینده‌ای از مجلس به عنوان وزیر به دولت برود بیشتر اهداف و برنامه‌های دولت را دنبال می‌کنند تا مجلس.

 اگر این استدلال را بپذیریم یعنی از طرفی مجلس به نماینده منتقد هنگام ورود به دولت به راحتی رأی اعتماد می‌دهد و از سوی دیگر این نماینده منتقد وقتی پا به دولت می‌گذارد رویه دیگری در پیش می‌گیرد. در این شرایط فکر می‌کنید نمایندگان منتقد گزینه‌های خوبی برای وزارت هستند و اصلا مجلس پس از این تجربه به نمایندگان منتقد به راحتی برای ورود به دولت رأی اعتماد خواهد داد؟

بله، نمایندگان به توانمندی افراد نگاه می‌کنند. برای بحث وزارت آموزش و پرورش کسی بهتر از آقای حاجی‌بابایی نبود، هم به دلیل این که سه دوره نماینده مجلس بود و اشراف کامل بر قوانین داشت و هم سابقه فعالیت آموزش داشته و به همین دلیل نماینده‌ها رأی خوبی دادند و الان هم حمایت می‌کنند و علت این‌که نمایندگان رفتند به دنبال سؤال و استیضاح همین چند موردی بود که پیش آمده ‌بود که قول داده آنها را هم حل کند.

 پیش‌بینی شما این است که زمان تعیین شده برای حل این مشکلات کفایت می‌کند؟

البته در سؤالاتی که مطرح شد آقای حاجی بابایی اعلام کرد که حل برخی مشکلات نیازمند تصویب قانون است و می‌گفت اگر قانون تصویب کنید من اجرا می‌کنم. البته برخی مسائل هم نیازی به قانون جدید و مجوز ندارد مثل اولویت استخدام با آموزشیاران و حق‌التدریسی‌ها که آقای حاجی‌بابایی دلیل می‌آورد که این دو گروه که در وزارتخانه حضور دارند و حقوق می‌گیرند و بهتر است برای استخدام از سایر نیروها استفاده شود.

 پس در مجموع خوش‌بین هستید که آقای حاجی‌بابایی در مهلت ارائه شده وعده‌هایش را عملی کند؟

اگر ایشان انجام ندهد، مجددا همین مشکلات باقی است. امروز هم من و تعدادی از نمایندگان به آقای دکتر عباسپور نامه‌ای نوشتیم و گفتیم که آقای وزیر باید به جد بخشنامه صادر کنند و از به‌کارگیری بازنشستگان و شیفت دوم به شدت جلوگیری کنند و آموزشکده‌‌ها را هم باید ثبت نام کنند و اگر غیر از این باشد نمایندگان اقداماتی خواهند کرد.

 پس آموزش و پرورش همچنان زیر ذره‌بین نمایندگان است؟

بله. نمایندگان چون وظیفه نظارتی و قانون‌گذاری دارند کماکان بر این موضوع نظارت می‌کنند.

  • کد خبر : 29528
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار