خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/05/09 - 19:55
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
گلخانه‌داران محلاتی و نمایندگان سیستان با حضور در کمیسیون کشاورزی مطرح کردند؛

واردات گل از چین، گوشت از پاکستان

سخنگوی کمیسیون کشاورزی از نشست چهار ساعته این کمیسیون برای بررسی مشکلات گلخانه‌داران محلات و دامداران سیستان و بلوچستان خبر داد.


"عیسی جعفری" در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) از حضور تعدادی از اعضای اتحادیه گلکاران محلات در نشست امروز کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خبر داد و گفت: تولید کنندگان گل از شهرستان محلات در نشستی دو ساعته مشکلات خود را درباره تولید گل و تهدیدهایی که برای این بخش تولیدی وجود دارد، در نشست کمیسیون مطرح کردند.



نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در نشست امروز گلخانه‌داران محلاتی خبر از واردات گل طبیعی چینی به کشور دادند و تأکید کردند که واردات این کالاها تبدیل به مشکلی اساسی برای آنان در کشور شده است.



وی همچنین افزود: گلخانه دارن محلاتی علاوه بر انتقاد از واردات گل چینی، خواستار برنامه‌ریزی برای مقابله با واردات گل مصنوعی نیز بودند، زیرا واردات این کالاها و استقبال مردم و ادارات از آنها موجب لطمه وارد شدن به فعالیت تولیدکنندگان داخلی گل شده است.



 



هزینه و درآمد گلخانه‌داران همخوانی ندارد



سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه هزینه تولید گل بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت، بالا رفته است، تأکید کرد: در حال حاضر هزینه‌ها و درآمد گلخانه‌داران همخوانی ندارد و اگر از این تولیدکنندگان حمایت نشود، قطعا در ادامه کار با مشکل روبرو خواهند شد.



وی تصریح کرد: گلخانه‌داران محلاتی انتظار دارند دولت با کنترل واردات و برنامه‌ریزی برای پرداخت سهمی که در قانون هدفمندی برای حمایت از کشاورزی پیش‌بینی شده است، از آنان در برابر رقبای خارجی قدرتمند حمایت کند.



 



اعتبارات کم‌بهره و گلخانه‌های مدرن نیاز اساسی محلاتی‌ها



جعفری با اشاره به درخواست‌های گلخانه‌داران محلاتی برای ادامه فعالیت تولیدی خود، گفت: گلخانه داران محلاتی می‌گویند؛ اگر ما به دنبال افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها باشیم باید گلخانه‌های مدرنی تأسیس کنیم که توان انجام چنین کاری در شرایط فعلی را داشته باشند و برای تأسیس این گلخانه ها نیز نیازمند وام وتسهیلات کم بهره بانکی هستیم.



وی تأکید کرد: دولت برای تداوم حیات گلخانه‌داران کشور باید هرچه سریعتر برنامه‌ای جامع برای ممنوعیت واردات گل طبیعی و مصنوعی تدوین کند و اختصاص سهم بخش کشاورزی از محل اجرای هدفمندی امکان اعطای تسهیلات کم بهره به فعالان این بخش را ایجاد کند.



 



واردات گوشت از پاکستان و برزیل و اعتراض دامداران سیستانی



بنابر گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بخش دوم نشست امروز - یکشنبه 9 مرداد ماه - این کمیسیون به موضوع واردات گوشت از پاکستان مربوط می‌شد.



جعفری در این باره توضیح داد: مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان خواستار این هستند که واردات دام  و گوشت از پاکستان ساماندهی شود تا بجای فرآورده‌های گوشتی از این پس دام زنده وارد این استان شود و عملیات فرآوری آن در این استان انجام شود.



وی در تشریح این موضوع، افزود: اگر گوشت از پاکستان وارد شود منجر به از بین رفتن بخش عمده ای از اشتغال منطقه می‌شود که برای همین کار بوجود آمده است و برای همین نمایندگان استان سیستان و بلوچستان خواستار این بودند که به جای واردات گوشت، دام زنده از پاکستان وارد شود و بعد از گذراندن چند ماهی در واحدهای پرواربندی به کشتارگاه های داخل کشور برود تا عواید فرآوری آن نصیب مردم کشور خودمان شود.



سخنگوی کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی خواستار تدوین برنامه‌ای جامع برای مدیریت بر واردات گوشت به کشور شده است، گفت: در نشست امروز کمیسیون مقرر شد تا مسئولان ظرف مدت 10 روز برنامه‌ای برای واردات گوشت تدوین کنند تا مشخص شود به چه مقدار گوشت در کشور نیاز داریم و چه مقدار از این گوشت در کشور قابل تأمین است، همچنین راهکارهای حمایت از دامداران سیستان و بلوچستان نیز باید در این برنامه گنجانده شود.

  • کد خبر : 55414
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار