خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/08/02 - 18:24
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده مردم اهواز:

نگذاریم مردم خوزستان احساس حسرت کنند

** نماینده مردم اهواز با مشکلات استان خوزستان از مسئولان خواست با حل این مشکلات اجازه ندهند مردم خوزستان احساس شکست کنند

 ناصر سودانی در گفت وگو با نشریه خبر جنوب به بررسی مسائل و مشکلات این استان پرداخته است

جناب آقای سودانی! طی هفتههای گذشته وزیر بهداشتودرمان از استان خوزستان بازدید کردند، این بازدید چه نتایجی دربرداشت؟

طی بازدیدی که وزیر بهداشت‌ودرمان از استان داشتند مشکلات مختلف در شهرستان‌های آن مورد بحث‌وبررسی و بازدید قرار گرفت و پیرو این بازدید طرح پزشک خانواده در تمام بخش‌ها و روستاها مشخص شد. همچنین نامه‌هایی که برای بیمارستان امام خمینی، بیمارستان گلستان، بیمارستان رازی، سینا و سلامت ارائه شده بود پیگیری شد و وزیر بهداشت پیرو این مساله با تجهیز مراکز درمانی استان خوزستان از جمله تجهیز بیمارستان گلستان به یک دستگاه شتاب‌دهنده در بخش رادیوتراپی موافقت کردند. در ادامه ایشان مساعدت خاصی برای سایر بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان شفا داشتند ضمن اینکه دستور دادند که پساب بیمارستان‌ها به رودهای کارون و دز سرازیر نشود و این پساب تصفیه و در مناطق دور از شهر سوزانده شود.

 در رابطه با اقدامات صورتگرفته در زمینه ارتقای سطح علمی و دانشگاهی در شهرستان اهواز توضیحاتی بفرمایید.

طرح‌ها و پروژه‌های خوبی در این زمینه عملیاتی شده به طوری‌که دانشگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) در دو هفته قبل افتتاح شد که این دانشگاه، یک دانشگاه بین‌المللی در حوزه اندیشه اسلامی و شیعی است که در حال حاضر با تعداد 60 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرده است و بناست با توسعه آن دانشجویان غیرایرانی را نیز پذیرش کند.

 جناب سودانی! در راستای بهینهسازی راههای جادهای و روستایی و حل مشکلات شهری چه تصمیماتی اتخاذ شده است و چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟

در رابطه با توسعه راه‌های روستایی با قرارگاه خاتم‌الانبیا مذاکرات اولیه صورت گرفته و بناست به زودی عملیاتی شود و در مورد روشنایی شهرستان اهواز (شهرها و روستاهای متعلق به آن) برآورد اعتبار لازم صورت گرفته و توسط اینجانب قول تخصیص اعتبار آن نیز گرفته شد و ان‌شا‌ء‌الله در حال پگیری هستیم که این‌کار در بعد وسیع انجام شود.

 در هفته گذشته نطقی از جانب شما در مجلس ارائه شده و محورهایی از آن مربوط به مشکلات شهرستان بود، در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.

بله این نطق در چهار بخش مربوط به انقلاب، مسائل و منافع ملی، مشکلات استان و شهرستان ارائه شد و در این نطق 10 محور اساسی در  مورد استان عنوان گردید که مهم‌ترین آن مربوط به رعایت حال مردم در موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها بود و با توجه به اینکه به خصوص در بحث حامل‌های انرژی درخواست داشتیم که در مورد برق  و آب و قیمت  آنها  رعایت حال مردم  را بکنند. موضوع بعدی مربوط به مسائل بیکاری جوانان بود که می‌بایست پروژه‌های بزرگی در جهت ایجاد فرصت شغلی به طور مستقیم و غیرمستقیم اجرایی شود و همچنین در به‌کارگیری نیرو‌های بومی تأکید گردد. در خصوص پیمانکاران که پروژه‌های مختلف منطقه را اجرایی می‌کنند متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که امنیت شغلی زیرمجموعه‌های خود را تأمین نمی‌کنند و بسیاری از کسانی که سال‌ها عمر و جوانی خود را در این پروژه‌ها گذرانده‌اند حالا با تهدید به اخراج روبه‌رو شده‌اند.

یکی دیگر از محورهای بیان شده در منطقه بحث افزایش امنیت جامعه به ویژه در شهر اهواز است که اکثراً مردم دغدغه سرقت منازل، موبایل و... را دارند که باید تلاش گردد این نگرانی‌ها رفع شود. از سوی دیگر بحث گردشگری استان خوزستان مطرح شد به طوری‌که این استان و زیرمجموعه‌های آن به واسطه ظرفیت و پتانسیلی که در این زمینه دارند، خواسته ما تأکید به منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای تبدیل خوزستان به قطب گردشگری است چراکه این شهرستان به واسطه جاذبه‌های زیاد و متنوع  و تاریخ کهنی که دارد  و از جمله آن می‌توان به بقعه دانیال نبی(ع)، احمد‌بن‌موسی، محمدبن جعفرطیار و...  و همچنین سایر شخصیت‌های دینی و مذهبی اشاره کرد. متأسفانه علی‌رغم وجود این ظرفیت‌ها اعتبارات تخصیص یافته برای آنها در حد صفر است. موضوع بعدی درخواست به منظور بررسی و مطالعه دقیق بر روی افزایش تعداد بیماران در استان خوزستان بود که به دلیل شرایط مختلف تعداد بیماری‌های صعب‌العلاج ریوی، تنفسی، پوستی و... در حال افزایش است. محور بعدی در مورد به انتظار نشستگان استخدام آموزش‌وپرورش بود که حجم اعتراضات در این زمینه بسیار بالا بود که درخواست شد پیگیری شود. تأکید بر لایروبی کارون که بیشتر یک صحنه نمایشی بود تا واقعی زیرا به جای زنده کردن رود کارون در حال خاموش کردن آن هستند زیرا همواره در پی استفاده از آن برای انتقال آب از سرشاخه کارون هستند و با خاک‌ریزی‌های شبانه‌روزی پهنه آن را به رودی بی‌جان تبدیل کرده‌اند. به عبارتی درخواست بنده به عنوان نماینده مردم خوزستان آن بود که «نگذاریم مردم خوزستان احساس حسرت کنند.» مساعدت در راه احداث راه روستایی و تشکر از سازمان محیط‌زیست برای ایجاد توافقنامه پنج‌جانبه بین کشورهای منطقه به منظور مهار گرد و غبارهای محیط از دیگر مواردی بود که امیدواریم عملیاتی شود و گام‌های اساسی در جهت کاهش آن برداشته شود. در نهایت نیز تشکر از ریاست محترم جمهور برای تعطیلات سه روز عید فطر، تشکر از هیأت‌دولت به منظور شهرستان شدن شهر باوی صورت گرفت ضمن اینکه از وزیر راه درخواست شد تا وعده‌های خود در زمینه راه‌اندازی خط راه‌آهن شیراز - اهواز- اصفهان  را عملیاتی کنند.

 در حال حاضر عمدهترین نگرانی و مشکلات مردم خوزستان در چه مواردی است و چه اقداماتی برای رفع آن صورت گرفته است؟

رسیدگی به مشکلات مناطق قدیمی اهواز که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و هر روز مشکلات آن عمیق‌تر می‌شود. رسیدگی به درخواست‌های مسائل مدیریت شهری و سرعت بخشیدن به پروژه‌ها از جمله خواسته مردم شهر است زیرا تغییر مکرر شهرداری این استان موجبات بی‌ثباتی و تأخیر در اجرای پروژه‌ها را به همراه داشته است که امیدواریم درخواست در مورد سفر ریاست‌ محترم جمهور به این استان محقق گردد. از سوی دیگر در حال حاضر E C آب‌ غدیر بالاست و طبق آمار سازمان بهداشت حدود 3800 است اما وزارت نیرو این رقم را 1600 اعلام می‌کند بنابراین درخواست ما آن است که از دریچه سد آب‌های بیشتری خارج شود تا این مشکل تاحدودی حل شود. همچنین به منظور اجرای پروژه‌ها و طرح‌های کشاورزی و صنعتی نیاز هست که مجوز صدور آب صادر و اشکالات پیرامون آن رفع شود تا آبرسانی به خوبی عملیاتی شود.

 طی هفته گذشته چه لوایح و کارهایی در دستور کار کمیسیون انرژی قرار گرفت و چه نتایجی دربرداشت؟

بحث تدوین اساسنامه نفت و گاز و قانون آن در کمیسیون انرژی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس، متخصصان دولتی و نیز نمایندگان دیوان محاسبات سازمان بازرسی و سایر متخصصان، تدوین و هم‌اکنون مراحل نهایی را طی می‌کند و در قالب طرح دو فوریتی مطرح گردید اما یک فوریت آن به تصویب رسید. از سوی دیگر طرح جامع انرژی و اصلاح الگوی مصرف که هم‌اکنون در حال بررسی است و در حال حاضر بیش از 42 ماده آن در مجلس به تصویب رسیده و در آستانه نهایی شدن قراردارد و مباحث مربوط به انرژی برق، هسته‌ای و خطوط لوله و گاز از دیگر موارد مورد بررسی در دست اجرا بود.

  • کد خبر : 29989
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار