خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/30 - 11:49
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس:

وزارت علوم مشکل دانشگاه‌های غیرانتفاعی را حل کند

**نایب رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی دلیل خالی ماندن بیش از 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سال 89 را بالا رفتن ظرفیت دانشگاه‌های آزاد و دولتی عنوان کرد و از وزارت علوم خواست مشکل دانشگاه‌های غیر انتفاعی را حل کند.

"غلامحسین مسعودی ریحان" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به نامه ای که رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به رئیس مجلس نوشته و در آن از ورشکستگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی ابراز نگرانی کرده است گفت: به نظر می‌رسد سه دلیل را بتوان برای این نگرانی عنوان کرد که یکی از آنها بالا رفتن حقوق اساتید در دانشگاه‌های دولتی و آزاد است، این باعث شده است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی از پس حقوق اساتید برنیایند و در پرداخت حقوق اساتید خودشان منطبق با دیگر دانشگاه‌ها به مشکل برخورند.

نماینده اهر و هریس دلیل دوم را بالا رفتن ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های آزاد و دولتی عنوان کرد و گفت: گرایش دانشجویان به دانشگاه‌های آزاد و دولتی بیشتر است تا دانشگاه‌های غیرانتفاعی؛ بنابراین این نوع دانشگاه‌ها در سال جاری نتوانسته اند ظرفیت‌های خود را تکمیل کنند.

وی دلیل سوم را انقباضی عمل کردن وزارت علوم در دادن رشته های متنوع به دانشگاه‌های غیرانتفاعی اعلام کرد.

مسعودی ریحان همچنین درباره راهکارهای پیشنهادی رئیس اتحادیه دانشگاهها و موسسات عالی غیردولتی غیرانتفاعی به رئیس مجلس برای نجات از ورشکستگی اظهار داشت: مجلس هیچ‌گاه کاری نمی‌کند که به قشر دانشجو  فشار بیاید.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات عالی غیردولتی غیرانتفاعی در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی از خالی ماندن 62.5 درصد ظرفیت این دانشگاه‌ها و خطر ورشکستگی آن ها گفته است:  شهریه دانشجویان غیرانتفاعی در بسیاری از سالها و از جمله سال جاری هیچ‌گونه افزایشی نداشته است، در حالی که افزایش حقوق اعضای هیات علمی بر اساس مصوبات دولت در طول 8 سال گذشته حدود 500 درصد، افزایش حقوق کارکنان در همین مدت حدود 430 درصد بوده است. وی به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است: «به هر نحو که صلاح می دانید و با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهریه های موسسات غیرانتفاعی با افزایش حداقل 30 درصدی به مبلغ واقعی نزدیک تر شود.»

  • کد خبر : 27826
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار