خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/20 - 18:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
قنبری:

هوای ایلام پاک نشود، مردم می‌روند

**نماینده مردم ایلام با تاکید بر اینکه هیچ نقطه‌ای در کشور به اندازه این شهر از گرد و غبار ضربه ندیده است، گفت: گرد و غبار، ایلام را به مشکل زیست محیطی مواجه کرده است، مشکلی که سبب مهاجرت مردم از ایلام شده است.

هرچند گرد و غبار وارد شده از کشورهای عراق و سوریه 20 استان کشور را درگیر کرده، اما در چهار ماهه اول امسال استان ایلام 17 روز به خاطر گرد و غبار در شرایط اضطرار بوده است. این یعنی رسیدن غلظت ذرات معلق در هوا به 250 میکروگرم در متر مکعب.

«داریوش قنبری» در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه استان ایلام 430 کیلیومتر مرز مشترک با عراق دارد، گفت: این مرز مشترک طولانی یکی از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا این استان به نقطه ای بحرانی از نظر آلودگی هوا تبدیل شود؛ به گونه ای که اکنون بسیاری از مردم ایلام در حال مهاجرت از این شهرند.

این عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه آلودگی های این چند ساله باعث افزایش بیماری های قلبی و ریوی در استان شده است، افزود: به نظر می رسد بیشتر بار گرد و غبار کشورهای همسایه در استان ایلام خالی می شود، به همین دلیل مرگ و میر ناشی از  بیماری های قلبی و ریوی در این استان بیش از سایر استان هاست.

به گفته قنبری غباری که بر چهره عروس زاگرس نشسته است، جلوی عمل فتوسنتز درختان این سرزمین را گرفته و درختان مشهور بلوط این استان اکنون پژمرده اند.

نماینده ایلان افزود: متاسفانه در این سال ها که استان ما با این مشکل مواجه است، مردم ما با «وعده درمانی» مسئولان مواجه بوده اند و هرچند ما با مسئولان جلسه های متعددی داشته ایم، ولی اقدام موثری در این باره انجام نشده است.

در این حال، از همکاری میان ایران و عراق برای مهار گرد و غبار اخبار به گوش می رسد. غباری که از سرزمین هایی به وسعت 20 هزار کیلومتر مربع به ایران می آید و عراق اعلام کرده که برای جلوگیری از این گرد و خاک به سه میلیارد دلار نیاز دارد.

با این همه به نظر می رسد تا زمانی که این طرح ها به پایان برسد، مردم ایلام به گفته قنبری از نخستین حق برای زندگی محرومند. تنفس! اگر نشست های مسئولان و مسیر باد به سوی ایران همراهی نکنند، مردم ایلام برای نفس تازه کردن از این شهر می روند. کاری که جنگ نتوانست با این استان جنگ زده بکند.

  • کد خبر : 24704
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار