خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/03 - 16:10
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عباسپور :

وزارت علوم از اقدامات شعارگونه درباره شهریه دانشگاهها پرهیز کند

**رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: شهریه‌ها دانشگاه‌ها باید بر اساس تورم، هزینه‌ها و حقوق اساتید افزایش پیدا کند و وزارت علوم از اقدامات شعارگونه در این زمینه پرهیز کند

"علی عباسپورتهرانی‌فرد" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، درباره با نامه‌ای که رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به رئیس مجلس نوشته و در آن از ورشکستگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی ابراز نگرانی کرده است اظهار داشت: ما قانونی را در مجلس تصویب کردیم که چون با ایراد شورای نگهبان مواجه شد، در کمیسیون در حال بررسی است. بر این اساس شهریه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی باید بر اساس الگو و شاخص معینی باشد.

وی افزود: این شاخص‌ها باید بر اساس نسبت استاد به دانشجو، سرانه فرهنگی، امکانات تحقیقاتی، منطقه جغرافیایی که آن دانشگاه در آنجا واقع شده است و در نظر گرفتن تورم تعیین شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان این مطلب که ما در دولت نهم شاهد شعارهای واهی در این رابطه هستیم گفت: شعار کاهش شهریه دانشگاه‌ها به عنوان یکی از شهارهای اصلی دولت نهم مطرح شد؛ اما متاسفانه در همان زمان شاهد بودیم که دانشگاه‌های دولتی با افزایش تورم و چیزی بیش از تورم شهریه‌هایشان را به دلیل نیازی که داشتند افزایش دادند و درخواست اعتبارات داشتند.

وی تاکید کرد: دولت بارها این شعار بی‌محتوا را درباره شهریه اذعان کرده است که تنها منتج به ضرر دانشجویان شده است.

عباسپور شهریه دانشگاه‌ها را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان دانست و افزود: این نگرانی و دغدغه از طریق وام و بازپرداخت به صورت قرض‌الحسنه برطرف می‌شود؛ اما شهریه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی باید براساس تورم و شاخص‌های استاندارد افزایش یابد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: برای مساعدت به دانشجویان این دانشگاه‌ها، دولت باید وام کم‌بهره و یا بدون بهره بدهد. این روشی است که در تمام کشورها اجرا می‌شود؛ بدین معنی که پذیرش دانشجو با تکیه بر پرداخت شهریه از سوی دانشجو و پرداخت شهریه و حتی برخی هزینه‌های زندگی از سوی دولت که دانشجو می‌تواند نه تنها بعد از فراغت از تحصیل؛ بلکه پس از اشتغال به کار بازپرداخت وام را بپردازد.

وی با بیان اینکه تمامی دولت‌ها از همه دانشجویان حمایت می‌کنند تاکید کرد: این حمایت یک حمایت حکومتی از دانشگاه‌های غیردولتی و غیر انتفاعی است با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان شهریه پرداخت می‌کنند، دولت نیز اعتبارات این بخش را افزایش داده است؛ اما ما می‌بینیم که این اعتبارات در سال 89 تنها 25 درصد دانشجویان را تحت پوشش قرار داده است و بقیه بدون حمایت در حال تحصیل هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تغییر شهریه‌ها را براساس شاخص‌های منطقی و با درنظر گرفتن استانداردهای آموزشی لازم دانست و افزود: قانون تغییر شهریه‌ها در مجلس تصویب شد؛ اما با ایراداتی که شورای نگهبان در این رابطه گرفت باید بررسی‌های بیشتری در مورد این قانون بشود.

وی ادامه داد: ما متاسفانه با پدیده ای مثل دانشگاه پیام نور مواجه شدیم که دولت بدون در نظر گرفتن سرمایه گذاری‌هایی که در دانشگاه‌های غیردولتی شده و کیفیت و استانداردهای لازم به گسترش این دانشگاه پرداخته است، به طوری که در سال 86 ظرفیت این دانشگاه از 360 هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافت.

عباسپور دانشگاه‌های پیام نور را فاقد کیفیت آموزشی لازم دانست و افزود: بسیاری از این دانشگاه‌ها فاقد اعضای هیات علمی هستند؛ در یکی از آخرین گزارش‌ها شاهد این بودیم که چهار هزار دانشجو در یکی از این واحدها تنها با دو عضو هیات علمی در حال تحصیل هستند و این موضوع تاسف انگیز است.

وی تصریح کرد: این دانشگاه‌ها در حقیقت صرفاً دانشجو پذیرش می کند و نهایتاً این پذیرش دانشجو با شهریه پایین و کیفیت آموزشی غیرقابل قبول، آموزش عالی کشور را به خطر انداخته است البته در زمان وزیر کنونی وزارت علوم کمی به این موضوع توجه شده است و قرار است این موضوع کنترل شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه دانشگاه‌های پیام نور هیچگونه امکانات و فضای آموزشی ندارند، گفت: بیش از 200 رشته کاردانی و کارشناسی در این واحدها وجود دارد که بدون رابطه دانشجو می پذیرند در نتیجه دانشجو نیز که از این موضوع بی اطلاع است به عنوان دانشگاه دولتی در این دانشگاه‌ها تحصیل می کنند و این جریان منتج به عدم تخصص فارغ التحصیلان در جامعه می شوند.

وی ادامه داد: اینکه دانشگاه‌های پیام نور به دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی ضربه وارد کرده است مورد تایید ما است و این جریان را تایید می کنیم و امیدواریم این مسئله که بارها آن را به مسئولان منعکس کردیم به زودی حل شود، وزارت امور نیز باید به طور واقع بینانه ظرفیت دانشگاه‌های پیام نور را تعیین و از حرکت‌های شعارگونه پرهیز کند.

پیش از این رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات عالی غیردولتی غیرانتفاعی در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به خالی ماندن 62.5 درصد ظرفیت این دانشگاه‌ها و خطر ورشکستگی آن ها ابراز نگرانی کرده است. وی به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است: «به هر نحو که صلاح می دانید و با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهریه های موسسات غیرانتفاعی با افزایش حداقل 30 درصدی به مبلغ واقعی نزدیک تر شود.»

  • کد خبر : 28081
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار