خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/03/23 - 09:42
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
جزئیات کامل جلسه روز گذشته کمیسیون آموزش با وزیر علوم در گفت وگو با عباسپور

هدف‌گذاری دانشگاه ایرانیان برای مدیریت تمام مراکز آموزشی غیردولتی کشور

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه شخصیت‌های معرفی‌شده برای هیات موسس دانشگاه ایرانیان هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند گفت: در اساسنامه اولیه دانشگاه ایرانیان اجازه پذیرش دانشجو از هر دین و مذهبی از جمله انواع مذاهب مورد قبول بودایی و هندویی وجود داشت؛ ضمن اینکه در این اساسنامه آمده بود پس از تاسیس دانشگاه ایرانیان همه مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی کشور زیر چتر مدیریتی این دانشگاه قرار می‌گیرند.


"علی عباس‌پور تهرانی فرد" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) با اشاره به بررسی موضوع دانشگاه جامع ایرانیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نیز معاون آموزشی وی حضور داشتند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر حساسیت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات را نسبت به بحث دانشگاه ایرانیان بالا توصیف کرد و ادامه داد: اعضای کمیسیون آموز و تحقیقات به اتفاق می‌خواستند بدانند که اهداف و مقاصد این دانشگاه به چه سمت و سویی می‌رود، چه آینده‌ای دارد و وضعیت کنونی اساسنامه قانونی و هیئت مؤسس آن به چه‌گونه‌ای است.



 



ایده تأسیس دانشگاه برای ایرانیان خارج از کشور مثبت و ضروری است



عباس‌پور با اشاره به هدف تأسیس دانشگاهی برای ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: ایده دانشگاه جامع ایرانیان خارج از کشور اولین بار ازسوی مسئولان ایرانی در کشور امارات مطرح شد و این مسئولان هدف از تأسیس چنین دانشگاهی را ایجاد یک مرکز علمی بومی برای ایرانیان خارج از کشور عنوان کردند.



رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه الگوهای فرهنگی بومی را برای جوانان خارج از کشور ضروری دانست و تأکید کرد: در برخی خانواده‌های ایرانی، چند نسل از اعضای خانواده در خارج از ایران زندگی کردند و اینها افرادی هستند که با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنایی ندارند و این نیاز شدیدا احساس می‌شود که دانشگاهی با ویژگی‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی برای تحصیل این عده از ایرانیان وجود داشته باشد.



وی افزود: یکی دیگر از اهداف تأسیس دانشگاهی برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد بسترهای  لازم برای شکل‌گیری همکاری علمی میان ایرانیان خارج از کشور و دانشگاه‌های داخل ایران است.



 



دانشگاه ایرانیان هرگز در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی نشد



عباس‌پور با اشاره به روند گرفتن مجوز برای دانشگاه‌ها در تهران و شهرستان‌ها اظهار داشت: طبق قانون مرجع صدور مجوز تأسیس دانشگاه غیرانتفاعی در تهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرجع صدور مجوز دانشگاه در شهرستان‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.



وی با بیان اینکه طراحان ایده دانشگاه ایرانیان، برای اولین بار خواستار تأسیس این دانشگاه در تهران بوده‌اند، گفت: طراحان این ایده برای اولین بار ایده خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادند، اما با وجود اینکه این طرح به تایید رئیس جمهور رسیده بود، هرگز در دستور کار بررسی این شورا قرار نگرفت.



عباس‌پور ادامه داد: احتمال دارد دلیل اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع دانشگاه ایرانیان را هیچ‌وقت بررسی نکرد این باشد که این شورا نسبت به اساسنامه دانشگاه ایرانیان و اعضای هیئت موسس آن با ابهام و شبهاتی روبه‌رو بود. در عین حال شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ‌وقت به طور رسمی اعلام نکرد که چرا ایده دانشگاه ایرانیان هرگز در دستور کار بررسی قرار نگرفت.



 



اساسنامه‌ای حاوی شبهات عجیب و مواد غیرقانونی



عباس‌پور با اشاره به ابهامات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اساسنامه اولیه تاسیس دانشگاه ایرانیان تاکید کرد: در اساسنامه اولیه دانشگاه ایرانیان که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود، ابهامات عجیب و دور از ذهنی وجود داشت که شاید همین مسئله موجب عدم پیگیری و بررسی این طرح از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.



وی برخی از مواد اساسنامه اولیه دانشگاه ایرانیان را خلاف قانون و اساسنامه‌های قانونی دانشگاه‌های غیرانتفاعی دانست و گفت: در اساسنامه اولیه دانشگاه ایرانیان که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، اجازه پذیرش دانشجو از هر دین و مذهبی وجود داشت. در این اساسنامه انواع ادیان مورد پذیرش اسلام، مسیحیت، کلیمی و زرتشتی و انواع مذاهب مورد قبول بودایی و هندویی یاد شده بود.



عباس‌پور با اشاره به برخی دیگر از مواد اساسنامه اولیه دانشگاه ایرانیان اظهار داشت: یکی از مواد غیرقانونی اساسنامه دانشگاه ایرانیان این بوده است که در این اساسنامه آمده بود پس از تاسیس دانشگاه ایرانیان همه مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی کشور زیر چتر مدیریتی این دانشگاه قرار می‌گیرند که این ماده صراحتاً خلاف اساسنامه دانشگاه‌های غیرانتفاعی است.



 



پیگیری تأسیس دانشگاه ایرانیان در وزارت علوم متوقف شد



وی طرح تأسیس دانشگاه ایرانیان در وزارت علوم را مربوط به دوره دولت نهم و وزارت "محمد مهدی زاهدی" در این وزارتخانه دانست و تصریح کرد: طرح تاسیس دانشگاه ایرانیان در دوره دولت نهم برای اولین‌بار به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد اما این وزارتخانه در دولت نهم موضوع دانشگاه ایرانیان را پیگیری نکرد.



رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به بررسی تاسیس دانشگاه ایرانیان در دولت دهم اظهار داشت: در دوره وزارت کامران دانشجو در وزارت علوم طرح تاسیس دانشگاه ایرانیان از شورای عالی گسترش مورد بررسی قرار گرفت و این شورا پس از انجام مطالعات مورد نیاز و نظرسنجی از سوی ایده‌پردازان طرح موافقت اصولی خود را برای تاسیس دانشگاه ایرانیان اعلام کرد.



عباس‌پور موافقت اصولی را صرفا به معنای موافقت با یک ایده عنوان کرد و ادامه داد: پس از موافقت اصولی شورای گسترش با تاسیس دانشگاه ایرانیان این شورا از طراحان ایده خواست تا اساسنامه رسمی تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی را تکمیل و اعضای هیات موسس خود را معرفی کند.



وی با بیان اینکه طراحان تاسیس دانشگاه ایرانیان خواستار تاسیس این دانشگاه در جزیره کیش بودند، تاکید کرد: وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری پس از دریافت اساسنامه دانشگاه ایرانیان با تاسیس این دانشگاه در جزیره کیش مخالفت کرد و این طرح در همان مرحله در وزارت علوم متوقف شد.



 



معرفی مسئولان شورای عالی ایرانیان در هیات مؤسس دانشگاه ایرانیان



رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به جزئیات اساسنامه ارائه شده به وزارت علوم از سوی ایده‌پردازان دانشگاه ایرانیان تصریح کرد: در اساسنامه‌ای که به وزارت علوم ارائه شده بود 8 نفر عضو در هیئت موسس دانشگاه پیش‌بینی شده بود که این اعضا عبارت بودند از: مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، علی اکبر صالحی وزیرامور خارجه،  لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی‌ رئیس جمهور، ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمدشریف ملک‌زاده دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج .



وی افزود: ترکیب هیات موسس دانشگاه ایرانیان نیز یکی از موارد ابهام و شبهه‌انگیز برای شورای عالی گسترش وزارت علوم بوده است.



 



2 اساسنامه متفاوت



عباس‌پور با اشاره به توضیحات وزیر علوم در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید کرد: وزیر علوم در این نشست تاکید داشت که اساسنامه‌ای که به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته است، با اساسنامه‌ای که دانشگاه ایرانیان به شورای عالی گسترش وزارت علوم داده است، کاملا متفاوت است و موارد شبهه و ابهام در آن رفع شده است.



وی افزود: طبق گفته وزیر علوم هیچ اساسنامه‌ای برای دانشگاه ایرانیان تاکنون در شورای گسترش وزارت علوم به تصویب نرسیده است و اعضای هیات موسس این دانشگاه تاکنون مورد پذیرش وزارت علوم قرار نگرفته‌اند.



عباس‌پور روند طی شده از سوی وزارت علوم برای بررسی تاسیس دانشگاه ایرانیان را قانونی توصیف کرد و ادامه داد: وزارت علوم در بحث دانشگاه ایرانیان هیچ تخلف قانونی انجام نداده است و در این زمینه نمایندگان شبهه یا ابهامی ندارند.



 



دانشگاه ایرانیان بستری برای پرورش مکتب امام خمینی باشد



رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات وجود دانشگاهی بومی برای ایرانیان خارج از کشور را ضروری دانست و تاکید کرد: موضوع مهم در تاسیس دانشگاه ایرانیان این است که در این دانشگاه تفکر اسلامی و انقلابی حاکم باشد و این دانشگاه زمینه و بستری برای پرورش تفکر و مکتب امام خمینی (ره) قرار بگیرد.



عباس‌پور، با بیان اینکه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نسبت به ترکیب هیات موسس دانشگاه ایرانیان حساس و نگران توصیف هستند ادمه داد: بیشتر اعضای کمیسیون در رابطه با حضور افراد حساسیت‌زا و حاشیه‌ای در ترکیب هیات موسس دانشگاه ایرانیان به وزیر علوم تذکر دادند و تاکید کردند که اعضای هیات موسس باید شخصیت‌های علمی و مورد قبول جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.



عباس‌پور با اشاره به توضیحات وزیر علوم درباره هیات موسس دانشگاه تاکید کرد: وزیر علوم در پاسخ به تذکرات نمایندگان تصریح کرد که وزارت علوم تاکنون هیچ اساسنامه‌ای از دانشگاه ایرانیان را مورد پذیرش و تصویب قرار نداده است و به همین دلیل شخصیت‌های معرفی‌شده برای هیات موسس نیز مورد بررسی و پذیرش قرار نگرفته‌اند.

  • کد خبر : 50855
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار